Möte med Stockholm 1962.

Startat av Jonas Sandqvist, 15 oktober 2017, 16:47:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


LYR


Jonas Sandqvist


Nico

Mycket trevlig film. Synd bara att den verkar vara lite skadad på slutet. Kanske det ska vara så, men de sista 1-2 minuterna, precis när det går över i färg, så tystnar annars Arne Weise lite väl abrupt.

Ange även på hemsidan att speltiden ska vara 22 minuter, men filmen är bara omkring 15. Hur som helst, härliga miljöer och dito fordon. BTW, tidiga Büssing... hade de möjligen Trilex-fälgar?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Hallå Nico!

Long time - no see  :)

Jag har inget minne av att de hade trilex fälgar, möjligtvis fram då.

Som busschaufför själv tycker jag att filmen får fem stjärnor. Den är nog lite trasig på slutet men de härliga bilderna är där. Men det var ju sören vad det går undan på stan under övningskörningen! Tänker närmast på taxi-mercan och amazonen som vräker sig ut framför bussen men det kan vara högerregeln som gäller. Vad vet jag  :D

Harald Nordius

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 16 oktober 2017, 18:27:42 PM
Men det var ju sören vad det går undan på stan under övningskörningen! Tänker närmast på taxi-mercan och amazonen som vräker sig ut framför bussen men det kan vara högerregeln som gäller. Vad vet jag  :D
Nej, det var ju vänstertrafik och således skulle man lämna företräde åt dem som kom från vänster.

Nico

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 16 oktober 2017, 18:27:42 PM
Hallå Nico!

Long time - no see  :)

Jag har inget minne av att de hade trilex fälgar, möjligtvis fram då.

Som busschaufför själv tycker jag att filmen får fem stjärnor. Den är nog lite trasig på slutet men de härliga bilderna är där. Men det var ju sören vad det går undan på stan under övningskörningen! Tänker närmast på taxi-mercan och amazonen som vräker sig ut framför bussen men det kan vara högerregeln som gäller. Vad vet jag  :D


Hej Jonas!

Det var verkligen ett bra tag sedan.   ;)

Vad gäller Trilex så var det lite för att jag tyckte mig skymta det... eller så fick jag någon flashback till tyska bilder. Det där med hastigheter kan sedan vara lite bedrägligt. Efter att ha filmat bla några linjevideos så kom vi efter ett tag på att filmad trafik inte sällan ser ut att gå mycket fortare än vad den faktiskt gör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 17 oktober 2017, 06:55:38 AM

Hej Jonas!

Det var verkligen ett bra tag sedan.   ;)

Vad gäller Trilex så var det lite för att jag tyckte mig skymta det... eller så fick jag någon flashback till tyska bilder. Det där med hastigheter kan sedan vara lite bedrägligt. Efter att ha filmat bla några linjevideos så kom vi efter ett tag på att filmad trafik inte sällan ser ut att gå mycket fortare än vad den faktiskt gör.

Tjena Nico!

Det stämmer att tyska stadsbussar, typ Büssing, hade trilex. Jag fick också någon slags förnimmelse när jag läste ditt svar  ;)

Det var en bra förklaring! Har alltid undrat om det verkligen var SÅ hetsigt förr. Har kollat på många 60-tals stadsfilmer och det har sett likadant ut i både städer som småorter. Och det är ju ingen dålig gir amazonen gör heller  ;D


Jonas Sandqvist

Citat från: Harald Nordius skrivet 16 oktober 2017, 19:53:17 PM
Nej, det var ju vänstertrafik och således skulle man lämna företräde åt dem som kom från vänster.

Där har du ju en poäng  ;D

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 16 oktober 2017, 17:32:08 PM
Mycket trevlig film. Synd bara att den verkar vara lite skadad på slutet. Kanske det ska vara så, men de sista 1-2 minuterna, precis när det går över i färg, så tystnar annars Arne Weise lite väl abrupt.

Ange även på hemsidan att speltiden ska vara 22 minuter, men filmen är bara omkring 15. Hur som helst, härliga miljöer och dito fordon. BTW, tidiga Büssing... hade de möjligen Trilex-fälgar?

Visst hade Büssing:arna Trilexfälgar, ökända för att läcka luft :-(

Ulf Berlin

I slutet av filmen nämns att Spårvägen hade en egen semesteranläggning lite norr om Stockholm,
vilken var detta?/Ulf

Ted Selander

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 oktober 2017, 15:32:29 PM
I slutet av filmen nämns att Spårvägen hade en egen semesteranläggning lite norr om Stockholm,
vilken var detta?/Ulf

Bör ha varit Nygård, i höjd med Täby Kyrkby. Den fanns i alla fall på 70- och 80-talen.

PS Finns tydligen kvar(!) som "SL Personalen Semesterhem" enligt Eniro m.fl.

Nico

Var uppe och körde där för något halvår sedan. Gjorde det tillsammans med en god vän, och tillika fd äldre kollega som mindes hur det varit, så jag tror vi var på rätt plats. Området verkar ha varit orört under en lång tid, men höll nu på att omdanas till vanligt villaområde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman