Prioriterade sittplatser

Startat av Ersa, 13 oktober 2017, 00:06:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


igel

Jag är tacksam att UL förstår värdet av at använda en standardiserad symbol. Den är långt mer begriplig än MTR's? text "prioriterad sittplats" med den förklarande engelska texten "Priority seat" i tunnelbanan. Var det någon som förstod vad som avsågs.

pegee

Jag förstår problemet och kan hålla med om problemet. Men det är flera aspekter på det. En ung reumatiker som sitter, och en äldre med käpp stiger på. Den äldre kommer att "begära" sittplatsen för sig. Skall den yngre sitta kvar och hänvisa till sin sjukdom? Skall man kräva att yngre med den typen av sjukdom bär en symbol som förklarar att vederbörande har en sjukdom som "berättigar" till sittplats. En äldre med käpp behöver inte förklara sitt behov, det syns att denne behöver platsen. Inte helt lätt komma runt detta.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

buskörare

Citat från: pegee skrivet 13 oktober 2017, 11:55:33 AM
Jag förstår problemet och kan hålla med om problemet. Men det är flera aspekter på det. En ung reumatiker som sitter, och en äldre med käpp stiger på. Den äldre kommer att "begära" sittplatsen för sig. Skall den yngre sitta kvar och hänvisa till sin sjukdom? Skall man kräva att yngre med den typen av sjukdom bär en symbol som förklarar att vederbörande har en sjukdom som "berättigar" till sittplats. En äldre med käpp behöver inte förklara sitt behov, det syns att denne behöver platsen. Inte helt lätt komma runt detta.

Det där är ju ibland ett ganska stort problem på bussar. En ung människa med nån form av social fobi kliver på och sätter sig längst fram. Sen kliver en äldre person med nån form av synlig nedsättning på och kräver platsen. Vem har mest rätt till den?