Buss på livsfarlig tur – ”Körde som en galning”

Startat av Fredde, 11 oktober 2017, 21:26:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En lokalbuss i Sörmland hade lite för bråttom i måndags eftermiddag. Bussen, som körde på en 70-väg, gjorde flera livsfarliga omkörningar och var nära att krocka med andra bilar – flera gånger.

Det är skrämmande att se hur någon kan köra på detta sätt... >:(

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BA9Av/buss-pa-livsfarlig-tur--korde-som-en-galning

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/228829

buskörare


Sundås

Nobina eller Transdev? De har väl samma modeller som rullar på sträckan.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se


Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 11 oktober 2017, 22:55:49 PM
Nobina eller Transdev? De har väl samma modeller som rullar på sträckan.

Transdev har inga bussar som går gamla E4:an Vagnhärad-Järna-Södertälje, den enda trafik i södra länsdelen som dem kör är Eskilstuna-Nyköping.

Joakim Wahlberg

Inte ens Nobina har trafik på denna del av gamla E4an, den blev nedlagd för inte så länge sen. Stopp på motorvägen och stressad busschaufför? Trist iaf, men efter den kurvan blir vägen smalare och krokigare och vägrenen försvinner.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 12 oktober 2017, 11:08:12 AM
Inte ens Nobina har trafik på denna del av gamla E4an, den blev nedlagd för inte så länge sen. Stopp på motorvägen och stressad busschaufför? Trist iaf, men efter den kurvan blir vägen smalare och krokigare och vägrenen försvinner.

Ok!

Det här är väl vid Stafs Gård?

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sputnik

Ursäkta OT, men ser det inte ut som att det är föraren av personbilen som filmar?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sputnik skrivet 14 oktober 2017, 00:59:22 AM
Ursäkta OT, men ser det inte ut som att det är föraren av personbilen som filmar?

Det ser mer ut som om det är en passagerare i framsätet som gjort det. Men det finns ju också automatkameror som sätts på med ett enkelt knapptryck och filmar vägen framför.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

I den situationen, med högerkurva och ett skymmande krön, skulle jag inte välja att köra om ens med en accelerationsstark personbil.//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 oktober 2017, 10:25:09 AM
I den situationen, med högerkurva och ett skymmande krön, skulle jag inte välja att köra om ens med en accelerationsstark personbil.//Jonas

Alltså, om vi bortser just från händelsen i sig ser jag inga problem att köra om med en personbil där (om man vet hur det ser ut i verkligheten) innan man valde att utföra heldragna linjer mot vägrenarna, kika gärna på Google så får man ett annat perspektiv (inte lika hoptryckt).

Utan att veta hur fort trafiken gick här så är det sällan idé att stressa vid sådana här tillfällen då trafiken verkar omledd till gamla E4 (man möter ju också en södergående 802:a) Det är ju 70 km/h här av en anledning.

Sedan tror jag (tyvärr) att de flesta av oss som rör oss yrkesmässigt ute på vägarna har sett åtskilliga betydligt värre situationer genom åren och tyvärr kanske också genom taskig planering/lokalkännedom/ren otur råkat utföra flera mindre lyckade omkörningar själva.

Dessutom kan ju en perfekt omkörning anses som livsfarlig av någon annan.

Ett råd som jag brukar ge är att inte köra om i onödan på vanlig väg (ej mötesseparerad), idag är det inte värt den dåliga reklam det innebär att få en film publicerad i media bara för att komma fram i tid.

Robert Brink

Förstår inte att yrkesförare år 2017 väljer att köra på det här sättet? Inget försvar för att göra det på 80-90 talet heller, men då satt i alla fall inte alla med en kamera i handen och kunde dokumentera.
Men den här typen av körning var relativt vanlig på 80-90 talet i alla fall. Kommer ihåg ett antal resor med turistbussar på Europavägarna som på den tiden hade vägren, där mötande trafik fick svänga ut i vägrenen medans vi körde om...

//R

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2017, 08:03:22 AM
Det ser mer ut som om det är en passagerare i framsätet som gjort det. Men det finns ju också automatkameror som sätts på med ett enkelt knapptryck och filmar vägen framför.
****
Gissar på en fast monterad kamera. Det är inga skakningar alls,vilket det skulle bli vid en frihandstagning.