En stadsbuss i Växjö

Startat av Bengt H, 11 oktober 2017, 11:15:16 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 2 april 1973 var jag på torget i Växjö och fångade denna SJ-buss på en Tri-X-rulle.



Edit: Rättat årtal

1896

Härlig bild Bengt, men är du säker på årtalet ? Bussen har ju den gamla reg skylten.

Bengt H

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 oktober 2017, 17:04:14 PM
Härlig bild Bengt, men är du säker på årtalet ? Bussen har ju den gamla reg skylten.

Tack för påpekandet. 1973 ska det vara!

Resenären

Härligt ännu 20 år senare rullade SJ-orange på gatorna i VL-trafiken. Noterar att linje 1 då gick till Araby och inte Teleborg som idag.

zjbus

Tack för en trevlig SJ-buss bild!

Ulf Berlin

Härlig miljöbild.
Vilken färg var det på hållplatsskylten,blå?
(Intressant att det står VL/SJ på den)/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 oktober 2017, 12:52:13 PM
Härlig miljöbild.
Vilken färg var det på hållplatsskylten,blå?
(Intressant att det står VL/SJ på den)/Ulf

Växjö Lokaltrafik

Bengt H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 oktober 2017, 12:52:13 PM
Härlig miljöbild.
Vilken färg var det på hållplatsskylten,blå?
(Intressant att det står VL/SJ på den)/Ulf

Stadstrafiken i Växjö var en ren SJ-fråga sedan 1953 då man köpte in AB Trafikvagn. Någon gång strax före bilden är tagen tog kommunen över ansvaret och trafiken fick namnet Växjö lokaltrafik. SJ fortsatte att köra, för kommunen hade inget annat val eftersom bussbolagen på den tiden hade koncession, tillstånd, för sin trafik. Koncessionen innebar rätt att köra enligt vad den angav, men också en skyldighet att upprätthålla trafik. Upphörde trafiken helt, drogs koncessionen normalt tillbaka. Så länge ett bolag hade koncession för en viss trafik, fick normalt ingen annan koncession för samma eller konkurrerande trafik. Alltså innebar koncessionen även i praktiken oftast ensamrätt för trafiken.

Som jag minns det var hållplatstopparna SJ-orange även i det utförande som syns på bilden. Men jag måste flika in ett visst mått av osäkerhet därvidlag.

Peter Öden

Hej !

Trevlig sv/v bild Bengt H.
Fanns det inte tidigare två ScV B 42 som stadsbussar i Växjö, var det ASJ eller har jag fel ?

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 12 oktober 2017, 13:58:21 PM
Hej !

Trevlig sv/v bild Bengt H.
Fanns det inte tidigare två ScV B 42 som stadsbussar i Växjö, var det ASJ eller har jag fel ?

Mvh Peter Ö

Jovisst! De var till och med tre med Condorkarosser. Det finns en fin bild i Bussalmanackan 2013, april. För egen del minns jag ett antal Volvo B655-Hägglund innan CR-bussarna kom.

SJ Buss

Alltid lika trevligt med dina SJ-bilder Bengt.