Kollektivkörfält - Påbud?

Startat av buskörare, 10 oktober 2017, 23:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Hämtat från Wikipedia:

"Gällande definition av kollektivtrafik är enligt EU:s kollektivtrafikförordning "persontransporttjänster av allmänt ekonomiskt intresse som erbjuds allmänheten fortlöpande och utan diskriminering". Definitionen omfattar enbart trafik som är öppen för allmänheten, men det spelar ingen roll hur den finansieras.

Den tidigare definitionen hade utformats av SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) och löd "i förväg organiserade, regelbundet tillgängliga transporter som erbjuds allmänheten eller en särskild personkrets enligt givna regler". I den definitionen ingick även trafik som kräver tillstånd och anordnas efter prövning - t.ex. färdtjänst, skolskjuts och sjukresor - och vilken tidigare ibland gick under benämningen "särskild kollektivtrafik" (bl.a. i alla SIKA:s publikationer). Då denna trafik inte uppfyller EU:s krav att kollektivtrafik ska vara öppen för allmänheten är den nu vedertagna benämningen Särskilda persontransporter för sådan trafik som kräver tillstånd."

Transportstyrelsen:

"Linjetrafik: Yrkesmässig trafik för persontransporter med buss som är tidtabellsbunden och där ersättningen bestäms särskilt för varje passagerare för sig. Om linjetrafik bedrivs med personbil krävs taxitrafiktillstånd.

Beställningstrafik med buss: Yrkesmässig trafik för persontransporter med buss som inte är linjetrafik."

Detta måste innebära att skyltning inte alls hängt med sedan EU-reglerna kom, gjorde det iofs inte tidigare i heller. Men hur mycket kan styras genom "lokala föreskrifter" där inte tilläggstavla finns, rent av är inte detta möjligt?

Själv har jag alltid nyttjat bussfiler där detta varit möjligt med tanken att inte störa den vanliga kollektivtrafiken. Till och med upplevt att där skylt funnits  (gäller endast linjetrafik) fått "hjälp" med turistbuss av Polis för att passera över ordinarie körväg. De stoppade trafiken och släppte förbi mig med ett leende

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 11 oktober 2017, 13:04:55 PM
När vi ändå är inne på skyltar även fast detta exempel inte är just en sådan skylt som tråden handlar om så är den ändå lite rolig.

När man kommer till Rimbo busstation så sitter det en påbjuden körriktning rakt fram skylt och en skylt under som lyder "Gäller ej SL-fordon".
Så endast SL-fordon är tillåtna att svänga in på stationen. Där är också ett exempel på en situation där jag som inte kör för SL måste bryta mot lagen för att kunna angöra min hållplats.

Så ibland är det ju nödvändigt att bryta mot lagen för att kunna utföra sitt jobb. :D

Det borde nu vara över tio år sedan som arbetet med att få kommunen att ändra bägge tilläggstavlor inleddes. Men om ytterligare fem-tio år till kanske! ;)
Förslaget på ny text är något i stil med "Gäller ej fordon i linjetrafik samt varutransporter", då alla leveranser av förnödenheter och böcker till kiosk, café, ålderdomshem och bibliotek, samt kommunala skoltransporter och bussar för Viking Line och Eckerö Linjen idag sker i strid mot skyltens text.

Harald Nordius

Är inte det här en rätt akademisk diskussion. Den reella tolkningen av skylten är väl "buss" oavsett slag av trafik. Jag har då aldrig sett att polisen har ingripit mot alla turistbussar som kör i kollektivfälten här i Göteborg. När man för några år sedan samlade båttrafiken mellan Orust och Käringön resp. Gullholmen till en hamn och breddade vägen dit gjorde man också en uppställningsplats för turistbussar. Vid infarten till den satte man upp vägmärket "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik".

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 oktober 2017, 14:11:13 PM
Är inte det här en rätt akademisk diskussion. Den reella tolkningen av skylten är väl "buss" oavsett slag av trafik. Jag har då aldrig sett att polisen har ingripit mot alla turistbussar som kör i kollektivfälten här i Göteborg. När man för några år sedan samlade båttrafiken mellan Orust och Käringön resp. Gullholmen till en hamn och breddade vägen dit gjorde man också en uppställningsplats för turistbussar. Vid infarten till den satte man upp vägmärket "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik".

Jodå, det finns exempel jag hört från andra förare på olika turistbussföretag att de fått muntliga tillsägelser (dock ej böter) från enstaka trafikpoliser då de mer eller mindre oavsiktligt råkat framföra sin turistbuss i rena kollektivkörfält utan tilläggstavla en kortare bit, främst då inom Stockholms kommun.
Har även hört att en förare fick en kommentar/tillsägelse av en polis då föraren framförde en SL-rödvit buss och svängde vänster i en korsning där "endast SL-buss" fick svänga vänster. Orsaken var att bussen inte kördes på just den aktuella innerstadslinjen skyltad med ett visst specifikt linjenummer just då. Gissningsvis var det en tomkörning.

Så visst förekommer det då och då nitiska paragrafryttare som bara måste få berätta om fyrkantiga osmidiga regler för andra fordonsförare.

Taunusch

Många busstationer ligger på fastighetsmark och då är det markägaren som bestämmer undantag från de skyltade reglerna.

Till exempel att alla bussar får köra där trots att skyltningen säger att de endast är fordon i linjetrafik. Ett annat undantag kan vara att bussar får parkera trots att det är skyltat parkeringsförbudsområde.

Ersa

Utöver stationsområden finns det även rätt gott om både körfält och korsningar där det än idag skyltas "Endast SL-buss", som i teorin borde hindra bl.a Flygbussarna från att angöra sina egna hållplatser. Så även om det redan är fullt tillåtet för andra kollektivfordon att passera skyltarna, så borde det väl vara dags att uppdatera dem nu? Speciellt efter nya kollektivtrafiklagens införande.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2017, 22:15:42 PM
Utöver stationsområden finns det även rätt gott om både körfält och korsningar där det än idag skyltas "Endast SL-buss", som i teorin borde hindra bl.a Flygbussarna från att angöra sina egna hållplatser. Så även om det redan är fullt tillåtet för andra kollektivfordon att passera skyltarna, så borde det väl vara dags att uppdatera dem nu? Speciellt efter nya kollektivtrafiklagens införande.

Det finns platser utanför Stockholmsområdet där det fortfarande finns skyltar "endast SJ Buss"

miikos

Man måste välja körfältet längst till höger i körriktningen som är avsett för fordonet, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h, undantaget är vid omkörning.

Det gör även att en cykel eller moped, måste välja kollektivtrafikfältet, om den ligger längst till höger, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h. (Om det inte är skyltat "ej cykel eller moped" förstås).

buskörare

#23
Citat från: miikos skrivet 04 november 2017, 20:20:36 PM
Man måste välja körfältet längst till höger i körriktningen som är avsett för fordonet, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h, undantaget är vid omkörning.

Det gör även att en cykel eller moped, måste välja kollektivtrafikfältet, om den ligger längst till höger, om hastighetsbegränsningen är över 70 km/h. (Om det inte är skyltat "ej cykel eller moped" förstås).

Ändrat pga miss från min sida.
Det är ju underligt då att Transportstyrelsen och polisen säger att vi inte måste använda bussfilen?

igel

Citat från: buskörare skrivet 05 november 2017, 07:16:38 AM
Skulle det stämma så är ju kollektivkörfält som ligger till vänster inte lagliga att använda för oss?
Nämn ett ställe där kollektivkörfältet ligger till vänster och hastighetsbegränsningen är högre än 70.

Däremot är väl den mer spännande frågan om du är skyldig att använda kollektivkörfältet på E18, eftersom hastighetsbegränsningen överstiger 70.

Ersa

Kan någon berätta om ett tillfälle då en SL-buss, turistbuss eller taxibil blivit stoppad på E18 Norrtäljevägen för att ha kört i den vanliga högerfilen? Dvs ej lagt sig i kollektivkörfältet, för att behov inte funnits. T.ex vid lågtrafik.
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan händelse.

Däremot är det flera som under åren påstått att ingen, inte ens taxi och Ålandsbåtarnas bussar, ens under lågtrafik, får överskrida 50 km/t i denna vägs kollektivkörfält. Detta trots att ingen av dessa kunnat uppvisa en skriftlig lagtext eller förordning om saken.

buskörare

#26
Citat från: Ersa skrivet 05 november 2017, 11:41:52 AM
Kan någon berätta om ett tillfälle då en SL-buss, turistbuss eller taxibil blivit stoppad på E18 Norrtäljevägen för att ha kört i den vanliga högerfilen? Dvs ej lagt sig i kollektivkörfältet, för att behov inte funnits. T.ex vid lågtrafik.
Jag har då aldrig hört talas om någon sådan händelse.

Däremot är det flera som under åren påstått att ingen, inte ens taxi och Ålandsbåtarnas bussar, ens under lågtrafik, får överskrida 50 km/t i denna vägs kollektivkörfält. Detta trots att ingen av dessa kunnat uppvisa en skriftlig lagtext eller förordning om saken.

Grundfrågan var dock inte hur stor risken är, utan om vi MÅSTE köra där. Stämmer det som ovan skriver så MÅSTE vi ju göra det.

Många av mina kollegor tror att det är lag, de fattar inte att det är en regel sätt av deras arbetsgivare.

Nico

Nej, man måste inte köra buss i linjetrafik i kollektivkörfältet. Vägmärke D10 anger bara vad som får och inte får köra där. Vill man köra t.ex. sin 639 i kollektivkörfältet på E18 så går det utmärkt, men det går lika utmärkt att köra i ett av de vanliga körfälten. Däremot får man inte framföra personbil eller liknande i kollektivkörfältet.

Kollkörfälten räknas normalt sett inte heller till de vanliga körbanorna utan är något utöver i de flesta fall. Det är heller inte ovanligt att de separeras från övriga körfält medelst en heldragen linje. Vad gäller det som sign. Miikos skriver om cykel och moped förstår jag inte riktigt heller då dessa fordonsslag normalt sett inte framförs på flerfilig väg med en tillåten hastighet om 70 km/h eller högre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 05 november 2017, 14:43:26 PM
Nej, man måste inte köra buss i linjetrafik i kollektivkörfältet. Vägmärke D10 anger bara vad som får och inte får köra där. Vill man köra t.ex. sin 639 i kollektivkörfältet på E18 så går det utmärkt, men det går lika utmärkt att köra i ett av de vanliga körfälten. Däremot får man inte framföra personbil eller liknande i kollektivkörfältet.

Kollkörfälten räknas normalt sett inte heller till de vanliga körbanorna utan är något utöver i de flesta fall. Det är heller inte ovanligt att de separeras från övriga körfält medelst en heldragen linje. Vad gäller det som sign. Miikos skriver om cykel och moped förstår jag inte riktigt heller då dessa fordonsslag normalt sett inte framförs på flerfilig väg med en tillåten hastighet om 70 km/h eller högre.

Tack för klargörandet!