Kollektivkörfält - Påbud?

Startat av buskörare, 10 oktober 2017, 23:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Efter en insändare i tidningen idag, har jag funderat på det här med bussfil. Eftersom det sitter en påbudsskylt i början av den, så är det ju faktiskt så att vi MÅSTE köra i bussfilen när sådan finns. På t.ex E18 Stockholm-Täby är den dock så trång att vi inte får (för arbetsgivaren) köra fortare än 50 km/h. På en väg där högsta hastighet är 80.
Det gör ju att vi blir ordentligt sinkade och inte kan hålla tiderna.
Hur kommer det sig att man ens sätter en påbudsskylt där?



Edit: Rubriken förydligad
/Admin

Ersa

Vad jag lärt mig är att påbudsmärket endast gäller kollektivkörfältet, och därmed talar om vilka fordonsslag som får framföras i detta körfält. Medan de andra körfälten är öppna för alla slags fordonsslag, även de som får köra i kollektivkörfältet.
Jämför påbudsmärket för separerad gång- och cykelbana som inte förbjuder gångtrafikanter och cyklister ute på bilvägen.

Björn Ax

Enligt en trafikpolis iaf:

Påbudsmärket för kollektivkörfältet är inget absolut krav att man måste nyttja det även under lågtrafik.

Motsvarande påbudsmärke som har liknande innebörd är påbjuden cykelbana där man tar hänsyn till lämpligheten att välja vägbanan istället för cykelbanan om det skulle vara mer praktiskt för den fortsatta färden.

Alltså inget påbudsmärke där man kan rapportera en busschaufför om denna skulle välja att köra tillsammans med övriga fordon i gles trafikrytm.

Är det så att bussen inte är i linjetrafik har en tidtabell som måste följas så är det inte tillåtet att köra i kollektivkörfältet.

buskörare

Jag skulle gärna vilja svara insändaren att påbudsskylten inte är tvingande, men det är ju svårt när alla andra blå runda skyltar är det? Utöver cyklisterna då.

Nico

Kan bekräfta det som Ersa och Björn skriver. Hade i vintras en diskussion med Transportstyrelsen om detta (föranlett av en inkommen fråga kring just kollektivkörfälten på E18) för att undvika missförstånd.

Skylt D10 i det här fallet gäller alltså bara fordon i det aktuella körfältet. Väljer man som bussförare att ligga i ett av de vanliga körfälten så är det helt i sin ordning. Däremot får enbart fordon (samt om annat anges medelst tilläggstavla) i linjetrafik använda kollektivkörfältet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: buskörare skrivet 11 oktober 2017, 08:40:39 AM
Jag skulle gärna vilja svara insändaren att påbudsskylten inte är tvingande, men det är ju svårt när alla andra blå runda skyltar är det? Utöver cyklisterna då.

Påbud kan ha flera innebörder och är som sagt inte alltid tvingande. Första meningen i den länkade artikeln är lite intressant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5bud
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Vad gäller vid tomkörningar då?

Nico

Tomkörning är per definition inte körning på linje. Däremot finns det undantag då man ibland (t.ex. in till Slussen) måste köra i kollektivkörfältet för att nå sitt mål.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 11 oktober 2017, 09:17:19 AM
Tomkörning är per definition inte körning på linje. Däremot finns det undantag då man ibland (t.ex. in till Slussen) måste köra i kollektivkörfältet för att nå sitt mål.

Så egentligen får vi inte använda bussfil längs t.ex E18 om vi tomkör?

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 11 oktober 2017, 09:39:11 AM
Så egentligen får vi inte använda bussfil längs t.ex E18 om vi tomkör?

Precis. Endast fordon i linjetrafik får använda dessa filer om tilläggstavla ej finns.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 11 oktober 2017, 10:34:57 AM
Precis. Endast fordon i linjetrafik får använda dessa filer om tilläggstavla ej finns.

Det är dock vanligtvis lite flexibelt med den formuleringen. Tomkörning till en starthållplats där linjen ska påbörjas brukar ju inte räknas som "nöjeskörning" direkt, och det vore ju väldigt märkligt om norrgående eftermiddagslinjer på (i trådens exempel) 639, 670 och 676 skulle bli försenade pga att bussarna fastnar i köer mellan Danderyd och Tekniska på väg in för att påbörja eftermiddagstrafiken.
Inga vanliga trafikanter påverkas ju på något sätt positivt av att en massa 18-metersledvagnar skyltade Ej i trafik står och gör bilköerna ännu längre. Dock är jag medveten om att just E18 Norrtäljevägen är ett dåligt exempel, då dennas kollektivkörfält är tillåtna för alla slags bussar samt färdtjänst, enligt tilläggstavlorna.

Men ändå rätt kul att man i teorin, enligt en fyrkantig lag/skyltning, idag inte ens skulle kunna få köra in tombussar på ett flertal busstationer, för att där inne kunna påbörja en linjeavgång, då man ju kör "Ej i trafik" in på stationen förbi skylten som meddelar "Endast buss i linjetrafik".

mittlinje

Intressant då tolkning av t ex byte av buss av verkstadspersonal vid busstation. Då räknas transporten från garage till bytesplats och åter depå som ett led i linjekörningen.

Nico

Rent juridiskt räknas inte ett byte av fordon (med verkstadspersonal eller andra) som linjekörning. Det är ju inte en publik körning i så måtto.

Däremot betraktas en sådan körning/vagnbyte i vissa fall som så av bussbolagen. Sedan har ibland termen teknisk tomkörning använts för dylikt liksom för vanliga verkstadstransporter mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

När vi ändå är inne på skyltar även fast detta exempel inte är just en sådan skylt som tråden handlar om så är den ändå lite rolig.

När man kommer till Rimbo busstation så sitter det en påbjuden körriktning rakt fram skylt och en skylt under som lyder "Gäller ej SL-fordon".
Så endast SL-fordon är tillåtna att svänga in på stationen. Där är också ett exempel på en situation där jag som inte kör för SL måste bryta mot lagen för att kunna angöra min hållplats.

Så ibland är det ju nödvändigt att bryta mot lagen för att kunna utföra sitt jobb. :D

Lars_L

Problemet här är väl också att "linjetrafik"-begreppet som tilläggsskylt och tillhörande påbudsmärke är av betydligt äldre datum än de senare juridiska distinktionerna. Utan att hitta förarbete här och nu, har jag svårt att se att dåtidens vägmärkskyltsmakare hade något annat i åtanke än att bussar oavsett om de är i trafik eller inte, är att betrakta som i linjetrafik, så länge bussen kör efter förarspecifikationen (turlistan) till en viss plats inom ramen för den allmänna linjelagda kollektivtrafiken.  Även tomkörningar är ju specificerade och får därmed sägas vara en del av linjetrafiken ur detta hänseende.

Den samhällsekonomiska vinsten av lösningen är ju inte bara restidsvinsten för resenärerna, utan även att man kan begränsa kostnaden för kollektivtrafiken i antal omlopp som behövs.

Men även här förekommer förstås tveksamheter. Om exempelvis en förare väljer en annan väg än den fastställda in- och utryckningsvägen, eller tar rast/paus på icke avsedd plats, reserverad för linjetrafik, så blir det ju svårt att motivera på rent formella grunder att det finns ett lagligt stöd.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist