Röda fordon vid Slussen

Startat av Greger Larsson, 08 oktober 2017, 20:39:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: Harald Nordius skrivet 17 oktober 2017, 21:31:50 PM
Eller också är det 1980 för då hade vi sommartid, d.v.s. solen säger 16:45 plus/minus en halvtimme. Jag såg i ett inlägg att H59:an har slutsiffra 3. Då skulle skatten betalas i juni, så den kan haft kvar 1979 års märke.

Gunnar Berglund - Kan du kvalitetssäkra och tidsätta reklamen på H59:an närmare?

roggek

Jag är förvånad över att man läst att Magnus Vessla hade noggranna anteckningar om var, när och hur hans bilder togs.
Greger måste ju ha tillgång till denna information också, eller har dem inte återfunnits efter hans bortgång?

Björn Forslund skriver ju bl annat:

CitatMagnus var en av de tidiga medlemmarna i SvOf och han ställde alltid upp med information och bilder till medlemstidningen.  Besökte man Magnus blev man sittande länge bland pärmarna. Han hade en otrolig ordning på allt och kunde snabbt gräva fram fakta och bild på det mesta.

christian berg

Hej igen,

det här är ju riktigt roligt; tack Leyland och andra för detektivarbetet. Jag har nu kollat den serie bilder som min pappa tog under en gemnsam promenad i början av juni 1979. Det är diabilder, så det står ju bara framkallningdatum på dem och det är juni 1979 och det är sommar på bilderna. En bild på H32 4101 har precis samma gula reklam bak som H59:an på bilden och en annan bild på H59 5233 har Maraboureklamen på sidan, dock med "Pigalle" istället för vad det nu är för godsaker som visas på H59:an på bilden..

Med andra ord ytterligare en tämligen stark indikation om att det rör sig om 6 juni 1979.

Ska vid tillfälle försöka hinna lägga ut lite bilder, har åtminstone börjat inscanningen..

Hälsningar
Christian B

Greger Larsson

Citat från: roggek skrivet 17 oktober 2017, 21:36:43 PM
Jag är förvånad över att man läst att Magnus Vessla hade noggranna anteckningar om var, när och hur hans bilder togs.
Greger måste ju ha tillgång till denna information också, eller har dem inte återfunnits efter hans bortgång?


Till negativen finns relativt kompletta förteckningar, men inte till diabilderna och när det gäller SL är dessa sorterade efter littera och ej kronologiskt.

christian berg

Det är hur som helst mycket roligt att du visar dem, ser fram emot fler.

Christian B

Greger Larsson

En bild på 4461 med all säkerhet från samma tillfälle, här syns också tydligt turnumret 18:


Leyland

#36
Tack Greger.

Utom allt tvivel vid samma tillfälle. Notera trafikbiträde/TM till vänster, med dåtidens bärbara radio på ryggen. Och utan huvudbonad - vilket var ovanligt för tjänstemän i yttre tjänst även vid denna tid.

Här ser man att ATR-utrustningen finns kvar på 4461.

Har någon uppgift om när densamma demonterades - eller fanns den kvar till slutet och det är förklaringen till att 4461 återfanns i Hammarby hösten 1980?

Flera H32:or hade kvar sin ATR till slutet 1982/1983.


Harald Nordius

Den bilden tyder nog på 16:45 den 6 juni 1979. Det kan vara vanskligt att avgöra riktningar på bilder, men här ser man ju tydligt bussens vinkel mot trottoaren och att fronten ligger i skugga. Om det hade varit 15.45 så borde det ha varit sol på fronten. Så osäkerheten i min första skattning var större än jag trodde.

Leyland

Citat från: Harald Nordius skrivet 17 oktober 2017, 22:52:48 PM
Den bilden tyder nog på 16:45 den 6 juni 1979. Det kan vara vanskligt att avgöra riktningar på bilder, men här ser man ju tydligt bussens vinkel mot trottoaren och att fronten ligger i skugga. Om det hade varit 15.45 så borde det ha varit sol på fronten. Så osäkerheten i min första skattning var större än jag trodde.

Och därmed kan vi utesluta år 1980, enär då skulle solen med tanke på sommartiden inte stämma med tur 18.

6 juni 1979 klockan 16.46 tror jag vi kan enas om.

Leyland

Återstår ytterligare en möjlighet till bekräftelse av klockslaget. Det är förfogandevagn 157 (eller är det 167) på första bilden.

Dessa förfogandevagnar, att jämföra med dagens "flexbussar" till sitt syfte, hade vid denna tid i hög utsträckning förplanerade förstärkningsinsatser. Dessa fanns beskrivna i så kallade "Sjökort" (efter TM Sjö, eller hur var det nu?).

Någonstans säger mitt minne att jag har dessa sjökort från i vart fall början av 1980-talet i arkivet. Men det kan dröja några år innan jag grävt mig dit.

christian berg

När jag tittade på bilden på 4461 igen så upptäckte jag en ny detalj. Är det inte s/s Drottningholm som skymtar bakom än av flaggorna på 4461? Kan det ha varit Skärgårdsbåtens dag den 6 juni 1979? Och då är det ju med säkerhet inte 1980, då fartyget brann i maj 1980.

Kanske något för ditt andra arkiv Leyland?

Christian