Röda fordon vid Slussen

Startat av Greger Larsson, 08 oktober 2017, 20:39:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: christian berg skrivet 14 oktober 2017, 16:54:29 PM
Hej,

ja Leylands tidsförlag låter rimligt. De två Leyland-bussarna på bilden försvann båda hösten 1980. 4457 ställdes av i slutet av september och 4461 frontalkrockade med en lastbil i november på linje 144E.

Vid den här tiden tror jag bara att man flaggade en dag per år och det var just på svenska flaggans dag den 6 juni. De gröna träden på Skeppsholmen talar ju för att det är på sommaren. Svenska flaggans dag var ju inte helgdag, så jag skulle tippa på 6 juni 1978,79 eller 1980. Någon med fler tidtabeller i arkivet (Leyland, du kanske får göra en dykning i arkivet i alla fall :)),
kanske kan utröna vilket av dessa år den 6 juni hade vintertidtabell och låg på en vardag.

Kurisa i sammanhanget är fronten till 4457 plockades ned när den stod på Söderhallens gård och dök sedan upp på Svof:s försäljningsstånd vid någon av Hjulmarknaderna i Blå Hallen på 80-talet. Någon som vet vad som hände med den sen?

Hälsningar
Christian B

Tack för komplettering om 4461.

1977-06-06 = måndag
1978-06-06 = tisdag
1979-06-06 = onsdag
1980-06-06 = fredag

Spontan känsla för bilden är att det är en fredag!  Och då alltså kanske så sent som 1980? Ett möjligt steg närmare, genom avgränsning, är ju frågan om när 4461 flyttades till Hammarbyhallen?

4457s prydde SvOf's Hjulmarknadsstånd flera år om jag minns rätt. Troligen åren 1984-1988. Men vad hände med den sedan. Visst finns (fanns) det även en "lös H34-front" även på Spårvägsmuseet under senare tid?

K R

Citat från: Leyland skrivet 14 oktober 2017, 18:46:55 PM
4457s prydde SvOf's Hjulmarknadsstånd flera år om jag minns rätt. Troligen åren 1984-1988. Men vad hände med den sedan. Visst finns (fanns) det även en "lös H34-front" även på Spårvägsmuseet under senare tid?

Hej!

Min minnesbild är att det rör sig om samma front. Med lampor till strålkastare, parkeringsljus och blinkers inkopplade som reglerades med strömbrytare på insidan.
Vi får hoppas att den tas väl om hand nu under museets flyttbestyr...

mvh K R

Peter Rost

Citat från: K R skrivet 14 oktober 2017, 21:59:15 PM
Hej!

Min minnesbild är att det rör sig om samma front. Med lampor till strålkastare, parkeringsljus och blinkers inkopplade som reglerades med strömbrytare på insidan.
Vi får hoppas att den tas väl om hand nu under museets flyttbestyr...

mvh K R

Fronten tillhörde mycket riktigt 4457. Den är nu i tryggt förvar i museets ägo. ;)

//Peter

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 15 oktober 2017, 01:58:47 AM
Fronten tillhörde mycket riktigt 4457. Den är nu i tryggt förvar i museets ägo. ;)

//Peter

Men visst står det inte 4457 längre på den?

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 15 oktober 2017, 23:36:53 PM
Men visst står det inte 4457 längre på den?

Jodå, fronten är numrerad 4457. :)

Leyland


Gunnar Berglund

Citat från: Leyland skrivet 14 oktober 2017, 18:46:55 PM
Tack för komplettering om 4461.

1977-06-06 = måndag
1978-06-06 = tisdag
1979-06-06 = onsdag
1980-06-06 = fredag

Spontan känsla för bilden är att det är en fredag!  Och då alltså kanske så sent som 1980? Ett möjligt steg närmare, genom avgränsning, är ju frågan om när 4461 flyttades till Hammarbyhallen?


Marabou-reklamen verkar ha varit aktuell just under sommaren 1979, så onsdagen den 6 juni 1979 ligger nära till hands.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

christian berg

Ja, jag tippar också på 6 juni 1979. H59:an har ett gult fordonsskattemärke, vilket var aktuellt 1979 (skulle visserligen kunna vara 1980 också då de bytte färg successivt under året). Sedan kom ju de första H11 våren 1980, vilket innebar att en många Leyland ställdes av i maj-juni. Vid ett besök i Söderhallen vid denna tid 1980 var samtliga gråtakade Leyland och några rödtakade avställda. En av dem var 4461 som visserligen sedan tillsammans med tre gråtakade återkom i trafik efter sommaren. 4461 kan alltså ha varit avställd 6 juni 1980. Jag är nästan säker på att 4461 aldrig flyttades till Hammarby (gick på Söderhallslinjer under hösten), utan möjligen tillfälligt lånades ut när den krockade på 144 E. Den stod sedan tämligen förstörd på Söderhallens gård efter detta drama. Eller så körde Söderhallen några turer på 144 E också? Vet att jag såg den gråtakade Söderhallsvagnen 4470 på Gullmarsplan hösten 1980, men vet ej på vilken linje. Kanske vännen "Leyland" kan bringa klarhet i detta?

Har själv en lång fotoserie från just början av juni 1979, ska kolla det här med reklamen....

Hälsningar
Christian B

Leyland

Tack för komplettering från både vännerna Christian och Gunnar.

Känns som den samlade klokskapen låser bilden till 6 juni 1979. Då återstår bara klockslaget ;)

Avseende 4461 i Hammarbyhallen och Söderhallsvagnar vid Gullmarsplan, så har jag ingen egen anteckning om utlåning (läs: längre utlåning) av 4461 till Hammarbyhallen. Och visst var ATR-utrustningen redan urplockad vid denna tid ur alla Leyland.

Söderhallen hade ordinarie utsättning på linje 170 vid denna tid, och möjligen var någon tur kopplad med ett varv på 144E. Eller så var det en 9500-tur som var ute och snurrade söder om Gullmarsplan. Detta tror jag dock mindre på. Då är en mer troligt förklaring att det rör sig om en "över-dagen-utlåning" till Hammarby på grund av akut vagnbrist.

Kanske vännerna Ted S eller Hobgoblin kan bidra i frågan?

Harald Nordius

Citat från: Leyland skrivet 17 oktober 2017, 08:54:27 AM
Tack för komplettering från både vännerna Christian och Gunnar.

Känns som den samlade klokskapen låser bilden till 6 juni 1979. Då återstår bara klockslaget ;)


Klockan är 15.45 plus/minus en halvtimme. Med hjälp av skuggorna och gatans riktning kan man uppskatta riktningen till solen till 255 grader. Det var riktningen kl. 15.45 den 6 juni 1979. Det är en viss osäkerhet i uppskattningen, så därför lägger jag på plus/minus en halvtimme. https://www.suncalc.org/#/59.3293,18.0686,10/1979.06.06/10:05/1/0

Leyland

#25
Citat från: Harald Nordius skrivet 17 oktober 2017, 10:20:24 AM
Klockan är 15.45 plus/minus en halvtimme. Med hjälp av skuggorna och gatans riktning kan man uppskatta riktningen till solen till 255 grader. Det var riktningen kl. 15.45 den 6 juni 1979. Det är en viss osäkerhet i uppskattningen, så därför lägger jag på plus/minus en halvtimme. https://www.suncalc.org/#/59.3293,18.0686,10/1979.06.06/10:05/1/0

Mycket intressant tack. Det finns uppenbart svar och hemsidor för allt!

Jag uppfattar att tiden är "faktisk" d v s hänsyn tagen till att år 1979 hade vi s k normaltid året om (sommartiden kom först 1980).



Harald Nordius

Citat från: Leyland skrivet 17 oktober 2017, 10:30:46 AM
Mycket intressant tack. Det finns uppenbart svar och hemsidor för allt!

Jag uppfattar att tiden är "faktisk" d v s hänsyn tagen till att år 1979 hade vi s k normaltid året om (sommartiden kom först 1980).


Ja, det är svensk normaltid (UTC +1). För skojs skull kollade jag vad som hände om man valde 1980 i stället. Då fick man svensk sommartid, så de har tydligen järnkoll. :)

Gunnar D

Kollade DN 6-7 juni 1979 för väderprognos/utfall:
Klart eller nästan klart, temp kl 13 var 25 grader.

Kan väl stämma ganska bra jämfört med bilden!

/Gunnar

Leyland

Saningen är att nedan Turlista inte gällde i juni 1979, men väl 1980. Runt dessa år var det sällan justering på linje 46, så högst troligt kan denna användas i sammanhanget.

Går det på originalbilden höguppläst tyda turnumret på 4461? Spontant läser jag tur 18 - men den passerade Slussen först klockan 16.46. Om vi utifrån solen har tiden 15.45 +/- 30 minuter och tänker oss närmare klockan 16.15 har vi tur 14, 12, 13 och 15 - för visst är det ett 2-siffrigt turnummer på brickan ???






Harald Nordius

Eller också är det 1980 för då hade vi sommartid, d.v.s. solen säger 16:45 plus/minus en halvtimme. Jag såg i ett inlägg att H59:an har slutsiffra 3. Då skulle skatten betalas i juni, så den kan haft kvar 1979 års märke.