Röda mattan till flygbussen

Startat av Gunnar D, 07 oktober 2017, 14:15:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matti1524

#15
Walles dubbelgångare var med på invigningen av Landvetter flygplats ;D

Jag tror inte att flygbussarna stannade vid Drottningtorget vid den tiden. Det var för trångt på den tiden där. Då var bron öppen fortfarande för biltrafik från Stora Nygatan till Drottningtorget och vidare.
Det var väl först när linje 34 förlängdes till Östra Sjukhuset från Drottningtorget , som flygbussarna flyttades från Östra Nordstan till Drottningtorget, osäker om det var 1979.

Hasse har haft en bild från P-huset, med buss 13. Bilia finns där idag .

/Matti





Anders Eriksson

34:an förlängdes till Östra sjukhuset 1980. Osäker om flygbussterminalen vid parkeringshuset lades ner redan då dock.

bastyaelvtars

Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.

Gunnar D

Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 13:21:10 PM
Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.


Ok, det var så pass sent. Minns du om flygbussen hade hpl vid C/DT när den hade ändhpl vid TÖN?

/Gunnar

bastyaelvtars

Jag är väldigt osäker om detta. Minnet sviker. Ett tag trodde jag att flygbussen stannade vid DT även under TÖN-tiden, men nu lutar jag åt att den inte stannade där. Osvuret är bäst.

Gunnar D

Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 22:20:37 PM
Jag är väldigt osäker om detta. Minnet sviker. Ett tag trodde jag att flygbussen stannade vid DT även under TÖN-tiden, men nu lutar jag åt att den inte stannade där. Osvuret är bäst.

Enligt SSS "Extratåg" 80-05-08 inrättades 80-04-01 en hpl vid Centralstationen för flygbussarna t/fr Landvetter. Då ska väl den saken vara uppklarad!

Mvh Gunnar

Bussmicke

Citat från: PeterS skrivet 22 oktober 2017, 13:21:10 PM
Jag körde flygbussen 1984 - 1985 och har jag för mig att cirka på mitten av '85 flyttades ändhållplatsen fron TÖN till Drottningtorget.

TÖN?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bfg

Terminal östra Nordstan förkortas med TÖN.

Med vänlig hälsning Bfg

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2017, 14:15:55 PM


GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.

Mvh Gunnar


Var det 1976 eller 1977 som GS införde den här lacken på sina bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 november 2017, 14:42:14 PM

Var det 1976 eller 1977 som GS införde den här lacken på sina bussar?

Det var 1976 och första bussen var B34 835.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 05 november 2017, 16:24:23 PM
Det var 1976 och första bussen var B34 835.

/Gunnar


Vad var det för bussmodell?

Jag vet att vissa riktiga Scania CR 111 faktiskt levererades i denna design. Även invändigt var dessa designade i ljusblått :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bfg

Volvo B59 med ZF aut Säffle kaross.
Internt kallades B59:orna "rattfrossebussar"

/bfg

Niklas Bygdestam

Men hur många Scania 111 fanns det med denna design? De var ju riktigt snygga med ljusblå design även invändigt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Eriksson

Borde ha funnits 40 + 5 om jag minns rätt. GS litt B41 inv nr 351-390 samt B37 nr 318-322. Övriga bussar i den serien (301-317) levererades med GS gamla färgsättning. Någon med bättre sifferminne får gärna rätta mig😄.