Röda mattan till flygbussen

Startat av Gunnar D, 07 oktober 2017, 14:15:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.

Mvh Gunnar

WalleW

Om vi nu håller oss till buss-fronter... ;)
Näst ScV CF76 är denna van Hool-front den bästa jag vet att vila ögonen på... :)

/   M v h   Walle

Bernt Talbrant

Citat från: Gunnar D skrivet 07 oktober 2017, 14:15:55 PM


GS B39 14 inväntar resenär på Landvetter Flygplats 1 okt 1977.

Mvh Gunnar

Detta var alltså dagen för den högtidliga invigningen av flygplatsen - vilket kanske inte är så svårt att räkna ut. Då var jag också där - men därefter har det inte blivit fler besök vad jag kan minnas...

Anders Eriksson

I Göteborg vände flygbussarna vid parkeringshuset i Nordstans köpcenter men har någon koll på linjesträckningen i Göteborg innan man körde ut på Rv 40 mot flygplatsen?

Gelgamesh

Ingen koll på linjesträckningen, men jag minns att bussarna faktiskt korsade köpcentret inomhus. När flygbussen skulle igenom fick alla besökare stanna upp och stora glasportar gled åt sidan. Var i den åldern att jag med vild fantasi dels undrade om en flygbuss faktiskt kunde flyga. Och det är ju klart den kan om den är så speciell att den t.o.m. får korsa "Femman" inomhus.

Ulf Berlin

Citat från: Gelgamesh skrivet 10 oktober 2017, 08:10:30 AM
Ingen koll på linjesträckningen, men jag minns att bussarna faktiskt korsade köpcentret inomhus. När flygbussen skulle igenom fick alla besökare stanna upp och stora glasportar gled åt sidan. Var i den åldern att jag med vild fantasi dels undrade om en flygbuss faktiskt kunde flyga. Och det är ju klart den kan om den är så speciell att den t.o.m. får korsa "Femman" inomhus.
Oj,det skulle vara kul att få se en bild vid ett sådant tillfälle./Ulf

Bfg

Flygbussen körde inte "igenom" Nordstan det var turisbussar till hotell Europa som använde den passagen.
När rotorljusen (saftblandarna) startade fick alla på gågatan stanna och 2 st portar öppnades ifrån hotellets reception.
Flygbussarna på linje 110 använde utrymmet under p huset.

Med vänlig hälsning Bfg

bastyaelvtars

Flygbussen hade ändhållplats i Nordstan, under P-huset. Utfarten skedde så här: Kanaltorgsgatan höger, Nils Ericsonsgatan höger Drottningtorget, Nya Allén, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Kungsportsavenyn, Berzeliigatan, Södra vägen, Korsvägen, Örgrytevägen, St: Sigfridsgatan, RV40, Landvetter flygplats. Flygbussar i linjetrafik har aldrig korsat köpcentret genom glasportarna, det gjorde enbart beställningsbussar som hämtade/lämnade resenärer vid Hotell Europa.

Gunnar D

Citat från: PeterS skrivet 10 oktober 2017, 12:48:40 PM
Flygbussen hade ändhållplats i Nordstan, under P-huset. Utfarten skedde så här: Kanaltorgsgatan höger, Nils Ericsonsgatan höger Drottningtorget, Nya Allén, Sten Sturegatan, Engelbrektsgatan, Kungsportsavenyn, Berzeliigatan, Södra vägen, Korsvägen, Örgrytevägen, St: Sigfridsgatan, RV40, Landvetter flygplats. Flygbussar i linjetrafik har aldrig korsat köpcentret genom glasportarna, det gjorde enbart beställningsbussar som hämtade/lämnade resenärer vid Hotell Europa.

...och hållplatserna var väl Hotell Liseberg Heden, Park Avenue, Korsvägen och S:t Sigfrids plan...?

/Gunnar

bastyaelvtars

Exakt! Och Centralstationen/Drottningtorget, samt Östra Nordstan. (Nordstan hette så på den tiden,
förkortningen i specen: TÖN)

Gunnar D

Citat från: PeterS skrivet 10 oktober 2017, 21:14:57 PM
Exakt! Och Centralstationen/Drottningtorget, samt Östra Nordstan. (Nordstan hette så på den tiden,
förkortningen i specen: TÖN)

Det var alltså en hållplats vid C/DT på flygbusslinjen till Landvetter? Var tveksam om det...

/Gunnar

Railmaster

Är det bara jag som inbilar mig eller är det Kungen som går i mitten på röda mattan?

bastyaelvtars

Nu är jag osäker. Det kan hända att jag blandar ihop med tiden efter TÖN har stängts och ändhållplatsen har flyttats till Drottningtorget. Att vid Nordstan-tiden fanns en hållplats på Drottningtorget är jag inte säker på. Däremot fanns en hållplats vid inrikesterminalen, sedan bussen svängde in på utrikesterminalens södra gavel till ändhållplatsen. Mot Göteborg angjordes inte inrikesterminalen.

WalleW

Citat från: Railmaster skrivet 11 oktober 2017, 11:06:04 AM
Är det bara jag som inbilar mig eller är det Kungen som går i mitten på röda mattan?

Majestätet och jag hade vid denna tid tämligen snarlika ansikts-profiler och frisyrer...och det är inte jag på Gunnars bild  :).
Jag körde sprängsten från Henriksdal till Älta-krossen med min nyligen inköpta Volvo NB88...

/   M v h   Walle


Gelgamesh

Citat från: Bfg skrivet 10 oktober 2017, 12:45:55 PM
Flygbussen körde inte "igenom" Nordstan det var turisbussar till hotell Europa som använde den passagen.
När rotorljusen (saftblandarna) startade fick alla på gågatan stanna och 2 st portar öppnades ifrån hotellets reception.
Flygbussarna på linje 110 använde utrymmet under p huset.

Med vänlig hälsning Bfg

Aha. Får skylla på låg ålder vid tillfället. Men tack för infon, nu vet jag ju i.a.f. VAR de korsade. Men det där med flygbussarna "under P-huset" blir jag ju förstås jättenyfiken på. Var då? Minns inte att det någonsin funnits höjd för bussar där. Eller har man byggt igen senare? Det är ju faktiskt misstänkt högt (delvis) vid den nu avstängda utfarten på Spannmålsgatan. Många ombyggnader däromkring på åttiotalet. Lastgatan under Nordstan antar jag aldrig har haft utfart på mer än ett ställe.

Har sökt bilder på denna tid och plats men det är väldans tunnsått alltså.