Nya bussar Arriva norrort. MAN-boggie.

Startat av buskörare, 02 oktober 2017, 11:52:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 12 oktober 2017, 23:37:36 PM
Finns ju hur många fönster som helst att ta sig ut igenom?
Men om bussen ligger på sidan kan det ju bli lite jobbigt att klättra upp till "taket", dvs den sida som inte ligger mot marken.
I det läget har man ju i princip bara bakrutan och möjligen vindrutan att ta sig ut genom.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

buskörare

Ja och dessa rutor är ju mer använda än takluckor vid evakuering.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 oktober 2017, 18:27:56 PM
Två bilder från idag

Historiskt intressanta vagnsnummer - båda bars av legendariska Scania-Vabis CF:ar i Enebybergs- och Täbygaragen under 70-talet.
[/quote

Tack för mycket trevliga bilder.
Då har minst fyra av MAN-bussarna tagits i trafik hittills: 6231-6234.

Aha, det var alltså några CF:ar som hann gå över från Enebygergsgaraget till nya Åkerbydepån, nuvarande bydepån 1976?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 oktober 2017, 11:15:42 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 oktober 2017, 18:27:56 PM
Två bilder från idag

Historiskt intressanta vagnsnummer - båda bars av legendariska Scania-Vabis CF:ar i Enebybergs- och Täbygaragen under 70-talet.
[/quote

Tack för mycket trevliga bilder.
Då har minst fyra av MAN-bussarna tagits i trafik hittills: 6231-6234.

Aha, det var alltså några CF:ar som hann gå över från Enebygergsgaraget till nya Åkerbydepån, nuvarande bydepån 1976?
Jag såg 6236 på motorvägen också.

Flytten till Åkerbygaraget - som Täby kallades i början - skedde redan runt månadsskiftet okt/nov 1974, då det fanns rätt så många CF:ar kvar. De allra sista försvann väl inte förrän tunnelbanan till Mörby öppnades 1978. 6232 rullade vidare i Björknästrafiken en tid och såldes i januari -79. 6234 såldes 9.11.77. Båda bussarna hade blivit överförda i oktober -72 från Märsta, eller Sigtuna som jag har noterat; har aldrig lyckats ta reda på om Sigtuna var eget garage eller filial till Märsta. Det här var ju innan nya Märstagaraget öppnats i juni -73.
6234 var min absoluta favorit och kom att bli den SL-buss som jag har kört flest arbetsdagar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 oktober 2017, 13:12:41 PM
Jag såg 6236 på motorvägen också.

Flytten till Åkerbygaraget - som Täby kallades i början - skedde redan runt månadsskiftet okt/nov 1974, då det fanns rätt så många CF:ar kvar. De allra sista försvann väl inte förrän tunnelbanan till Mörby öppnades 1978. 6232 rullade vidare i Björknästrafiken en tid och såldes i januari -79. 6234 såldes 9.11.77. Båda bussarna hade blivit överförda i oktober -72 från Märsta, eller Sigtuna som jag har noterat; har aldrig lyckats ta reda på om Sigtuna var eget garage eller filial till Märsta. Det här var ju innan nya Märstagaraget öppnats i juni -73.
6234 var min absoluta favorit och kom att bli den SL-buss som jag har kört flest arbetsdagar.

Intressant! Tack för uppgifterna. Har för mig att Åkerbydepån invigdes 1976 och att det var mest Volvo Hägglundare som flyttades ditt från Enebyberg. Men man påbörjade alltså flytten redan 1974.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

J0han

Citat från: homer skrivet 12 oktober 2017, 19:03:29 PM
intressant att bussen verkar sakna takluckor. även om AC finns är de ju en nödutgång

Taklucka finns men gömmer sig bakom AC aggregatet

/

Bussmicke

Jag fick 6231, 6235, 6236 å¨bild idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Lövdahl

Citat från: Bussmicke skrivet 17 oktober 2017, 22:38:37 PM
Jag fick 6231, 6235, 6236 å¨bild idag.

Både 6233,6234 och 6235 har synts på 607 idag
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ola Å

Är VDL-epoken på väg att ta slut hos Arriva?

buskörare

Citat från: Ola Å skrivet 24 oktober 2017, 18:03:10 PM
Är VDL-epoken på väg att ta slut hos Arriva?

Har man ens köpt in några VDL senaste åren?

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 24 oktober 2017, 20:20:26 PM
Har man ens köpt in några VDL senaste åren?
Nja, nyaste VDLen som kom in var väl 8888, testbussen från VDL, går nu hos Björks i Uppsala
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 24 oktober 2017, 20:58:38 PM
Nja, nyaste VDLen som kom in var väl 8888, testbussen från VDL, går nu hos Björks i Uppsala

Ja och den köptes ju aldrig utan gick som testbuss. Så senaste inköpen måste ha varit 9905 och 9906, om man nu ens köpte loss dom? Som fick ju "riktiga" nummer sen? 8757 och...?

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 25 oktober 2017, 06:06:33 AM
Ja och den köptes ju aldrig utan gick som testbuss. Så senaste inköpen måste ha varit 9905 och 9906, om man nu ens köpte loss dom? Som fick ju "riktiga" nummer sen? 8757 och...?
8522 och 8757 hade tesvagnarna, Björks har alltså 2/3 av Norrorts VDL testvagnar, 8522 å 8888, 8757 verkar vara reggad på VDL och går i trafik för dem
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!