Nya bussar Arriva norrort. MAN-boggie.

Startat av buskörare, 02 oktober 2017, 11:52:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Tittade på RRL 064 idag och den har fått inv.nr 6232.

CW66


Fredrik Gelin

Där ser man, då nalkas slutet för några av  Holländarna i 77xx-serien och/eller möjligen några B9:or i 81xx-serien då?
De bussar som togs över från Keolis är sannolikt bundna till E20-avtalet och lär väl sålunda inte kunna ersättas hur som helst.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 oktober 2017, 12:17:57 PM
Där ser man, då nalkas slutet för några av  Holländarna i 77xx-serien och/eller möjligen några B9:or i 81xx-serien då?
De bussar som togs över från Keolis är sannolikt bundna till E20-avtalet och lär väl sålunda inte kunna ersättas hur som helst.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Säkerligen flyttar man, när vårt avtal går ut, de sista från Keolis till Råsta. De har väl inte många år kvar efter 2021.

buskörare

Funderar lite på numreringen dock. 62** är ju inte Stockholmsnummer, nån som har tankar om varför de får sånna nummer?

Mr.Omsi

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2017, 18:44:22 PM
Funderar lite på numreringen dock. 62** är ju inte Stockholmsnummer, nån som har tankar om varför de får sånna nummer?

De får förmodligen 6229-623x eller liknande för att fortsätta på 6222-6228 som redan finns på Täbygaraget

buskörare

Citat från: Mr.Omsi skrivet 03 oktober 2017, 18:53:13 PM
De får förmodligen 6229-623x eller liknande för att fortsätta på 6222-6228 som redan finns på Täbygaraget

Varför inte fortsätta på 87-serien i så fall? Eller ta den tomma 82, 84 eller 86?

Mr.Omsi

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2017, 18:56:31 PM
Varför inte fortsätta på 87-serien i så fall? Eller ta den tomma 82, 84 eller 86?

Hade också tyckt att det varit smartare men vet inte vad som bestämmer dessa nummer  ;D

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2017, 12:31:29 PM
Säkerligen flyttar man, när vårt avtal går ut, de sista från Keolis till Råsta. De har väl inte många år kvar efter 2021.
B9:orna har gjort sitt 2021, däremot har väl linkarna i 77xx och 78xx-serien några år kvar att leverera innan de går att slopa såvida inte SL avslutar leasingen i förtid 2021.
Vad gäller medelåldern i Norrort kan jag tänka mig att Arriva nog har förhandlat om att få slippa just detta då man byggde om etanolbussar till HVO/RME.
I annat fall har de en ganska tuff utmaning de närmaste åren då just de SL-finansierade fordonen står för en ansenlig del av den totala fordonsparken och då drar åt fel håll så att säga för varje år som går vilket kräver att man förnyar bussflottan i varierande utsträckning varje år.
Med bara tre-fyra år kvar på avtalet innebär det en stor ekonomisk risk.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 oktober 2017, 19:27:01 PM
B9:orna har gjort sitt 2021, däremot har väl linkarna i 77xx och 78xx-serien några år kvar att leverera innan de går att slopa såvida inte SL avslutar leasingen i förtid 2021.
Vad gäller medelåldern i Norrort kan jag tänka mig att Arriva nog har förhandlat om att få slippa just detta då man byggde om etanolbussar till HVO/RME.
I annat fall har de en ganska tuff utmaning de närmaste åren då just de SL-finansierade fordonen står för en ansenlig del av den totala fordonsparken och då drar åt fel håll så att säga för varje år som går vilket kräver att man förnyar bussflottan i varierande utsträckning varje år.
Med bara tre-fyra år kvar på avtalet innebär det en stor ekonomisk risk.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ja, precis. Jag tror inte nya aktören tar över Scaniorna vid övertagandet.

ichessy

På tal om Scanior, så har jag sett Märstavagnar trafikera SL Linje 516 vid Odenplan, 2 dagar på raken under morgonen. Den ena var Scania Citywide 8729 (regionalvagn) och och den andra en Scania Omnilink från 2009 (regionalvagn) om jag inte har fel.

Sedan såg jag i eftermiddags en Volvo B9S från Täby köra SL linje 526.

Det känns som att råstagaraget kör allt färre omlopp på direktlinjerna från Sollentuna? Eller är det bara temporärt i samband med nya bussinköp?
Software Developer

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 03 oktober 2017, 20:28:22 PM
På tal om Scanior, så har jag sett Märstavagnar trafikera SL Linje 516 vid Odenplan, 2 dagar på raken under morgonen. Den ena var Scania Citywide 8729 (regionalvagn) och och den andra en Scania Omnilink från 2009 (regionalvagn) om jag inte har fel.

Sedan såg jag i eftermiddags en Volvo B9S från Täby köra SL linje 526.

Det känns som att råstagaraget kör allt färre omlopp på direktlinjerna från Sollentuna? Eller är det bara temporärt i samband med nya bussinköp?

Täby har kört vissa turer på 526 i flera år dock. Scanian du sett kan dock inte hetat 8729 eftersom det är en VDL.

Mr.Omsi

Scanian kan däremot ha hetat 7829 och den bor numera i Råsta

Mikey

Citat från: ichessy skrivet 03 oktober 2017, 20:28:22 PM
På tal om Scanior, så har jag sett Märstavagnar trafikera SL Linje 516 vid Odenplan, 2 dagar på raken under morgonen. Den ena var Scania Citywide 8729 (regionalvagn) och och den andra en Scania Omnilink från 2009 (regionalvagn) om jag inte har fel.

Dom Märstavagnarna är inte längre Märstavagnar. Man har flyttat runt en del på sistone där nyare Märstavagnar (främst årsmodell 2011, men med vissa undantag) har byggts om från Etanoldrift till HVO och flyttats till andra garage, och äldre bussar i 77-serien med etanoldrift har flyttats till Märsta. Just att ha ett avtalskrav på 100% etanoldrift i Märsta verkar ha ställt till det lite så man har fått dispens att köra med för hög snittålder. Den är redan idag över 8 år, och när kontraktet går ut är den drygt 10 år. I Norrort har man väl inte fått någon sådan dispens, därav föryngring av flottan?

Mr.Omsi