För 43 år sedan - "Tom t Ing 1 Östra"

Startat av Hasse L, 02 oktober 2017, 11:13:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 oktober 2017, 16:54:09 PM
Ska man lita på uppgifterna på Svensk Busshistoria så var det samma tvåstegs växellåda som i H50.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=4679&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

// Niclas

Ja någon 3 stegs ZF har väl aldrig funnits i bussar, Voith kom däremot med en 3 stegs låda som väl provades i en H50

Rolle

Jaha  det var över 40 år sedan så jag hade fel. Men det var bra drag i bussen.

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 oktober 2017, 17:03:12 PM
Ja någon 3 stegs ZF har väl aldrig funnits i bussar, Voith kom däremot med en 3 stegs låda som väl provades i en H50

Ja, man prövade en trestegs Voith i H50 5115.
Men man bytte tillbaks till den vanliga tvåstegade efter ett tag.

// Niclas

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 oktober 2017, 17:03:12 PM
Ja någon 3 stegs ZF har väl aldrig funnits i bussar, Voith kom däremot med en 3 stegs låda som väl provades i en H50

Hade inte de gamla dubbeldäckarna SL H33 trestegslådor? De andra dubbeldäckarna? Förresten det hade väl Capitolerna H23 och H24 också med sina HR75 men det första växlingssteget gick i ganska så omgående och obemärkt efter start. När lådorna blev lite risiga (det blev de ofta!) så märktes det första växlingsläget.

F.ö så hade H23 och H24 mått betydligt bättre och levt längre om man bytt ut HR75-lådorna mot ZF som i H30 ex.vis i samband med att de skickades ut på förortsgrupperna. Men det var på något sätt som att man hade sådant bussöverskott då så man brydde sig inte. Tråkigt! Slöseri på bra bussar!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 oktober 2017, 10:32:40 AM
Hade inte de gamla dubbeldäckarna SL H33 trestegslådor? De andra dubbeldäckarna? Förresten det hade väl Capitolerna H23 och H24 också med sina HR75 men det första växlingssteget gick i ganska så omgående och obemärkt efter start. När lådorna blev lite risiga (det blev de ofta!) så märktes det första växlingsläget.

Så här ska det ha varit enligt vagnbeskrivningarna:

Tvåstegs: H25, H26, H27, H32, H34
Trestegs: H23, H24, H30, H31, H33, H35

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 oktober 2017, 13:42:19 PM
Så här ska det ha varit enligt vagnbeskrivningarna:

Tvåstegs: H25, H26, H27, H32, H34
Trestegs: H23, H24, H30, H31, H33, H35

/Gunnar

Tack Gunnar!

Jaha även H30-lådorna var alltså trestegs.

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 oktober 2017, 22:37:25 PM
Tack Gunnar!

Jaha även H30-lådorna var alltså trestegs.

Mvh
Mr H

Jag gjorde den tolkningen iaf efter att ha läst "H23, H24, H30 Vagnbeskrivning Körinstruktion (7.67)". Så här står det där:

"Växellådan

Denna är på H23 och H24 en helautomatisk hydraulisk växellåda av Scania-Vabis typ HR 75 och på H30 av fabrikat ZF, typ 2 HP-45.
Lådorna har 3 utväxlingsområden, varav de båda lägsta är hydrauliska. Högsta växeln är direktkopplad."

Emellertid har jag nu sett uppgifter att H30 hade en tvåstegslåda. Jag har själv aldrig kört H30, endast H23 och H24. Har förstått att det finns andra här som kört H30, så vad är rätt?

/Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 08 oktober 2017, 15:19:19 PM
Emellertid har jag nu sett uppgifter att H30 hade en tvåstegslåda. Jag har själv aldrig kört H30, endast H23 och H24. Har förstått att det finns andra här som kört H30, så vad är rätt?
/Gunnar

Det kan ju vara lite si och så med minnet när man tillhör russin-klubben, men nog har jag för mig att de H30 jag körde hade trestegs ZF-låda...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

ZF 2 HP 45 är samma 2 stegslåda som satt i H50 och i vissa serier av H59 samt i de 5 första H1 (där i en spännande kombo med Norrlandsväxel)