För 43 år sedan - "Tom t Ing 1 Östra"

Startat av Hasse L, 02 oktober 2017, 11:13:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


DFS 612 - Volvo B58 / Säffle 1973 - SL H49A 4679.

Regementet Ing 1 flyttade till Almnäs 1970, men annan militär verksamhet blev kvar i Frösundavik. Tillräckligt många sysselsattes där för att en egen busstur kom att köras till tunnelbanan vid Sankt Eriksplan. Det blev en variant av linje 501. Skyltningen 501X på bilden var nog ett utslag av fotografens konstnärliga frihet. Man fick väl inte fotografera inne på militärt område, så bilden blev tagen under tomturen någonstans mellan Uppsalavägen och hållplatsen Ing 1 Östra. Kan inte erinra mig var på nedanstående karta fotoplatsen var. Någon som känner igen det gamla vägnätet?

Autentisk körspecifikation:



WalleW

Härligt höstig bild... :)

...på en vagntyp som var nästan lika trevlig att köra som H80.
Lite skramligare och rassligare med något sämre värme i, men Wilson var ju ändå på plats...
Just den här OLVO:n 4679 med dubbla framdörrar har jag dock inget minne av.
Kul också med bilden på en kör-spec som jag minns dem, här med delad tjänst och tre trevliga linjer,
även om 501:an bara blev någon enstaka gång för min del...

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Vad du hittar i dina gömmor Hasse.:)
Var låg hpl Franstorpsvägen ty det kan inte varit långt från
Esplanaden m h t den korta körtiden från Odenplan?/Ulf

TageK

Kan bilden vara tagen strax före nuvarande avfarten till Frösundavik norrut. Där fanns ju både av- och påfart norrut och dessutom kullersten......

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 oktober 2017, 20:13:02 PM
Var låg hpl Franstorpsvägen ty det kan inte varit långt från
Esplanaden m h t den korta körtiden från Odenplan?/Ulf

Hpl Franstorpsvägen låg på Landsvägen (strax innan Humblegatan) mellan Bällsta bro och Sundbybergs torg.
Det tog en dryg minut att köra dit från Esplanaden...om inte järnvägsbommarna var nere... >:(

/   M v h   Walle

Hasse L

Citat från: TageK skrivet 02 oktober 2017, 20:29:29 PM
Kan bilden vara tagen strax före nuvarande avfarten till Frösundavik norrut. Där fanns ju både av- och påfart norrut och dessutom kullersten......
Tack, det stämmer säkert. Jag var där häromveckan och försökte reka litet och såg några omotiverade gatubrunnslock i gräset...., fast man får tänka på att Uppsalavägen har breddats åtskilligt under åren. Emellertid passar den nuvarande gång- och cykeltunnelns läge då med den gamla underfartens och det är ju rimligt? Vägvisaren för avfart mot Frösunda på bilden skulle då stå på andra sidan Uppsalavägen och hänvisa de norrifrån kommande. /Hasse

Nisse Bökelund

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2017, 23:16:59 PM
Tack, det stämmer säkert. Jag var där häromveckan och försökte reka litet och såg några omotiverade gatubrunnslock i gräset...., fast man får tänka på att Uppsalavägen har breddats åtskilligt under åren. Emellertid passar den nuvarande gång- och cykeltunnelns läge då med den gamla underfartens och det är ju rimligt? Vägvisaren för avfart mot Frösunda på bilden skulle då stå på andra sidan Uppsalavägen och hänvisa de norrifrån kommande. /Hasse

Hej Hasse.
Då du var där och rekade, såg du möjligen om vägen till vänster
bakom bussen skulle kunna vara den som gick till Hagatippen?
Då jag några gånger körde dit så har jag för mig att man svängde av
vid Frösundavik och sedan till höger mot tippen.

Hälsningar Nisse.

Hasse L

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 03 oktober 2017, 09:31:24 AM
Hej Hasse.
Då du var där och rekade, såg du möjligen om vägen till vänster
bakom bussen skulle kunna vara den som gick till Hagatippen?
Då jag några gånger körde dit så har jag för mig att man svängde av
vid Frösundavik och sedan till höger mot tippen.

Hälsningar Nisse.
Hej Nisse,
               jag tänkte inte så långt då, tyvärr - men om du svängde av första möjliga åt höger efter avfarten så bör det ju ha varit den vägen...
Hur länge höll man på och tippade där?

Hälsn
Hasse

Rolle

4679 hade INTE wilson  Den hade ZF automat. Jag körde den ofta, Förarplatsen  var upplyft på en låda så det var ett högt steg till förarpl. ca 35-40 cm. Den enda automaten i Råsta  förutom raketer och capitoler

WalleW

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 oktober 2017, 16:53:09 PM
Hur länge höll man på och tippade där?
Hälsn
Hasse
Jag tippade mitt sista lass på Haga-tippen tidigt på våren -78. Det var lite snö kvar då. Nisse B vet nog närmare...

Citat från: Rolle skrivet 03 oktober 2017, 19:29:23 PM
4679 hade INTE wilson  Den hade ZF automat. Jag körde den ofta, Förarplatsen  var upplyft på en låda så det var ett högt steg till förarpl. ca 35-40 cm. Den enda automaten i Råsta  förutom raketer och capitoler
Jag avsåg vagntypen med Säffle-kaross H54 (?) som fanns på Råsta. Jag körde aldrig 4679 när jag deltidade då, det undantaget med ZF-lådan skulle jag ha kommit ihåg lika väl som framdörrarna...

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 03 oktober 2017, 21:09:48 PM
Jag tippade mitt sista lass på Haga-tippen tidigt på våren -78. Det var lite snö kvar då. Nisse B vet nog närmare...
Jag avsåg vagntypen med Säffle-kaross H54 (?) som fanns på Råsta. Jag körde aldrig 4679 när jag deltidade då, det undantaget med ZF-lådan skulle jag ha kommit ihåg lika väl som framdörrarna...

/   M v h   Walle

Hej.
Det var efter min tid som bussförare. Jag slutade 1981 och började på Pendeln 1984,
så den fanns kvar en bit in på 80,talet i alla fall.

Hälsningar Nisse.

Nisse Bökelund

Citat från: Rolle skrivet 03 oktober 2017, 19:29:23 PM
4679 hade INTE wilson  Den hade ZF automat. Jag körde den ofta, Förarplatsen  var upplyft på en låda så det var ett högt steg till förarpl. ca 35-40 cm. Den enda automaten i Råsta  förutom raketer och capitoler

Hej.
Jo tack den bussen kommer jag väl ihåg. Jag körde den en gång på 515
och när vi kom till Odenplan, så tänkte jag springa över till kiosken och
köpa en glass, och tänkte inte på höjden från förarplatsen, utan tog ett steg
rakt ut i luften och landade på magen utanför bussen, vilket resulterade i
ett skrubbsår på ett knä och ett hål på byxbenet.
Jag brukar skämtsamt säga att det är jag och en helikopter som har buklandat på
Odenplan. Jag landade dock inte i pissmojen som tur var.

För övrigt så tycker jag inte att växelväljaren såg så snygg ut.
Ungefär som en tjock plåtbit med en stor svart kula på.

Hälsningar Nisse.

Lars-Håkan_E

Var det ZF 2HP45 i 4679? d.vs 2 stegs automat som i H50 och de första H1?

Rolle

Minns inte lådan, men det var nog en trestegs raket. För man kom upp i 100 blås på plan mark. Jo alla har nog klivit i luften på den vagnen.
Det var ett (lågt) insteg i vagnen men sedan kom en överraskning för det var ett högre golv att snubbla på ,  många passagerrare mjuklandade med
en ramsa som inte hör hemma här. Den gick fort att lasta  med dubbla dörrar. En underbar vagn.

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 oktober 2017, 12:40:25 PM
Var det ZF 2HP45 i 4679? d.vs 2 stegs automat som i H50 och de första H1?

Ska man lita på uppgifterna på Svensk Busshistoria så var det samma tvåstegs växellåda som i H50.
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=4679&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false

// Niclas