Beordrrad av Polisen

Startat av mittlinje, 30 september 2017, 15:51:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

"Enligt TT:s reporter på plats har tre stora turistbussar körts fram till den plats där NMR och motdemonstranterna befinner sig." Någon som vet vilka bussbolag?

Själv "drabbad" då Polisen ville ha transport till en tågstation en bit bort med huliganer (hehe Göteborg) under uppehåll/rast. Sa att arbetstidsreglerna kommer att ruckas och för dem var detta inga problem så transporten genomfördes. Någon annan som blivit beordrad av Polisen? Vill tillägga att jag tycker det är ok, handlar om en samhällsfunktion.

Nico

I Stockholm förekommer s.k. bussning och/eller rekvirering av fordon av och till i samband med demonstrationer, högriskmatcher eller andra samhällshändelser. Själv har jag råkat ut för det vid ett tillfälle i samband med derby på Råsunda och vid ett tillfälle för att fungera som värmestuga vid en större brand i ett flerfamiljshus. 

Det viktiga är att polisen vid bussning har egen bemanning med ombord. Detta då för att stävja bråk mm. För ett par år sedan så blev det en hel del schismer mellan några bussentreprenörer och SL å ena sidan och polisen å den andra. Detta då det bussats fotbollshuliganer utan bevakning vilket tyvärr ledde till diverse lappning och lagning av både förare och bussar.

Samhällsfunktion eller inte så måste dock polisen ändå vara de som har ansvaret i situationer som dessa. Vet inte rutinerna på andra håll, men i SL-land så har jag för mig att detta numera ska vara kontraktsbundet på något vis och poliser ska alltid åtfölja transporterna ombord.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bfg

Polisen brukar inte använda turistbussar i sådana här samanhang.
Planeras det att använda bussar föredrar polisen att använda låggolvare med dubbla bakdörrar.
Har man använt turistbussar idag så var det nog inte planerat att använda buss.
Troligen snabb insatta.

Med vänlig hälsning Bfg


Sven W

Hej

Jag såg på en bild i pressen att EAC356 var en av dessa. Står på Ljungskile Buss.

Hälsningar
Sven