Körning med Volvo B58

Startat av Niklas Bygdestam, 24 september 2017, 03:14:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Borås hade runt 1969 en Wilson automat på prov. Den hade en växelväljare lika den som el-Wilson, men lådan växlade automatiskt upp till den växel som var vald. Den blev inte populär och provet avslutades tämligen snabbt.

I Danmark har jag också sett pys-Wilson men mindre växelväljare än de som förekom i Sverige.

Londondubbeldäckaren RT, föregångare till den kända RM, Routemastern, hade Wilson med förväljare "sparkwilson". Växelväljaren var en rak spak som satt på rattstången, alltså in te böjd som den var på exempelvis Uppsalaödlorna.

På Routemastern i London förekom Wilson automat med en funktion som liknade den som provades i Borås. Växelväljaren var lika den som förkom på RT.



Greger Larsson

wikipedia finns en del historik om pre-selektiva växellådor. En bra bit ner beskrivs hur växlingen hanterades på AEC RT.

I denna gamla tråd i Bussnack finns en del fakta om växellådans benämningar i Sverige

Frank Edberg

Routemaster hade självväxlande wilson som växlade 2-3-
4 nät växelföraren låg i 4:ans läge. Ville föraren starta på ettan fick han välja den manuellt

Frank Edberg

När man tittar i olika instruktionsböcker ser man att det är samma utväxlingar i wilsonlådan oavsett vilket bussfabrikat den sitter i. Ganska stort hopp mellan 3 och 4 eller 4 och 5. Är det något i lådans uppbyggnad som gör att man valt dessa utväxlingar(4,28:1-2,43:1-1,59:1-1:1)
Med vänlig hälsning Frank Edberg