PUL lagen gäller den?

Startat av Christer K, 23 september 2017, 18:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

En bussförare vart kontrollerad av länstrafikens kontrollanter, de menade att han inte reste i tjänsten till/från utan från hemmet.
Bussföraren vägrade att legitimera sig då han ansåg att denna resa var från hemmet till arbetet.
Kontrollanterna tog ett foto av honom som de senare visade trafikchefen som lämnade ut personuppgifter, vilket gjorde att han fick en kontrollavgift.
Får trafikchefen lämna ut personuppgifter till ett företag som handhar kontroller åt länstrafiken. Vad säger PUL?

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 23 september 2017, 18:18:09 PM
En bussförare vart kontrollerad av länstrafikens kontrollanter, de menade att han inte reste i tjänsten till/från utan från hemmet.
Bussföraren vägrade att legitimera sig då han ansåg att denna resa var från hemmet till arbetet.
Kontrollanterna tog ett foto av honom som de senare visade trafikchefen som lämnade ut personuppgifter, vilket gjorde att han fick en kontrollavgift.
Får trafikchefen lämna ut personuppgifter till ett företag som handhar kontroller åt länstrafiken. Vad säger PUL?

// Christer K

Det här berör ju inte PUL som gäller lagring etc. av personuppgifter.

Man kan istället jämföra med om föraren blivit fotad av en fartkamera, arbetsgivaren fått fotot för yttrande o.sv
Arbetsgivaren är inte skyldig att lämna ut uppgifter och kan inte heller straffas för underlåtenhet, däremot blir nog förhållandet till beställaren ännu frostigare om man agerar så.

Hela den beskrivna händelsen tyder på att förhållandet mellan Beställaren, dess entreprenör och kontrollorganet inte är det bästa, det är ju solklart att man inte "får" resa t/fr arbetet utan att göra rätt för sig men det är ju i normalfallet inte något som kontrollören har någon tolkningsrätt över, misstänker man att resor sker olovligen bör man skriva en rapport till beställaren.

1896

Var det inte bättre förr, när Tjänstekorten fanns ?  ??? Då slapp vi åtminstone sådant här tjafs.

Nico

#3
Tjänstekort finns fortfarande att tillgå vad jag vet. Däremot verkar de flesta trafikutövare mfl. numera välja att inte förse majoriteten av sina anställda med förmånsbeskattade kort, som ju då även medger privata resor.

Som med så mycket annat så är det en kostnad som i många fall numera väljs bort. Även administration av korten sägs ibland vara ett ytterligare skäl, men det vet jag inte hur bra det stämmer. Däremot tillhandahålls väl i flera fall fortfarande rena tjänstekort när behov finns av att resa i tjänsten.

Sen inträffade faktiskt dylika saker även när tjänstekorten var mera allmänt förekommande. Enda skillnaden var att vissa då istället inte ville visa upp dem. Kunde vara att korten inte var deras egna, de hade gått ut osv.


Edit. Korr. stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 september 2017, 19:01:29 PM
Man kan istället jämföra med om föraren blivit fotad av en fartkamera, arbetsgivaren fått fotot för yttrande o.sv
Arbetsgivaren är inte skyldig att lämna ut uppgifter och kan inte heller straffas för underlåtenhet, däremot blir nog förhållandet till beställaren ännu frostigare om man agerar så.

Nja tyvärr stämmer detta inte. Vi har ingen angiverilag i Sverige men det går att gå runt för transportstyrelsen.
Min arbetsgivare fick ett brev där det stod att om dom inte börjar ange vem som kör när dom får sådana förfrågningar så blir dom av med trafiktillståndet.

Vet dock inte hur detta skulle gå i domstol om man drog det dit men för mindre företag så vill man inte riskera någonting.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 23 september 2017, 23:43:06 PM
Nja tyvärr stämmer detta inte. Vi har ingen angiverilag i Sverige men det går att gå runt för transportstyrelsen.
Min arbetsgivare fick ett brev där det stod att om dom inte börjar ange vem som kör när dom får sådana förfrågningar så blir dom av med trafiktillståndet.

Vet dock inte hur detta skulle gå i domstol om man drog det dit men för mindre företag så vill man inte riskera någonting.

Transportstyrelsen är knappast part i ett ärende som gäller en resa i eller utanför tjänsten så några följder för trafiktillståndet kan aldrig nånsin komma ifråga i TS fall.

Vad gäller fartkameror så har vi fortfarande ett strikt föraransvar, kan man inte identifiera föraren så kan man inte lagföra någon, det finns ju långtgående tankar på att ändra detta men ännu så länge gäller detta.
I ett litet åkeri är det knappast ett problem att räkna ut vem som kört medan på annat håll det ibland kan krävas omfattande arbete för att göra detta, är sedan fotot (som i många fall) av dålig kvalité så stannar nog ärendet där.

Om en och samma åkare "råkar" ha mängder med ärenden kan jag mkt väl tänka mig att det kan diskuteras huruvida man uppfyller kraven för trafiktillstånd men då ska det nog ha gått väldigt långt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 23 september 2017, 23:36:59 PM
Tjänstekort finns fortfarande att tillgå vad jag vet. Däremot verkar de flesta trafikutövare mfl. numera välja att inte förse majoriteten av sina anställda med förmånsbeskattade kort, som ju då även medger privata resor.

Som med så mycket annat så är det en kostnad som i många fall numera väljs bort. Även administration av korten sägs ibland vara ett ytterligare skäl, men det vet jag inte hur bra det stämmer. Däremot tillhandahålls väl i flera fall fortfarande rena tjänstekort när behov finns av att resa i tjänsten.

Sen inträffade faktiskt dylika saker även när tjänstekorten var mera allmänt förekommande. Enda skillnaden var att vissa då istället inte ville visa upp dem. Kunde vara att korten inte var deras egna, de hade gått ut osv.


Edit. Korr. stavfel

Trafikhuvudmannen - beställaren vill ju ha betalt av entreprenören för sådana kort, även om man oftast får en hyfsad rabatt jmf med om var o en köper kort med samma giltighet så handlar det om en slant, denna summa vill man då givetvis ta ut av den enskilde anställda och dessutom måste det rapporteras till Skatteverket, förmånsvärde räknas ut och anges o.sv, en ganska omfattande och kostsam administration.

Biljettkontrollgrupperna inom SL området har ju som jag minns det haft uttryckliga order att aldrig bry sig om huruvida man reser i tjänsten eller ej, civilklädd person kan likaväl vara i tjänst som en uniformerad inte behöver vara det.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 september 2017, 10:05:58 AM
Biljettkontrollgrupperna inom SL området har ju som jag minns det haft uttryckliga order att aldrig bry sig om huruvida man reser i tjänsten eller ej, civilklädd person kan likaväl vara i tjänst som en uniformerad inte behöver vara det.

Det är nog rätt klokt ändå. Speciellt numera efter att man på flera håll införde att man som förare kan sluta sitt arbetspass med att lämna ifrån sig bussen till andra förare på ställen långt ifrån hemdepån där ens bil parkerades på morgonen, och därefter förväntas åka kollektivt tillbaka för att hämta bilen. I storlän som t.ex Stockholm blir det ett rejält merarbete för kontrollorganisationen att söka upp dessa förares småchefer och be dem leta i förarnas tjänstepapper för just den dagen. Lägg därtill om föraren pga fullsatt buss tar en kaffe på ett fik efter avstigningen, och därefter åker med en senare avgång tillbaka mot depån för att hämta sin bil. Gör han det då på sin fritid? Det blir säkerligen för krångligt i slutändan.
Dessutom så hämtas och lämnas det ju bussar här och var i landet varje dag. De ska flyttas och ställas upp inför linjekörning, hämtas efter linjekörning, till/från verkstäder, glasverkstäder, samt andra tomkörningar till/från olika ställen, och då kan den mycket väl köras dit eller hämtas av civilklädd personal som är i tjänst. Vilka då i många fall kanske föredrar att åka kollektivt ut/tillbaka, istället för att behöva få skjuts av ytterligare en anställd i en tjänstebil.

Nico

Kan inte svara för andra län, men mig veterligt i Stockholms län så ser ju numera (efter att Access-kortet kom) inte kontrollanterna vad det är för typ av kort. Allt är istället olika typer av företagskort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman