Nymålat på 57:an

Startat av Greger Larsson, 19 september 2017, 20:18:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Är det en Porsche som väntar på att svänga ut? Bussen är A75373:


HJP

****
Mycket snygg bild.
Jag tror att det är en VW Karmann Ghia, som sticker fram nosen.

General Bussig

Hej!
Jag tycker det ser ut som en Porsche 356 som inväntar sin tur att köra ut i korsningen.
Amazonkombin med delad baklucka friskar på bra i svängen för att kunna haka på den bortflyende Taunusen.
/General B

Gunnar D

Kul med nymålat oxblod! Bilden bör då varit tagen 1965.

/Gunnar

WalleW

Citat från: General Bussig skrivet 19 september 2017, 22:42:30 PM
Hej!
Jag tycker det ser ut som en Porsche 356 som inväntar sin tur att köra ut i korsningen.
Amazonkombin med delad baklucka friskar på bra i svängen för att kunna haka på den bortflyende Taunusen.
/General B

Trevlig bild  :).
Ja, nog är det en Porsche 356 med typiska fälgar, blinkers och stötfångare samt "bakåt-lutande" strålkastare...

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Är det verkligen oxblod? Det kan ju vara lite vanskligt med färgåtergivning på datorskärm, men jag tycker det ser ut som den gamla SS-färgen. Hur som helst så har man ju hunnit riva upp eller asfaltera över spåren. Den sista spårvagnen på linje 1 gick den 16 mars 1964.

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 20 september 2017, 09:54:43 AM
Trevlig bild  :).
Ja, nog är det en Porsche 356 med typiska fälgar, blinkers och stötfångare samt "bakåt-lutande" strålkastare...

/   M v h   Walle

Hej.
Porsche 356.
https://cdn.silodrome.com/wp-content/uploads/2013/04/1955-Porsche-356-Pre-A-by-Reutter-3.jpg

Hälsningar Nisse.



Harald Nordius

Är det "störst kör först" som tillämpas på bilden. Porschen kommer ju från vänster och huvudleder i stan och skyltad väjningsplikt kom väl inte förrän med högertrafiken.

Railmaster

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 september 2017, 09:55:30 AM
Är det verkligen oxblod? Det kan ju vara lite vanskligt med färgåtergivning på datorskärm, men jag tycker det ser ut som den gamla SS-färgen. Hur som helst så har man ju hunnit riva upp eller asfaltera över spåren. Den sista spårvagnen på linje 1 gick den 16 mars 1964.

Det som talar för att det är oxblod är bussens grå tak och det faktum att Porsche 356 oftast hade en mörkare röd nyans än vad bilden ger sken av.


Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 september 2017, 11:53:41 AM
Är det "störst kör först" som tillämpas på bilden. Porschen kommer ju från vänster och huvudleder i stan och skyltad väjningsplikt kom väl inte förrän med högertrafiken.

Men även högerregeln hade väl en motsvarande föregångare?


Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 20 september 2017, 18:26:11 PM
Men även högerregeln hade väl en motsvarande föregångare?

Ja, det är ju det jag menar. Enligt vänsterregeln borde bussföraren ha lämnat Porschen företräde.

Ulf Berlin

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 september 2017, 18:58:47 PM
Ja, det är ju det jag menar. Enligt vänsterregeln borde bussföraren ha lämnat Porschen företräde.
Vet inte hur den korsningen vid Stadshuset såg ut då,men det kan ju ha funnits en"Lämna företräde"skylt där då?/Ulf

WalleW

Min tid som fordonsförare i vänstertrafik varade bara ca ett och ett halvt år, men jag upplevde då att det "inte var så noga" med vänster-regeln.

Men när vänster-regeln dagen H konverterades till höger-regeln skulle den framgent tillämpas mycket striktare än den gamla
vänster-regeln, och jag vill minnas att det förekom en del information om just den striktare tillämpningen...

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 september 2017, 22:31:42 PM
Vet inte hur den korsningen vid Stadshuset såg ut då,men det kan ju ha funnits en"Lämna företräde"skylt där då?/Ulf
Det märket infördes såvitt jag minns vid högeromläggningen. D.v.s. märket fanns tidigare, men bara som förvarning till stopplikt. Dessutom är det så att om det var någon gata som var huvudled i den korsningen, så var det den där Porschen står. Infartsleden västerifrån var Norr Mälarstrand-Ragnar Östbergs plan-Hantverkargatan.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 20 september 2017, 09:55:30 AM
Är det verkligen oxblod? Det kan ju vara lite vanskligt med färgåtergivning på datorskärm, men jag tycker det ser ut som den gamla SS-färgen. Hur som helst så har man ju hunnit riva upp eller asfaltera över spåren. Den sista spårvagnen på linje 1 gick den 16 mars 1964.

Bilden verkar ha lättats upp i skuggorna lite för mycket vilket kan ha påverkat färgintrycket. För jämförelse med gamla färgen se denna bild också från Greger:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,70494.0.html

/Gunnar