Söndagsbild del 17

Startat av Jona, 09 december 2007, 02:53:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Satt och velade och funderade i vilken ordning jag skulle ta söndagsbilderna denna gång. Valet stog mellan Ume och Pite hade jag bestämt men vilken stad som skulle så att säga vinna denna gång var inte avgjort. Men Bussmicke hjälpte mig med det slutgiltiga valet genom att tidigare under dagen visa en väldigt fin bild på en Maxci från Pite och därför passade valet att ta söndagsbilden från samma stad bra, dock är mina från ett något nyare tillfälle. Tack BM för att du hjälpte mig och välja.


Idag vill jag inte säga att det finns med någon bonusbild. Dessa 2 bilder hör mer eller mindre ihop på Temat Tittut eller 99, 100 nu kommer jag!


Ankarskatasvägen heter själva vägen. Området heter Djupviken.

Piteå är omgivet av havet på 3 sidor. Öjebyn och stadens västra del finns på fastlandsidan medan Piteå centrum ligger som längst ut på udden. Här finns den så kallade Strömskanalen som delar av Pite centrum från kommunhus, sjukhus som istället för centrum som finns på fastlandet alltså ligger på en stor Ö. Pitholm, Munksund och Skuthamn med flera orter ligger också på denna ö. Piteå centrum ligger på uddens södra sida med havet och Smurfit Kappa Kraftliner stora pappersbruk alldelles intill havet.

Piteå har många stora industrier men vissa andra av dom ska jag beröra senare i denna serien så dom lämnar vi tills vidare.

Norr om Piteå Centrum som är långsmalt och utsträcker sig från Strömskanalen i Öster till E4 i Väster ligger detta stora område Djupviken varifrån bilderna kommer. Bebyggelsen i Djupviken är i stor utrsäckning villor, hus eller parhus. Lägenhets-kåkar finns men är väldigt lätträknade.

Norr om Djupviken finns en större havsvik och i denna havsvik ligger en halvstor ganska häftig formad Ö som har det roliga namnet Nörd-Fårön. Havsviken nordväst om denna ö heter Rävahavet medans vitsig nog samma havsvik fast på sydöstra sidan om Nörd-Fårön heter Nördfjärden.

Så om det nu är så att både Skellefte och Ume slåss om titeln staden mellan broarna så kan Pite med likvärdig konkurrens från Lule kalla sig själv som "staden i havet"!

Lite om linje 3/33 då. På vardagsmorgon och förmiddagen går linje 3 som kör via lite större och så gott som hållplatsfria vägar. När den sedan kommit ganska långt nordväst till området Ankarskatan så kör den genom samhället på mindre smala och krokiga vägar som den tidigare nämnda Ankarskatavägen. Här finns hållplatserna tätt.
Strax efter lunch så börjar istället linje 33 trafikeras och som alltså går motsols. Djupviken och sedan Ankarskatan angörs. Sedan kör bussen dom större vägarna tillbaka mot centrum. Vad jag kan avgöra verkar det som ett logiskt trafikerings-sätt.


Sammanställningen finns fortfarande här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jona


Kollade igenom bland bilderna från Pite och bestämde mig för att även kunna ge en till Bonusbild.

Samma buss cirka 30 min senare. Här har den bara kört i cirka 2 minuter från Centrum/Knuten hållplats i Centrala Pite. Den har just lämnat Sundsgatan några 100 meter före Strömskanalen. Bussen har just lämnat busstråken för färd till Sjukhuset och ska snart passera kyrkan, Norrmalmskolan och Arena Piteå som är någon typ av sporthall.

Efter detta viker bussen in på Ankarskatavägen och kör igenom villaområderna. Körtiden är väl cirka 3 - 5 minuter härifrån för bussen till den plats där den just fastnat på bild på turen innan.

/Jona
MVH Filosofen Jona