En buss till Ruddammen (SL-bild)

Startat av Hasse L, 14 september 2017, 16:14:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Den 17 augusti 1992 var premiärdag för busstrafiken till de nybyggda kvarteren på den gamla renhållningsstationens mark i Ruddammen. Här längs Körsbärsvägen passeras betydligt äldre kåkar.

GLY 164 - Scania CN113 1990 - SL Buss AB H17E 6816.

Fredrik Gelin

Trevligt som vanligt och bra med en historielektion på köpet!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


K R

Hej!

Det var väl på dessa vagnar (i alla fall när de var nya) som destinationerna Ruddammen och Tanto låg långt från varandra på rullen.
Så när destinationen skulle ändras pratades det om att Tanto inte var uppskyltat förrän nästan nere vid Jarlaplan...

mvh K R

WalleW

Trevlig bild som väcker minnen från både plogbils-tiden vid "Renis" och Gunilla som bodde på Körsbärsvägen 6... ;)

/   M v h   Walle

Hasse L

Citat från: K R skrivet 14 september 2017, 18:04:59 PM
Hej!

Det var väl på dessa vagnar (i alla fall när de var nya) som destinationerna Ruddammen och Tanto låg långt från varandra på rullen.
Så när destinationen skulle ändras pratades det om att Tanto inte var uppskyltat förrän nästan nere vid Jarlaplan...

mvh K R
Bussarna beställdes innan man hade bestämt hur trafiken till Ruddammen skulle skötas, men Ruddammen kom i alla fall med på rullen i sista minuten och hamnade väl sist. Men det räckte med att börja (den motoriserade) omskyltningen i Körsbärsvägens resp.Tantogatans början, så brukade det nog vara färdigsnurrat innan avgång från Ruddammen/Tanto.

Med nästa generation H17 hade bandens innehåll redigerats om och även de äldre bussarna fick då rullarna utbytta. /Hasse

Lars-Håkan_E

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 september 2017, 09:53:10 AM
Bussarna beställdes innan man hade bestämt hur trafiken till Ruddammen skulle skötas, men Ruddammen kom i alla fall med på rullen i sista minuten och hamnade väl sist. Men det räckte med att börja (den motoriserade) omskyltningen i Körsbärsvägens resp.Tantogatans början, så brukade det nog vara färdigsnurrat innan avgång från Ruddammen/Tanto.

Med nästa generation H17 hade bandens innehåll redigerats om och även de äldre bussarna fick då rullarna utbytta. /Hasse

Liknande spännande rullar fanns även på samtida förortsvagnar vilket ibland ledde till att man blankskyltade eller var tvungen att blankskylta då rullarna men även motorerna havererade.

Om någon har den ursprungliga skyltförteckningen för H26-H27 tillgänglig?

Carl

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 september 2017, 10:05:04 AM

Om någon har den ursprungliga skyltförteckningen för H26-H27 tillgänglig?


Jag har nyligen i mina gömmor hittat ett flertal listor över destinationsrullarna på SLs vagnar från början av 90-talet (jag hade glömt bort att jag hade dessa). Så om det är någon speciell förteckning som efterfrågas så kan det troligen ordnas.

Ulf Berlin

Citat från: Carl skrivet 17 september 2017, 19:28:28 PM
Jag har nyligen i mina gömmor hittat ett flertal listor över destinationsrullarna på SLs vagnar från början av 90-talet (jag hade glömt bort att jag hade dessa). Så om det är någon speciell förteckning som efterfrågas så kan det troligen ordnas.
Börja var du vill,ty destrullar är alltid intressant att få se/tyda.:)/Ulf