Glömda skolkort...

Startat av Wetjo, 13 september 2017, 21:44:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Är det länshuvudmännens/bussbolagens sak att se till att barnen kommer till skolan om skolbarnen har glömt sina skolkort?
Dalatrafik har gått ut med att förarna ska låta barnen åka med utan färdbevis om dom glömt skolkorten, även i linjetrafik. Detta medför att vissa sätter detta i system.
Dalatrafiks ursäkt för detta är att barnen har skolplikt.
I min värld är detta ett föräldraansvar, inte ett föraransvar.

Detta innebär också att föraren får låta vissa åka gratis, men kräver betalt av andra.
Jag skulle vilja skicka hem ungarna för att hämta kortet, så att det blir en konsekvens av glömskan.

Dalatrafik gick i augusti ut med att förarna skulle neka barnen som glömt färdbevis, men gjorde en pudel sedan klagomål kommit in från föräldrar och politiker...

Ersa

Många länshuvudmän brukar bevilja resor till skolorna under morgonen utan skolkort. Detta för att de i skolan under den dagen ska kunna ordna ett nytt kort, eller hur man nu gör med tillfälliga lösningar i väntan på sitt beställda kort i olika län. Men hem från skolan på eftermiddagen kan det i många fall vara stopp. I allra värsta fall blir då barnet/barnen kvar på skolan, men i så fall är det ju skolpersonal i närheten, så det är knappast så att barnet är dumpat ensam ute i skogen.
Men här brukar det ju i alla län bli att om man följer huvudmannens regler till punkt och pricka, så får föraren och bussföretaget kritik från samme huvudman, efter en vända i media.

En annan historia angående ständigt glömda skolkort jag varit med om för några år sedan, är då väldigt många barn satte i system att inte ens orka ta med sig busskorten hemifrån. Detta trots ständiga påminnelser från skolorna till föräldrarna. Detta fick till följd att huvudmannen en dag upptäckte att statistiken för linjens morgontur var så låg, att förstärkningsbussen som funnits i många år helt sonika drogs in. Det blev trångt för de 60-talet eleverna i den enda kvarvarande bussen, men all kritik mot detta från föräldrarna bemöttes från huvudmannen att det endast viserades 35-40 busskort totalt i snitt, och då räcker en buss med omkring 45 sittplatser mer än väl. Punkt slut. Förstärkningen kom heller aldrig tillbaka, vad jag vet.

buskörare

SL säger till och från skolan är okej, inte mer. Jag tycker det är skillnad på att sätta ett barn i klistret pga slarviga föräldrar mot att sätta en vuxen i klistret faktiskt. Dock håller jag med om att ansvaret ligger på föräldrarna, men barnen kan ju inte straffas för att det inte fungerar?

Sundås

I Kalmar län är det godkänt att åka med till skolan, men inte hem. Eleven får ordna det under dagen i skolan.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ztefan

Det är väl klart som korvspad att det utnyttjas utav dem som inte är berättigad till ett skolkort för att ta sig till skolan, jag kan ju tycka att i stadstrafik är det bara till att skicka ut dem som "glömt" sitt kort,mobilen tycks däremot aldrig glömmas, kan ju tyckas lite konstigt enligt mig, men bortsett från vidstående ut med dem, och låt dem traska hem och hämta sitt "glömda" kort och ta nästa buss där dem nu skall åka någonstans.

bowlingjocke

Här i Dalarna så infördes det ju från höststarten nu att förare måste lämna in listor med namn på de ungar som glömt skolkortet för att de ska få åka med. Något som enligt mig blir helt befängt.
Där ska man alltså stå kvar på hållplatsen och fråga ungen vad han eller hon heter, vilken skola och hållplats som det gäller. Ett stressmoment om något.
Och ingen 100 % garanti ges ju att ungen är ärlig och säger sitt namn.