En stadsbuss i Karlskrona

Startat av Bengt H, 08 september 2017, 19:27:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 10 juli 1974 stod denna Volvo B655/SKV från år 1957 och väntade in avgångstid på Saltö i Karlskrona



Nisse Bökelund

Hej.
Tack för en underbar bild som påminner mig mycket om min barndom. :D
Jag tillbringade alla mina somrar på Björkholmen i Karlskrona. Mina morföräldrar bodde där,
och min morbror och moster bodde på Saltö. Här är ett par vykortsbilder från samma ställe.

http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2016/05/salto-oversikt-1950-tal.jpg

http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2013/12/saltovagen.jpg

Det jag minns som barn var att bussarna var skyltade med linje 10, Hästö över Krutviken.
Bakom kiosken låg en lekpark som jag och min kusin ofta besökte. Där fanns också
en liten byggnad med ett antal frysfack. Ett av dessa fick min moster som jobbade på Findus hyra.
Det var ju inte så vanligt med frysar i lägenheterna då. När det var tid  för jordgubbar så var denna
välfylld och det vart många besök där.

Jag minns även när jag åkte med bussen över gamla Saltöbron, så satt jag alltid längs bak,
för jag fick en hissnande känsla när bussen passerade brokrönet.
Jag kan än i dag minnas ljudet när föraren gasade på upp till brokrönet, och det lite visslande ljudet
när han släppte gasen.
Här är även en bild på Saltöbron.

http://karlskronabloggen.se/wp-content/uploads/2013/06/salto-fran-ekholmen-1930.jpg

Så än en gång tack för denna bild, och har du fler så ser jag fram emot att även se dessa.

Hälsningar Nisse.









Bengt H

Tack för de bilderna och berättelsen. Det var intressant att se och läsa.

Jag har fler bilder från Karlskrona men de övriga är antingen från centrum av staden eller garaget. Ingen av dessa övriga förmedlar stämning så som Saltöbilden. Här är hur som helst tre bilder till på olika busstyper.








Nisse Bökelund

Hej.
Tack så mycket. Den sista av dina bilder är från Ronnebygatan nära korsningen med Hantverkargatan ,
som ses i bakgrunden. Så här såg samma plats ut 2006.

http://www.slinfo.se/Pictures/Others/Bergkvarabuss/Bergkvarabuss%20386%20Ronnebygatan%2020060811.jpg



Och så här såg det ut 1919, där spårvagnen straxt skall svänga ner på Landbrogatan till höger i bild.

http://img.tradera.net/images/433/250346433_a701bec9-9013-45d1-8b2e-73c8557d1782.jpg

Har du flera bilder från Karlskrona så får du gärna visa dom.
Just Karlskrona står mig varmt  ( av förklarliga själ ) varmt om hjärtat. :)

Hälsningar Nisse.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 10 september 2017, 11:36:29 AM
Tack för de bilderna och berättelsen. Det var intressant att se och läsa.

Jag har fler bilder från Karlskrona men de övriga är antingen från centrum av staden eller garaget. Ingen av dessa övriga förmedlar stämning så som Saltöbilden. Här är hur som helst tre bilder till på olika busstyper.

Intressanta bilder, inte minst på Capitolen! Hur länge gick den i trafik i Karlskrona? Har för mig att jag tog en bild på den 1982 och att den då hade halvt igensatta vänsterdörrar. Kan det stämma?

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Bengt H skrivet 08 september 2017, 19:27:39 PM
Den 10 juli 1974 stod denna Volvo B655/SKV från år 1957 och väntade in avgångstid på Saltö i Karlskrona



Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?

Harald Nordius

Uppsala stads trafik AB hade två Scania-Vabis BF med nyboxerkaross, C111 och C133. Gamla Uppsala Buss AB hade en likadan buss som på bilden, alltså en Volvo B655.

Greger Larsson

Citat från: Ted S skrivet 10 september 2017, 16:22:42 PM
Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?



Fina bilder, helt klart. Vill däremot (tvärtemot Ted) slå ett slag för denna karosstyp, även om den här är något vingklippt(reg skyltens placering!).
Vad gäller SKV:n så bör väl FLH844 ovan(en 57:a) ha varit en av de sista med släta karossidor? Eller tillverkades både varianterna någon period?

Bengt H

Tack för alla vänliga omdömen!

Citat från: Ted S skrivet 10 september 2017, 16:22:42 PM
Väldigt trevlig bild! Är förtjust i vagntypen, minns den från uppväxtstaden Malmö, men också från Norrköping, väl? Vilka andra städer höll sig med denna snygga kaross?

Volvo B655 med SKV-kaross fanns även i något exemplar i Luleå, dock utan utsmyckningen i fronten. Vidare känner jag till en som Grängesbergs omnibusförening hade och som sedan blev GDG 1925.

yngrot

Hur många av vagn typ 8 fanns där ??  Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson  låda
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

superswede

Hej,

Tack för fina bilder!

Blir dock inte riktigt klok på var bilden från 1972 är tagen, är det i närheten av Hogland park?

MVH
Johan

Bengt H

#11
Citat från: superswede skrivet 12 september 2017, 08:36:22 AM
Hej,

Tack för fina bilder!

Blir dock inte riktigt klok på var bilden från 1972 är tagen, är det i närheten av Hogland park?

MVH
Johan

Jag tror det är i närheten av centralstationen.

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2017, 19:56:05 PM
Hur många av vagn typ 8 fanns där ??  Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson  låda

Jag känner till två, nr 8 och 9. Göteborgs spårvägar hade också sådana bussar när jag körde där, en typ med Wilson och en med automat. De var egentligen mycket trevliga men hade det stora felet att de lätt fick rattfrossa vid broms och rattutslag.

Citat från: Gunnar D skrivet 10 september 2017, 15:06:24 PM
Intressanta bilder, inte minst på Capitolen! Hur länge gick den i trafik i Karlskrona? Har för mig att jag tog en bild på den 1982 och att den då hade halvt igensatta vänsterdörrar. Kan det stämma?

/Gunnar

Jag har en notering om att den gick till skrot (Holmsjö) 1977. Jag minns inga vänsterdörrar men de kan mycket väl ha funnits där.

Jag har plockat fram några bilder till (Rättelse: Bilden på buss 2 är från den 10 juli 1974)











Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2017, 19:56:05 PM
Hur många av vagn typ 8 fanns där ??  Vi hade en sådan i Borås på demo från Karlskrona en lättkörd buss minns jag med Wilson  låda

Buss 8 på bilden var en Volvo B59/Säffle av årsmodell 1972. Man hade två från år 1972 (nr 8 o 9) och fyra från 1977 (nr 27, 28, 31, 32). Men jag tror du kanske tänker på nr 21 som var i Borås i januari 1979, det var en Volvo B10R/Säffle.

yngrot

Du har nog rätt Bernt   det är ju några ;) år sen det hände  längre sen än jag trodde  :o
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nisse Bökelund

Hej.
Buss 17 FLH804 befinner sig inte vid Fisktorget
utan på Östra Vittusgatan vid Hoglands park.
Huset som syns ovanför bussen finns kvar än i dag,
men allt övrigt är ombyggt mellan Hoglands park
och Centralstationen.

Hälsningar Nisse.