Sällskapets Metropol

Startat av Greger Larsson, 07 september 2017, 22:33:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Registrerad med hemort i Malmköping, därav D-nummer




roggek

Var är bilden tagen?
Vill ha det till Bällsta Bro, och om så är fallet, så har massor hänt efter 44 år...
Det jag går på är lyktstolparna med "byhattarna" som Stockholms Stad var tämligen ensamma om, så det kan inte vara i Solna...

WalleW

#2
Jadå, det är "Bällstabacken" vid Bällsta bro i Sumpan  :)

Här steg jag ombord på denna imponerande buss-modell för första gången i mitten av 50-talet...fast på andra sidan gatan, förstås.
En oförglömlig barndoms-upplevelse... :D

Även RANK XEROX-huset intill hpl framkallar minnen, och då av de ultra-moderna kopierings-maskinerna som de tillverkade vid tiden.
De stora kontors-maskinerna krävde ett eget mindre rum p g a sin storlek och ljudnivå.
Under mitt första riktiga sommarjobb hos Elema-Schönander i Solna blev jag utbildad av RX-folk så att jag blev "auktoriserad" till att utföra
service och enklare reparationer av den då inhyrda maskinen.
Färgpulvret var inte roligt att handskas med vid påfyllning, men pappers-trassel löstes enkelt med en inlånad gynekolog-tång från grannföretaget
KIFA (Kirurgiska Instrument Fabriks AB) som också använde maskinen.
Rengörings-medlet till den roterande trumman var starka alkohol-baserade grejor och på fredags-eftermiddagarna, när jag som sista uppgift
var klar med vecko-servicen i det dåligt ventilerade rummet, var jag halvknall när jag lämnade kontoret och åkte hem men en SJ-Capitol med
linje-nummer 11...i bästa fall... ;D

/   M v h   Walle