En rödlistad art

Startat av Mikey, 05 september 2017, 19:04:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

När jag i eftermiddags satt i bilen på väg hem tyckte jag mig skymta något i ögonvrån som slank ned i charterbuss-filen ute på Arlanda. Och direkt började tankarna snurra. "Var det där en...? Nä, det kan det väl inte ha varit? Finns väl inga såna kvar...? Fast det såg ju verkligen ut som en...!?" Så självklart tvingades jag svänga runt och åka ner för att dubbelkolla. Och visst hade min ögonvrå rätt: En livs levande gammal Alizée stod där nere med ett lass glada resenärer, onekligen malplacerad bland alla moderna 2010-talsbussar!

Från att ha varit en av de vanligaste bussmodellerna i charterbussflottorna på 80- och 90-talet så är modellen i stort sett borta idag. Några seglivade exemplar rullar på i delar av östeuropa, men här hemma i Sverige trodde jag att de var mer eller mindre nationellt utdöda. Eller i och för sig finns det ju en del husbussar, så utdöda i vilt tillstånd då ;)

Detta exemplar började sitt liv hos Kiruna Trafik AB med inv-nr 59 och övergick för några år sedan till Hörvalls (Som väl inte använde den om inte minnet sviker) för att sedan via en handlare hamna hos Träningsklubben i Gävle där den uppenbarligen kämpar på än idag, 28 år gammal. Notera det lite småroliga mottot som är skriver över bakstammen - "Inte seriöst men organiserat". Det känns som att det kan appliceras på många ställen... :)




Tommy H

Härligt! :)

Blev lika förvånad för några år sen när jag såg den här komma fullastad med folk till en fotbollsmatch i Åtvidaberg:

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Patrik

Nej, vi använde den aldrig :)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Peter Öden

Hej !

OAO 199 här hemma i Gävle, ser den ofta.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.