Över till höger sida i Borås

Startat av Bengt H, 04 september 2017, 09:09:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I Borås samlades man på Allégatan natten mot den 3 september 1967. Under det totala trafikstoppet 04.50 -05.00 var det läge att ta bort skyddstejpen som hindrade att de högertrafikanpassade strålkastarnas halvljus bländade mötande i vänstertrafik. Den tejpen satt mycket hårt!



Det var stil på taxichaufförerna på den tiden



De som täckte av de nya skyltarna ställde villigt upp för fotografering



Så var det dags att byta sida



Snart är klockan fem och vi får börja köra till höger



Det gäller att prova nymodigheten, trafikljus. Åren före högertrafikomläggningen fanns det inga trafikljus i stan men efter var nära nog varje korsning utrustad. Nu för tiden har de åter blivit färre.



Fram på eftermiddagen öppnades även centrala stan för allmänheten och alla skulle ut och prova på nymodigheten. Ibland blev det fel men tack vare att alla på gott humör avlöste allt mycket väl. Här ser vi en utkommenderad militärpolis som löser upp en situation





Äldre skolungdom var vägledare. Utrustade med vita manschetter skulle de bland annat påminna gångtrafikanter att titta åt rätt håll. Men ibland kunde även de hjälpa till när bilisterna tillämpade samtidig höger- och vänstertrafik. Här någon dag efter omläggningen.






Staffan Sävenfjord

Mycket trevliga bilder! Jag bodde i Uppsala vid högertrafikomläggningen men det såg ungefär likadant ut där i trafiken. Jag hade visserligen körkort men ingen bil så det dröjde ända till våren 1968 innan jag själv för första gången körde bil i högertrafik. Däremot cyklade jag och var ute med min cykel för att prova på högertrafiken precis när den började den 3 september 1967 klockan 05.00. Då var det bara cyklister och bilister med särskild dispens, t ex taxi och utryckningsfordon, som fick köra.

I början gick det bra att cykla på höger sida men efter ett par dagar återföll jag till vänsterbeteende på en cykelbana i närheten av Carolina Rediviva och jag var ytterst nära att krocka med en mötande cyklist, som dock väjde i sista stund. Jag kom då på att det var jag som var den felande men min motpart bara skrattade.

När det gäller tidtabellen för Borås den 3 september så öppnades inte trafiken för allmänheten förrän klockan 12.00. I de flesta städer och på alla landsvägar öppnades den redan klockan 06.00.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Intressant tidsdokument med bl.a. Dodge Dart o Opel Rekord som taxi, tror jag!

När öppnades "stadsmotorvägen" genom Borås och vad hette/heter det kända konditoriet på Allégatan?

Mvh Gunnar

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 september 2017, 11:19:49 AM
Intressant tidsdokument med bl.a. Dodge Dart o Opel Rekord som taxi, tror jag!

När öppnades "stadsmotorvägen" genom Borås och vad hette/heter det kända konditoriet på Allégatan?

Mvh Gunnar

Stadsmotorvägen öppnades sommaren 1970, jag vill minnas att det var den 1 augusti. På Allégatan fanns det vid denna tid två konditorier. Källgrens, som syns på bilden, och Spencers som var lite finare och låg tvärs över gatan. På bilden ser vi också att förberedelserna för högertrafiken pågår. Nya refuger anpassade för högertrafik och de nya trafikljusen är uppsatta men övertäckta.




Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 04 september 2017, 11:42:21 AM
Stadsmotorvägen öppnades sommaren 1970, jag vill minnas att det var den 1 augusti. På Allégatan fanns det vid denna tid två konditorier. Källgrens, som syns på bilden, och Spencers som var lite finare och låg tvärs över gatan.

Tack för svar! Vi var ett gäng som åkte i en Amazon Gbg-Borås-Jkp i april 1970 så då tog vi väl oss igenom Borås den gamla vägen. Spencers var det jag tänkte på.

/Gunnar

Nisse Bökelund

Hej.
Dom där klistermärkena kommer jag allt i håg. Och hårt som attan satt dom också, som synes på den här bilden >:(
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Dagen_H_Headlamp.jpg

Hälsningar Nisse.

LeeAnna

Tack för bra bilder och beskrivning. :)