Borås för 50 år sedan

Startat av Bengt H, 03 september 2017, 00:14:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den första bussturen i högertrafik i Borås var en tidig tur på den dåvarande linje 16. Denna dag gick det två bussar på turen, ett klart överutbud eftersom det var en knapp handfull resenärer. Jag har tyvärr bara bild på den ena bussen som jag också åkte med men den var ju just den som kom först till Södra torget i högertrafik.



Kontrollör Sven Göransson, en veteran som varit med på bussbolaget sedan 20-talet,  samtalar med föraren.



Senare på dagen skulle alla chaufförer prova på högertrafik. Det fanns dock inte bussar åt alla utan många hängde utanför den originella trafikledarkiosken.



På garagegården stod alla de vänsterbussar som inte skulle få gå i trafik mer








Gunnar D

Trevligt med Boråsbilder!
Var den CR 76 som fanns i Borås med från Dagen H?
Garaget låg väl utmed vägen mot Gånghester?

/Gunnar

Bernt Talbrant

Citat från: Gunnar D skrivet 03 september 2017, 09:54:16 AM
Trevligt med Boråsbilder!
Var den CR 76 som fanns i Borås med från Dagen H?
Garaget låg väl utmed vägen mot Gånghester?

/Gunnar

CR76:an verkar ha kommit några månader senare om man går på uppgifter i SBH. Garaget låg - och ligger ännu - utmed den vägen. Nu är det Nobina,  Transdev och Sandarna Transporter som har fordon där. Anläggningen tillhör dock alltjämt Borås Lokaltrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 september 2017, 10:56:00 AM
CR76:an verkar ha kommit några månader senare om man går på uppgifter i SBH.

Helt riktigt: CR76 (Stadsbussar i Borås 165) kom inte i trafik förrän i januari 1968. Den sattes då in på linje 2 mellan Sjöbo och Hedvigsborg. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevliga bilder  från Borås   den vagntypen var lättkörda  och trevliga  lite kalla på vintern eftersom de inte använde glykol på den tiden utan det var full cirkulation genom kylaren..

Linje 16 vart gick den ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Linje 16 gick Strömsdal - Trandared - Södra torget - Getängsvägen - Sjöbo (Barnhemsgatan). Ursprungligen någon morgon- och eftermiddagstur måndag - fredag. Sedan tillkom en tidig morgontur söndagar, före ordinarie trafikens start, och en nattur natt efter fredag och lördag. Jag har för mig att åtminstone natturerna med tiden kom att gå raka vägen till och från Sjöbo