En särskild dag för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 02 september 2017, 09:03:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



I betraktande av det gamla och det nya på Västerbron 2 sep 1967.
Någon som känner igen sig?

Mvh Gunnar

WalleW

Fin bild igen... :)
Nja, det jag kan säga att jag känner igen utöver platsen är den tillfälliga linjeskyltningen på Leyland Atlantean, 508, som då ännu var en SJ-linje mellan Tygstationen i Ursvik i Sundbyberg och Norra Bantorget, och som utgick från Råsta...

M v h   Walle

Hasse L

Mycket snyggt!
Jag känner igen H35 4508 (under leverans/provtur?) och A25 451 på 4 tur 9, vilken jag fotograferade vid Norrmalmstorg tidigare samma dag.  4508 fick jag ett par år senare tillfälle att ratta på 54:an och 67:an.  /Hasse

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 02 september 2017, 09:17:33 AM
Fin bild igen... :)
Nja, det jag kan säga att jag känner igen utöver platsen är den tillfälliga linjeskyltningen på Leyland Atlantean, 508, som då ännu var en SJ-linje mellan Tygstationen i Ursvik i Sundbyberg och Norra Bantorget, och som utgick från Råsta...

M v h   Walle

Hej.
Jag minns alla som sakta och försiktigt efter avslutat pass på linje 508 körde från Tygstationen till Råsta.
Det stod ju i sist i specen " kör tyst råga " . :D
Hälsningar Nisse.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2017, 09:03:33 AM
I betraktande av det gamla och det nya på Västerbron 2 sep 1967.
Någon som känner igen sig?

Mvh Gunnar
****
Mycket bra betraktande, och påpassligt fotograferat - som vanligt!
Känner igen sig gör varje stockholmare, på den platsen, så det var inget problem  :)

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 september 2017, 10:32:42 AM
Mycket snyggt!
Jag känner igen H35 4508 (under leverans/provtur?) ....  /Hasse

Jag har en uppgift att under närmaste månaden före 3 september 1967 förekom att ett mindre antal nylevererade Leyland och Büssing, av 550 nya vagnar till en dag, uppställda vid Söderhallen, Hornsbergshallen, Hammarbyhallen och Nybodahallen. Men alla kan ju inte fått plats där?

På bilden är H35 4508 troligt på väg till Hornsbergshallen - men varifrån kom hon närmast då?

Ulf Berlin

Citat från: Leyland skrivet 02 september 2017, 11:43:56 AM
Jag har en uppgift att under närmaste månaden före 3 september 1967 förekom att ett mindre antal nylevererade Leyland och Büssing, av 550 nya vagnar till en dag, uppställda vid Söderhallen, Hornsbergshallen, Hammarbyhallen och Nybodahallen. Men alla kan ju inte fått plats där?

På bilden är H35 4508 troligt på väg till Hornsbergshallen - men varifrån kom hon närmast då?
Kan den ha blivit avlastad på Södra station om dom kom på järnvägsvagn från Tyskland?/Ulf

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 september 2017, 18:38:08 PM
Kan den ha blivit avlastad på Södra station om dom kom på järnvägsvagn från Tyskland?/Ulf

Och från England till Tyskland med båt först? Med så stor leverans torde avlastning från båt skett direkt i Sverige från England - och kanske då tåg Skåne-Stockholm?

SS H25 från Tyskland kom i vart fall till Sverige med båt till Trelleborg!



roggek

#9
Citat från: Peter Rost skrivet 05 september 2017, 09:11:02 AM
Hörde för länge sedan att Leyland H34-H35 transporterades med båt till Stockholm, och Frihamnen. Kan det stämma?

4508 något senare: http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_index/prv_site_frames.htm?http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/readers_images/dih/img301-1.jpg&img_desc=Picture

//Peter

Eftersom bussarna byggdes i England hos Park Royal, så kunde det nog inte finnas så mycket annat än sjövägen till Sverige och Göteborg...

Leif Stolts bok "Dubbeldäackare i Stockholm" anger på sidan 17 följande:

"Den 20 mars 1967 kom den första H35:an (4501) till Göteborg och den 22 mars kunde den provköras i Stockholm..."

Leveransbilder från England på A74501:
http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/readers_images/jf/leyland_atlantean/b54978_5027-10.jpg&img_desc=Picture#

http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/readers_images/jf/leyland_atlantean/b54978_5027-13.jpg&img_desc=Picture of a Leyland Atlantean Bus.#

Ulf Berlin

Citat från: Peter Rost skrivet 05 september 2017, 09:11:02 AM
Hörde för länge sedan att Leyland H34-H35 transporterades med båt till Stockholm, och Frihamnen. Kan det stämma?

4508 något senare: http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_index/prv_site_frames.htm?http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/readers_images/dih/img301-1.jpg&img_desc=Picture

//Peter
Var är bilden på 54an tagen?
"Tänkte"lite för fort och blandade ihop med Bussingarna.../Ulf

Leyland

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 september 2017, 17:17:40 PM
Var är bilden på 54an tagen?
"Tänkte"lite för fort och blandade ihop med Bussingarna.../Ulf

54:an fanns inte denna dag..... här

H35 4508 är på Västerbron från Söder mot Kungsholmen 2 september.


Ulf Berlin

Citat från: Leyland skrivet 05 september 2017, 17:25:24 PM
54:an fanns inte denna dag..... här

H35 4508 är på Västerbron från Söder mot Kungsholmen 2 september.
Nja,jag citerade från Fredriks länkade bild.../Ulf

Leyland

#13
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 september 2017, 18:58:10 PM
Nja,jag citerade från Fredriks länkade bild.../Ulf

Aha, Du menar Peter's länk, med 54/2. Jag missförstod.

Jag vill inbilla mig att det står Radiohuset som destination på hållplatstavlan. Och känslan är att vagnen står "pausad" - d v s en ändhållplats. Kan det vara området Älvsborgsgatan/Ölandsgatan. Mot detta talar bl.a. skuggorna och huset bakom.

Alternativet är i andra änden av 54:an år 1969 kring Banérgatan. 54 gick väl inte det året fram till Oxenstiernsgatan på grund av Garnisonsbygget.

Det som förvillar är det relativt moderna huset i bakgrunden, det är en smal och enkelriktad gata och det ser ut att vara en parkeringsplats i bakgrunden.

Och inte gick väl dubbeldäckare på 54E/B ned till Bergsundsområdet? Kanske bilden är arrangerad med topptavla och allt?

Med hjälp av reklam-index kanske vi kan tidsbestämma bilden lite närmare.

Peter Rost

Citat från: roggek skrivet 05 september 2017, 16:27:51 PM
Eftersom bussarna byggdes i England hos Park Royal, så kunde det nog inte finnas så mycket annat än sjövägen till Sverige och Göteborg...

Öh, jasså..?