SL-buss i kollision

Startat av Lars_L, 28 augusti 2017, 21:24:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Ja, så har det hänt igen i Vällingby denna gång. Arriva inblandad, Med Råcksta som plats den tiden är det väl 115 som det inträffat på. http://www.dn.se/sthlm/sl-buss-i-kollision-foraren-misstanks-for-drograttfylleri/

Det uppseendeväckande är ju detta med att föraren är anklagad för rattfylleri - och SL försvarar sig med att man har alkolås. Men allvarligt, händer det någonsin att man blåser vid förarbyten?

Nu kan ju naturligtvis föraren fått någon kollaps av något annat slag. I det här fallet är ju dock media med om att spekulera.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Vad har hänt igen? Att en buss som kör för SL varit inblandad i en sammanstötning?

Det måste ju faktiskt hända flertal ggr varje dag i större eller mindre omfattning.

Fredde

Mig veterligen stoppar inte alkolåsen i bussarna någon dom är drogpåverkad...

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 28 augusti 2017, 21:24:16 PM
Ja, så har det hänt igen i Vällingby denna gång. Arriva inblandad, Med Råcksta som plats den tiden är det väl 115 som det inträffat på. http://www.dn.se/sthlm/sl-buss-i-kollision-foraren-misstanks-for-drograttfylleri/

Det uppseendeväckande är ju detta med att föraren är anklagad för rattfylleri - och SL försvarar sig med att man har alkolås. Men allvarligt, händer det någonsin att man blåser vid förarbyten?

Nu kan ju naturligtvis föraren fått någon kollaps av något annat slag. I det här fallet är ju dock media med om att spekulera.

Ytterst få blåser vid avlösning vad jag vet. Nu kan det ju dock vara droger (medicin?) och det syns ju inte på alkolåset.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 augusti 2017, 21:51:04 PM
Vad har hänt igen? Att en buss som kör för SL varit inblandad i en sammanstötning?

Det måste ju faktiskt hända flertal ggr varje dag i större eller mindre omfattning.

Absolut, läste lite slarvigt först. Verkar mer varit en sammanstötning än frontalkrock. Enligt DN:s uppgift skulle dock flera bilar varit inblandande. Så uppgifterna har varit lite oklara kring detta. Delvis blev ju alltså bilden av en förare som löpt amok.

Var väl  dock mer detta med alkoholpåverkad som var intressant och försvaret från SL och att tidningarna blåste upp det (även ABC-nytt hade ett inslag om detta). Det gjorde det intressant kanske mer än själva skadorna i detta fall.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

Citat från: buskörare skrivet 29 augusti 2017, 06:15:53 AM
Ytterst få blåser vid avlösning vad jag vet. Nu kan det ju dock vara droger (medicin?) och det syns ju inte på alkolåset.

Sista tiden innan jag slutade på Söderhallen hösten 2016, så skulle jag nog säga att 90% blåste vid avlösningarna! Det blev helt plötsligt helt naturligt att göra detta från att nästan ingen tidigare gjort det. Däremot så aktiverade sällan den förare som blev avbytt alkolåset, utan den som satte sig ner för att köra aktiverade låset efter att man bytt av.

//R

buskörare

Föraren var inte drogpåverkad som tur är.