Urblekt 46:a

Startat av Greger Larsson, 25 augusti 2017, 22:55:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Leyland

#1
Hm,

en tisdag i mars, dagen innan Harrisburgkatastrofen, linje 46 tur 5 (ser det ut att vara tur 5) på väg mot Norrtull - inte en levande själ eller annat fordon till synes vid Slussen !!?? Nästan spöklikt. Kan detta vara redan före klockan 6 på morgonen?

Härlig bild - vet vi om det är Magnus som tog bilden?

Visst var 4449 en ATR vagn?

Peter Rost

#2
Turnumret ser ut att vara 5. Undrar jag om 4449 var ATR-vagn. Den lär ha flyttas till Hammarby 1981. - Hy hade mig veterligen inga ATR vagnar vid denna tidpunkt.

Vår kamrat, och "Leyland-kännare" Christian Berg kanske vet?

//Peter

WalleW

Fin bild  :)...om än nästan kusligt öde kring huvudmotivet.

Men i bakgrunden ståtar den för tiden ännu härliga Stomatol-reklamen i neon som trycker tandkrämen ur tuben ner på borsten  ;D.

En annan tandkräms-reklam som jag minns från Radio Nords reklam-jinglar var:
"Den gula hinnan, det är känt,
borstas bort med Pepsodent"  ;D

/   M  v  h  Walle

Railmaster

Arrangementet i framrutans nedre vänstra kant måste ha med ATR-utrustningen att göra!

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 26 augusti 2017, 21:35:31 PM
Arrangementet i framrutans nedre vänstra kant måste ha med ATR-utrustningen att göra!

Instämmer

Greger Larsson

Citat från: Leyland skrivet 25 augusti 2017, 23:17:22 PM
Hm,

en tisdag i mars, dagen innan Harrisburgkatastrofen, linje 46 tur 5 (ser det ut att vara tur 5) på väg mot Norrtull - inte en levande själ eller annat fordon till synes vid Slussen !!?? Nästan spöklikt. Kan detta vara redan före klockan 6 på morgonen?

Härlig bild - vet vi om det är Magnus som tog bilden?

Visst var 4449 en ATR vagn?

Magnus tog bilden och enda bilden som togs innan samma dag var denna från ett ödsligt Farsta C

Leyland

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 augusti 2017, 10:32:17 AM
Magnus tog bilden och enda bilden som togs innan samma dag var denna från ett ödsligt Farsta C

Tack Greger, då får vi försöka ha lite detektivarbete med gamla turlistor till hjälp.

christian berg

Citat från: Peter Rost skrivet 26 augusti 2017, 04:25:35 AM
Turnumret ser ut att vara 5. Undrar jag om 4449 var ATR-vagn. Den lär ha flyttas till Hammarby 1981. - Hy hade mig veterligen inga ATR vagnar vid denna tidpunkt.

Vår kamrat, och "Leyland-kännare" Christian Berg kanske vet?

//Peter

Tack, det finns ju många Leyland-kännare här (som "Leyland" t.ex.), men jag ska försöka leva upp till förväntningarna :). Ja, 4449 var en ATR-vagn (4439-71, kanske med några luckor för de som utrangerades tidigt). Just dessa vagnar blev ju de som blev längst kvar i Söderhallen, de flera till slutet 1982. Flera gråtakade Leyland blev ju kvar efter 1977 just för att de var ATR-vagnar, bl.a. Spårvägsmuseets 4443 och en vagn (4469) blev kvar ända till våren 1982. Förmodligen flyttades ATR-utrustningen över till H59-orna 1980 eller 1981. Våren 1981 ställdes bussen på bilden av tillsammans med 4441, 4448, 4455 och 4470, men just 4449 och 4455 kom i trafik igen till sensommaren, men då i Hammarby. För 4449 blev det dock bara någon månad i Hammarby och den ställdes av för skrot i sept-okt 1981.

Hälsningar
Christian B

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 26 augusti 2017, 13:45:51 PM
Fin bild  :)...om än nästan kusligt öde kring huvudmotivet.

Men i bakgrunden ståtar den för tiden ännu härliga Stomatol-reklamen i neon som trycker tandkrämen ur tuben ner på borsten  ;D.

En annan tandkräms-reklam som jag minns från Radio Nords reklam-jinglar var:
"Den gula hinnan, det är känt,
borstas bort med Pepsodent"  ;D

/   M  v  h  Walle
Hej.
Här gör Björn Borg reklam för Pepsodent. ;)


http://www.filmarkivet.se/movies/pepsodent-tar-bort-gula-hinnan/

Hälsningar Nisse.




WalleW

Fel av mig i mitt tidigare inlägg !
Stomatol-reklamen på huset i bakgrunden är inte en neon-skylt. Det rörliga ljuset består av mer än 1000 lampor,
och skylten kom på plats redan 1909...

/   M v h   Walle