Söderhallen

Startat av Greger Larsson, 25 augusti 2017, 22:53:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


christian berg

Intressant,

det måste vara taget alldeles före H33 skickades till Högdalen. Är det någon som vet när de sista H33 gick i trafik och vilka det var?

Några var i trafik efter sommaren 1975, har någon uppgift på 4285,4292 och 4299, men det kanske var fler.

Hälsningar

Christian B

Leyland

Har uppgifterna någonstans - får leta vid tillfälle. Men säkert finns det någon annan forumvän som hinner före.

Nya perspektiv blir det verkligen när man ser denna typ av fantastiska bilder tagna med tele. Har aldrig sett eller tänkt på formen på stora vita fastigheten borta vid Hammarbyvägen.

Svempa

Har alltid funderat på hur kommer sig att 3 Leyland blev bevarade men ingen bussing dubbeldäckare. Finnns någon snarlik buss kvar som man skulle kunna återbygga till H33 ?

christian berg

Citat från: Leyland skrivet 29 augusti 2017, 08:26:59 AM
Har uppgifterna någonstans - får leta vid tillfälle. Men säkert finns det någon annan forumvän som hinner före.

Nya perspektiv blir det verkligen när man ser denna typ av fantastiska bilder tagna med tele. Har aldrig sett eller tänkt på formen på stora vita fastigheten borta vid Hammarbyvägen.

Ja Leyland, leta gärna i din gömmor, där brukar ju det mesta finnas! Det vore kul att drygt 40 år senare få reda på hur det faktiskt var med de sista H33 i trafik hösten 1975. Om du ändå är på gång vore det lika spännande att få reda på vilka H35 förutom 4512,4518 och 4522 som gick i trafik mars-juni 1976....


Citat från: Svempa skrivet 29 augusti 2017, 13:04:37 PM
Har alltid funderat på hur kommer sig att 3 Leyland blev bevarade men ingen bussing dubbeldäckare. Finnns någon snarlik buss kvar som man skulle kunna återbygga till H33 ?


Ja, det fanns ju i princip identiska bussar i Tyskland (bl.a Stuttgart och någonstans i Schweiz) som H33, men jag tror inte att det var så många tyvärr, men någon tror jag såg skulle finnas kvar i livet.

Sedan verkar någon ha föjt rådet att åtminstone försöka återuppbygga en H31.a med hjälp av en Berlin-Büssing från 1974. Fast de har växlat Stockholm med Köpenhamn....

Hoppas länken funkar.

http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?postid=816128

Christian B

HJP

#5
Citat från: christian berg skrivet 29 augusti 2017, 22:02:24 PM
Ja, det fanns ju i princip identiska bussar i Tyskland (bl.a Stuttgart och någonstans i Schweiz) som H33, men jag tror inte att det var så många tyvärr, men någon tror jag såg skulle finnas kvar i livet.

Sedan verkar någon ha föjt rådet att åtminstone försöka återuppbygga en H31.a med hjälp av en Berlin-Büssing från 1974. Fast de har växlat Stockholm med Köpenhamn....

Hoppas länken funkar.

http://www.baumaschinenbilder.de/forum/thread.php?postid=816128

Christian B
****
Ett gott försök, men jag tror inte att det blir riktigt rätt. Fronten t.ex. känns lite fel. Fönstren stämmer inte. Dörrarna är av fel typ. Hur stämmer interiören?
Är bilden tagen i Köpenhamn eller Någonstans i Sverige?

Gunnar Berglund

Vart lite förvånad när jag hittade den här vagnen lite svårtillgängligt parkerad vid ett nedlagt brygger i Zürich den 22 april 1996:



Denna är en av några som rullade för Swissair som flygbussar med släp för bagage, och skall vara av typen Büssing BS110DD U11D Doppelstöcker, och kanske de sista med Büssing-märkning innan det blev MAN. Bilder i trafik finns här:

https://www.flickr.com/photos/woodslibrary/4554007251/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/woodslibrary/4554638172/in/photostream/
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Peter Rost

Fann två länkar med dubbeldäckad Büssing, ganska snarlika SL:s H33 - i alla fall på den första bildlänken

http://www.tramrider.de/doppeldecker.htm

Denna år av 1971 års modell: http://www.bus-bild.de/bild/schweiz~staedte~winterthur/122516/stadtbus-winterthur-nr-601-buessing-1971.html

Visst var dessa bussar stiliga?