Försöker förstå hur Londons linjer och taxor är uppbyggda

Startat av Anders Noren, 23 augusti 2017, 10:17:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag försöker förstå hur Londons taxa är uppbyggd. Tåg och tunnelbana är enkelt: zonbaserat system (9 koncentriska zoner) med in- och utcheckning. Taxan är (något förenklat) 2:40 för startzonen + 0:50 för ytterligare zoner. Buss och spårvagn däremot, har enhetstaxa (1:50 med fri omstigning till annan busslinje inom viss tid).  Då är min undran: är det möjligen så att de flesta busslinjer är korta alt. inte passerar mer än en zongräns? (Be mig inte kolla kartan, det finns 40 000 miljarder busslinjer i London.)

preacher

Åka bus i london är enkelt då alla bussar med red route märkning kostar 1:50£. Redroute är den runda röda ringen med en röd balk genom cirkeln.
Finns massor av info på London Transports hemsida.
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/fares/bus-and-tram?intcmp=14944
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Anders Noren

Citat från: preacher skrivet 23 augusti 2017, 11:15:07 AM
Åka bus i london är enkelt då alla bussar med red route märkning kostar 1:50£. Redroute är den runda röda ringen med en röd balk genom cirkeln.
Finns massor av info på London Transports hemsida.
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/fares/bus-and-tram?intcmp=14944

Då är min undran: är det möjligen så att de flesta busslinjer är korta alt. inte passerar mer än en zongräns? (Be mig inte kolla kartan, det finns 40 000 miljarder busslinjer i London.)

preacher

Så länge linjen är märkt "Red Route" så är det oväsentligt hur lång den är. Priset är alltid det samma oavsett om den passerar en zongräns.
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Anders Noren

Citat från: preacher skrivet 23 augusti 2017, 12:04:37 PM
Så länge linjen är märkt "Red Route" så är det oväsentligt hur lång den är. Priset är alltid det samma oavsett om den passerar en zongräns.
//Pär

Ja - precis det jag skrev redan i trådens första inlägg. Så min undran är: är det möjligen så att de flesta busslinjer är korta alt. inte passerar mer än en zongräns? (Be mig inte kolla kartan, det finns 40 000 miljarder busslinjer i London.)

Harald Nordius

Citat från: Anders Noren skrivet 23 augusti 2017, 12:42:17 PM
Ja - precis det jag skrev redan i trådens första inlägg. Så min undran är: är det möjligen så att de flesta busslinjer är korta alt. inte passerar mer än en zongräns? (Be mig inte kolla kartan, det finns 40 000 miljarder busslinjer i London.)
Om du inte vill kolla kartan så kunde du väl googla i alla fall, men nu har jag gjort det åt dig.

Lista över alla Londons busslinjer med längd: http://www.londonbusroutes.net/details.htm

Anders Noren

Citat från: Harald Nordius skrivet 23 augusti 2017, 12:47:26 PM
Om du inte vill kolla kartan så kunde du väl googla i alla fall, men nu har jag gjort det åt dig.

Lista över alla Londons busslinjer med längd: http://www.londonbusroutes.net/details.htm

Tack.

Det gick rätt fort att hitta ett exempel på en busslinje med tät trafik som sträcker sig över fyra zoner (linje 25). Men - resan tar nästan två timmar, trots rak och gen körväg, vilket ska jämföras med 33 minuter för kombinationen tunnelbana + tåg.

Min gissning:
Bussen tar så lång tid i jämförelse med spårtrafiken - och London har ett mycket tätt nät av tät spårtrafik - att busslinjerna mest används för korta resor, inomzonsresor. Den snåljåp som vill spara 2:40 pund på att ta exempellinjen ovan straffas med att det istället kostar 1:22 timmar extra. Och i och med att så få långa resor görs på busstrafiken så har man genom enhetstaxan rationaliserat bort allt biljettkrångel ombord. De långa resorna görs istället med spårtrafiken (med zontaxa och in/utcheckning).

Nästa fråga är om enkelbiljett för buss är giltig vid omstigning till spårtrafik och vice versa. Gäller en tågbiljett för zon 4 även på bussen? Ger en giltig bussbiljett 1:50 i rabatt på tågbiljetten? Eller löses alltid en helt ny biljett vid omstigning mellan buss och spårtrafik? Eftersom TfL:s webbsida är väldigt noga med att ange villkoren för fri omstigning mellan buss/spårvagn, men inte säger något om andra omstigningar, så antar jag att det inte finns några andra fria omstigningar.

Lars_L

Många busslinjer är ju extremt långa - ta bara nr 25 som exempel. Orsaken till enhetspriset är ju främst för att avlasta från tunnelbanan. Det är därför det är så dyrt att åka den korta sträckor i centrala regionen. Så det går inte att byta om man köper enkelbiljett. Nu åker ju flertalet på motsvarande reskassa - som till och med fungerar med att använda kontokortet. Men byter man mellan buss och tåg så är det väl i sådana fall troligen så att det räcker med att betala den dyrare tågtaxan inom en viss tidsrymd. Det borde stå i deras folder om taxor som går att hitta på hemsidan.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Får rätta mig själv på en punkt. Byten har ju aldrig ingått i London vilket varit lite speciellt (förutom då om man byter inom tågsystemen mellan zonerna). Däremot införde just den nya borgmästaren en möjlighet att byta buss vid ett tillfälle eller till spårväg.

I sammanhanget får väl kommas ihåg att Londons bussnät inte riktigt är byggt för att man ska behöva byta buss. Deras grundtanke är snarare att man ska kunna nå de flesta områden utan bussbyte. Vilket ju också är möjligt i en så pass tätbyggd stad som London och vilket också ha resulterat i ganska långa linjer (men ändå relativt korta sett till antal kilometer), vilket gör att man ganska sällan behöver göra något bussbyte.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Sputnik

Jag åker alltid massor av buss och nästan ingen tub i London när jag är där. Dels blir det väldigt billigt då man har en daily cap på GBP 4.50 om man bara åker buss (6.60 om man också blandar in tuben i zon 1-2), och dels är det ett bra sätt att se staden på!