Volvo B58M ledvagnar - Spärrventil

Startat av WalleW, 19 augusti 2017, 12:11:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Någon av SJ- / SL-seniorerna här på forumet som minns om det fanns spärrventil för broms-systemet på tidiga SJ- / SL-ledvagnar
på B58M med Hägglundskaross (typ SJ 8000 - 9000 och VTAB/SL H44) ? I så fall, placering ?

Elektriskt manövrerad lossning av vik-bromsen...hur ? Tryckning på knappen med aktiverad 1:a växel och/eller aktiverad färdbroms ?
Jag minns inte... :-\

/   M v h   Walle

Matti1524

Spärrventilen hittar du i denna länk, i bild nummer 11. Som visar en bild av instrumentpanelen. Knappen sitter längst ner till vänster.

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69316.0


Vikbromsen släpper på följande sätt. Tryck ner vikbromsknappen, lägg i växeln och släpp parkeringsbromsen. Kör fram bussen tills den är helt rakt
och släpp vikbromsknappen.

Matti

WalleW

Citat från: Matti1524 skrivet 20 augusti 2017, 22:34:00 PM
Spärrventilen hittar du i denna länk, i bild nummer 11. Som visar en bild av instrumentpanelen. Knappen sitter längst ner till vänster.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69316.0
Vikbromsen släpper på följande sätt. Tryck ner vikbromsknappen, lägg i växeln och släpp parkeringsbromsen. Kör fram bussen tills den är helt rakt
och släpp vikbromsknappen.
Matti

Tack för hänvisning och instruktioner.
Jag blir ändå lite osäker, jag far efter två olika knappar/reglage:
Spärrventilen för hela broms-systemet som aktiveras när luft-trycket blir för lågt och som hindrar bussen från att komma i rullning om p-bromsen av någon anledning är lossad.
Vik-bromsen.
Var det samma knapp ?

/   M v h   Walle

Matti1524

#3
Vikbromsen hade en egen knapp . Den vanligaste typen av spärrventilen för parkeringsbromsen som fanns förr , knappen var lika stor i diameter som en femmans mynt .

WalleW

Citat från: Matti1524 skrivet 21 augusti 2017, 10:43:50 AM
Vikbromsen hade en egen knapp . Den vanligaste typen av spärrventilen för parkeringsbromsen som fanns förr , knappen var lika stor i diameter som en femmans mynt .

Ja, men vad bra! Tack! Det var dit jag ville komma!
Spärrventilen var svart och den myntstora knappen satt på en rund upphöjd liten "bulle"?
Knappen måste vara nedtryckt för att bussen skulle röra sig efter tryckfall...

/   M v h   Walle


Matti1524

Precis ! Tack Nisse !

Matti

PS. Det var vanligt att gå och dra upp knappen , för att j***as med nybörjarna  ;D

WalleW

Very nice  :D !
Stort tack till er båda !

/   M v h   Walle