Ett par gröna i Örebro tidigare idag [Många bilder]

Startat av Tobias, 17 augusti 2017, 22:04:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

I Örebro rullar nu ett par fd Skåningar, nämligen Nobina 2382-85 som tidigare rullat i Malmö och dessa rullar i Örebro på linje 78 mellan Resecentrum och Risbergska skolan, en linje som är ny sedan i måndags.
Jag var i Örebro tidigare i eftermiddags för att fota de som var ute och rullade i den täta tiominuterstrafiken. Mellan ca klockan 12 och 13.30 kan man se bussar rulla åt båda hållen längsmed linjen och övrig tid så tomkör man åt ett håll mellan de båda ändhållplatserna.
Som vanligt får man klicka på bilderna för att få de i större format.


Första bussen jag hittade var Nobina 2382 som vi ser på bron över Svartån på Hertig Karls allé påväg mot Resecentrum.


På linjen rullade även en regionbuss, Nobina 5855 som också rullar över bron påväg mot Resecentrum.


2383 kommer här på Hertig Karls allé och svänger in på den långa Hagagatan, här mot Risbergska.


Lite senare dyker 2384 upp mot Resecentrum på Hagagatan vid korsningen med Folkungagatan.


2383 har just startat från Rosta Centrum mot Resecentrum.


Och strax före Rosta Centrum kommer 2382 också mot Resecentrum.


In i stan igen för denna bild och vi ser 2384 som ankommer Resecentrum. Denna bussen ska nu tomköra ut till Risbergska via b.la Västra Nobelgatan - Karlslundsgatan - Vaktelvägen.


Och vad passar inte bättre då än med en förflyttning till just Vaktelvägen och fota tomkörningarna. Innan någon grön kommer så ser vi en av stadens ordinarie stadsbussar i ordinarie färgsättning, nämligen Nobina 7107 som är påväg mot Bettorp.


Såklart just som bussen dyker upp borta vid rondellen så tenderar solen att flytta sig bakom molnen, det slår aldrig fel. Däremot när man fotar i värsta motljuset visar sig solen alltid framme av någon konstig anledning... ;)
Här ser vi i varje fall 2383 som tomkör från Resecentrum ut till Risbergska och har här kört in till Vaktelvägen.


Nu fotar jag den vid den lilla fickan busssarna har för reglering strax före hållplats Risbergska. Som synes nu i motljus med solen framme... ;)


Även här var det strålande sol i en fem-sex minuter då jag väntade på denna men solen försvann lagom tills att bussen dök upp, igen! 2382 kommer även den på Vaktelvägen och i bakgrunden till höger ser vi Haga Centrum.


Äntligen en bild i solljus som även blir den sista! 2384 har precis svängt in på Vaktelvägen efter att ha kommit från Karlslundsgatan och Resecentrum.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bussmicke

Då infinner sig frågan om de är tillfälligt där eller permanent?
Ny är linjen inte, den rullar bara under skoltid.
Rullar dessa bara tidig eftermiddag?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Tack för det. Örebros stadstrafik fortsätter vara ett tillhåll för stadsbussar från Malmö.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Resenären

Fina bilder. Vilken enorm utveckling stadsbusstrafiken i Örebro haft sedan 2010.

En kort jämförelse - Risbergska skolan var sedan 70-talet en av de större gymnasieskolorna i staden med stort upptagningsområde.

Under tidigt 70-tal trafikerades Risbergska skolan av linje 4 som gick Solhaga-Ringstorp och Karlslund trafikerades av linje 7 som gick till Brickebacken efter 1978 avkortad till Högskolan (Universitetet) . De stora restopparna till Risbergska klarades av med extrabussar på linje 4 och senare linje 16 (som linjen hette 1976-2010 med samma linjesträckning som fd linje 4). Flera stadsdelar hade också egna 16X/E direkt till Risbergska skolan med en eller några turer på morgnarna. Linje 4 / 16 hade som bäst 12 minuters trafik i vinterturlistan och 40 minuterstrafik i lågtrafiktid.

Sedan senaste omläggningen förra året trafikeras området av linje 7 (Björkhaga- Solhaga-Risbergska-Slottet-Lillån, linje 8 (Björkhaga-Haga centrum-Risbergska-Slottet-Universitetssjukhuset (USÖ)-Bettorp och linje 9 Björkhaga-Oxhagen-Slottet-USÖ-Universitetet. Totalt har Risbergska idag 6 turer per timme mot centrum på de ordinarie linjerna 7 och 8 och som sämst 30 minuterstrafik i låg lågtrafik idag. Tillsammans med linje 78 blir det 12 turer per timme mot centrum.

Risbergska skolan är idag - som jag förstått - samlingsplatsen för all komvux-verksamhet i Örebro

Nisse Bökelund

Hej.
Snygga bilder. Dom gröna ser ganska anonyma ut utan vare sig firmanamn eller
destination. Färgsättningen på 7107 kanske vore något för SL att sätta ut
på dom linjer där dom har svårt för att välja om det skall vara rött eller blått. ;)

Hälsningar Nisse.

Resenären

Det är roligt med namnen på bussarna - där alla ordinarie vagnar har namn efter kända Örebroare. Några har lyckats fånga Racerbilen som användes vid premiären av filmen om Ronnie Peterson - och Stadsbussen som bär hans namn på samma bild!

Tobias

Tack för alla kommentarer! :)

Citat från: Bussmicke skrivet 18 augusti 2017, 05:43:32 AM
Då infinner sig frågan om de är tillfälligt där eller permanent?
Ny är linjen inte, den rullar bara under skoltid.
Rullar dessa bara tidig eftermiddag?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Linjen är ny enl. Länstrafikens hemsida där det står:

"Ny busslinje nr 78 från Resecentrum till Risbergska skolan
I måndags den 14 augusti startades en ny busslinje nr 78 som skall gå mellan Resecentrum till Risbergska skolan, körs måndag-fredag.
Hållplatsläge F på Resecentrum stannar bussen. "


Enl. tidtabellen så går bussarna även morgon/förmiddag mellan 07.30-10.30 på ena hållet, dvs ut mot skolan och tomkör tillbaka. Mellan 12 och 13.30 rullar de i båda riktningar från att efter det enbart rulla i andra riktning, in mot Resecentrum och det var igår på eftermiddagen i princip bara de gröna jag såg, så jag gissar att det även är så på morgon/förmiddag.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Bussmicke

Märkligt,  linjen fanns förra vintern. Då var den nog inofficiell. Nu verkar linjen ha blivit publik.

Är dessa Volvo permanenta i Örebro?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 26 augusti 2017, 09:59:45 AM


Är dessa Volvo permanenta i Örebro?

Vet inte, kan vara tillfälligt i väntan på att 6650-6654 från Kalmar blir klara.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!