4444 på 55

Startat av Greger Larsson, 16 augusti 2017, 20:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Volvofierad remjohan t h:


Ulf Berlin

En WASA CF på väg ut från stan(på linje 810?):)/Ulf

Peter Rost

Mycket trevligt!

E-tur Slussen. (?) :-\

//Peter

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 17 augusti 2017, 00:45:12 AM
Mycket trevligt!

E-tur Slussen. (?) :-\

//Peter

Mycket trevligt, och ja mycket troligt.

Bilden är från 1980/1981 eller t.o.m. möjligen 1982.

Eftermiddags e-vagnarna på linje 55 (tur 81 och 82 ?) vände runt Skanstull, och det utesluts inte av bilden, d v s att 4444 svänger straxt höger in på Ölandsgatan.

1981 och fram till sommaren 1982 gick 8 vardagar av 10 en av Söderhallens få kvarvarande Leyland på 9500/169, som började med avgång klockan 16.19 på linje 55E från Hammarby Industriområde, hållplats Virkesvägen (Virkesvägen 4), till Norrmalmstorg, för att därefter gå två varv på 46E (ett varv från Norrmalmstorg och det sista varvet från Slussen) till Sofia, innan ingång i Söderhallen.

Ett kort eftermiddagspass på en delad S1-tjänst, som jag om jag minns rätt låg på en grupp om en till fyra förare. Jag får konsultera arkivet med äldre TGL vid tillfälle.

Svårt att tyda pappskylten, men det verkar vara en "kort" destination (Skanstull?).

1981 och 1982 minns jag inga planlagda E- eller 9500/turer på 55E med destination Slussen.

Avseende dateringen så kan säkert någon som bottnar i reklamens olika presentationstider, bekräfta närmare möjlig tidpunkt för bilden.

Micke A

Den har passerat Ölandsgatan, är ju i höjd med Gotlandsgatan, då man ser byggnation av Ringen på vänster sida.

Leyland

Citat från: Micke A skrivet 18 augusti 2017, 14:37:49 PM
Den har passerat Ölandsgatan, är ju i höjd med Gotlandsgatan, då man ser byggnation av Ringen på vänster sida.

Rätt så, tankevurpa. Då kan det mycket väl vara 55 tur 169.

Peter Rost

#6
Citat från: Leyland skrivet 18 augusti 2017, 12:31:49 PM
Mycket trevligt, och ja mycket troligt.

Bilden är från 1980/1981 eller t.o.m. möjligen 1982.

Eftermiddags e-vagnarna på linje 55 (tur 81 och 82 ?) vände runt Skanstull, och det utesluts inte av bilden, d v s att 4444 svänger straxt höger in på Ölandsgatan.

1981 och fram till sommaren 1982 gick 8 vardagar av 10 en av Söderhallens få kvarvarande Leyland på 9500/169, som började med avgång klockan 16.19 på linje 55E från Hammarby Industriområde, hållplats Virkesvägen (Virkesvägen 4), till Norrmalmstorg, för att därefter gå två varv på 46E (ett varv från Norrmalmstorg och det sista varvet från Slussen) till Sofia, innan ingång i Söderhallen.

Ett kort eftermiddagspass på en delad S1-tjänst, som jag om jag minns rätt låg på en grupp om en till fyra förare. Jag får konsultera arkivet med äldre TGL vid tillfälle.

Svårt att tyda pappskylten, men det verkar vara en "kort" destination (Skanstull?).

1981 och 1982 minns jag inga planlagda E- eller 9500/turer på 55E med destination Slussen.

Avseende dateringen så kan säkert någon som bottnar i reklamens olika presentationstider, bekräfta närmare möjlig tidpunkt för bilden.

Tackar för info!

Linjer som ofta trafikerades med H34:or i eftermiddagsrusningen vid denna tidpunkt var 43(9) Tanto - Roslagstull och omvänt. 48(32) Södersjukhuset - Karolinska Sjh och omvänt. - Samt tre förstärkningsturer på 54:an Radiohuset - Skanstull. 54:ans turnummer (tre vagnar från SÖH) saknar jag dock. Du kanske har någon notering?


Hasse L

Vintrarna 79/80 och 81/82 (så troligen 80/81 också) körde Söh linje 54 turerna 80 och 82 - från Rah 16.03 resp. 16.10 till Odp, vände åter 16.21 resp. 16.33 sedan Rah 16.41 resp. 17.01 till Skt och in.
/Hasse

Leyland

#8
Citat från: Peter Rost skrivet 20 augusti 2017, 03:15:05 AM
Tackar för info!

Linjer som ofta trafikerades med H34:or i eftermiddagsrusningen vid denna tidpunkt var 43(9) Tanto - Roslagstull och omvänt. 48(32) Södersjukhuset - Karolinska Sjh och omvänt. - Samt tre förstärkningsturer på 54:an Radiohuset - Skanstull. 54:ans turnummer (tre vagnar från SÖH) saknar jag dock. Du kanske har någon notering?

Vännen Hasse har svarat. Jag kan komplettera med lite utsättning Söderhallen:

Måndag 7 juni 1982
4439: 46/54, 66/12
4440: 46/55
4444: 54/70. 9500/167
4460: 46/52, 9500/166
4462: 54/71. 43/9
4463: 53/61, 170/4
4471: -

Tisdag 8 juni 1982
4439: 55/50. 66/14
4440: -
4444: 9500/155, 55/81
4460: 9500/151. 46/20
4462: skulle ha satts ut på 46/12
4463: 9500/152
4471: 170/3

Bara fyra eftermiddagsvagnar.

4440 kom aldrig mer ut efter 46/55 på måndagen.



Leyland

Onsdag 9 juni 1982
4439: 46/11, 9500/167
4440: -
4444: 54/70, 170/4
4460: 66/6, 9500/166
4462: -
4463: -
4471: 47/63, 170/3

Något hände med 4462 efter 43/9 på måndagen, då hon aldrig mer kom i trafik.

4460 på onsdagen blev sista Leyland på linje 66.

Peter Rost

Stort tack Hasse, och "Leyland" för Era väl utförliga svar!

M v h.

Leyland

Vi skall väl fylla på även med

Torsdag 10 juni 1982

4439: 46/53, 9500/167
4440: -
4444: 54/71, skulle ha satts ut på eftermiddagen på 46/19
4460: 46/55
4462: -
4463: 59/6, skulle ha satts ut på eftermiddagen på 9500/166
4471: 54/70, 48/33

Sista dagen med Leyland på linje 59, 4463 under morgonrusningen.

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 21 augusti 2017, 11:07:58 AM
Vi skall väl fylla på även med

Torsdag 10 juni 1982

4439: 46/53, 9500/167
4440: -
4444: 54/71, skulle ha satts ut på eftermiddagen på 46/19
4460: 46/55
4462: -
4463: 59/6, skulle ha satts ut på eftermiddagen på 9500/166
4471: 54/70, 48/33

Sista dagen med Leyland på linje 59, 4463 under morgonrusningen.

Och fredagen den 11/6 1982 var "Finaldagen" för Söderhallens H34:or, och en epok gick i graven.

Undertecknad reste med 43 tur 9. Klev på vid Medborgarplatsen, och steg av vid Roslagsgatan. - Vagn 4439, för sista gången.

Leyland

Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2017, 09:44:31 AM
Och fredagen den 11/6 1982 var "Finaldagen" för Söderhallens H34:or, och en epok gick i graven.

Undertecknad reste med 43 tur 9. Klev på vid Medborgarplatsen, och steg av vid Roslagsgatan. - Vagn 4439, för sista gången.

Jo men visst,

Fredag 11 juni 1982

4439: 48/21. 43/9
4440: -
4444: 46/54, 9500/167
4460: 9500/155
4462: -
4463: 9500/151 > vagnbyte till 59/2, ur trafik (inbyte) 11.57, em -
4471: 9500/152, 55/21 (15.51-16.49)

...och om jag minns rätt kom 4439 in några minuter efter 4444m varför 4439 blev "sist in".

Frågan om det var just därför SvOf medlem nummer 1 köpte just den vagnen privat - eller om den var utvalt tidigare och just därför blev "sista vagnen in"?

Efter 11 juni återstod fem trafikdagar med Leyland utsatta från Hammarbyhallen. Och en dag till, med 4443, i modern tid i början av 1990-talet (kan det ha varit när gamla 162:an tog farväg 15 augusti 1993?) .

Ted Selander

#14
Citat från: Leyland skrivet 22 augusti 2017, 18:09:39 PM
---
Efter 11 juni återstod fem trafikdagar med Leyland utsatta från Hammarbyhallen. Och en dag till, med 4443, i modern tid i början av 1990-talet (kan det ha varit när gamla 162:an tog farväg 15 augusti 1993?) .

Jo, den ordinarie föraren, utan erfarenhet av vagntypen, blev förtjust!
Ett tillfälle till med 4443: Två helvarv på 144:an en eftermiddag, bör ha varit 3 maj 1996. Den föraren behövde ingen vagntypskännedom.

Edit: Datum rättat.