Ersättningsbussar för Roslagsbanan (linje 27 & 28) - 11-14 aug 2017 (Arriva)

Startat av Mikael T Nilsson, 14 augusti 2017, 17:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över några ersättningsbussar för Roslagsbanan. En hel del verkar ha flyttats från tvärbaneersättningen (linje 22) till Roslagsbanan.
Först Arriva 8824 (f.d. Östgöte).



En annan Östgöte, tillika Volvo B9S, Arriva 8856.
Tyvärr gick solen i moln när dessa bussar fotograferades.



Jag minns inte om Arriva 8825 är ny i Norrort och tidigare trafikerade tvärbaneersättningen.



Naturligtvis gick solen i moln när Arriva 8754 dök upp ;-)
Dessutom blev den lite skymd av en Scanialedvagn.



Under helgen stod systervagn 8755 vid rampen vid Danderyds sjukhus.
Båda är nyflyttade till Norrort från Halland.



Slutligen två Scania-boggi, Arriva 8832, som tidigare trafikerade tvärbanan...



...och Arriva 8878 (märkt "Tjörn Express").

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin


Fredrik Gelin

Trevligt, jag var också i Danderyd i fredags för att fota ersättningsbussar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


AdmirT

Har de mer udda ersättningsbussarna börjat synas till i trafiken eller är det endast SL-bussar i trafik?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

buskörare

Citat från: AdmirT skrivet 15 augusti 2017, 12:45:30 PM
Har de mer udda ersättningsbussarna börjat synas till i trafiken eller är det endast SL-bussar i trafik?

De börjar komma ut nu. Ska bli intressant att se hur det blir på måndag när vi går upp i full ordinarie trafik men 27 försvinner.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 augusti 2017, 21:55:41 PM
Trevligt bildsvep,men varför tog du bort bilden på 8755?/Ulf

Tack så mycket! Jag trixade lite med bilderna och gjorde justeringar, så 8755 försvann en liten stund. Men den är tillbaka nu :-)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 augusti 2017, 07:00:39 AM
Trevligt, jag var också i Danderyd i fredags för att fota ersättningsbussar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Kul! Hoppas du fick intressanta bilder!

Citat från: buskörare skrivet 15 augusti 2017, 12:54:22 PM
De börjar komma ut nu. Ska bli intressant att se hur det blir på måndag när vi går upp i full ordinarie trafik men 27 försvinner.

En del nya "udda" bussar har dykt upp, bl två Volvo 8700 (12-meters), en i Västtrafikblått och en i Örebroblått.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 augusti 2017, 15:06:50 PM
Äntligen annat än de vanliga röda Omnilink i trafiken..

Jag är helt enig med dig. Sommaren har varit lite tråkig vad gäller tursättningen på Roslagsbanan, men nu börjar det hända grejer.
Jag undrar om en del röda omnilink har flyttats från Norrort till Råsta. I alla fall såg jag 6228 på rampen i Råsta i helgen.

Såg även Arriva 8851 i Råsta. Det är en Volvo 8500 boggi i Västtrafikl-lack. Kanske för Saltsjöbanan eller Roslagsbanan?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

De närmaste veckorna blir en utmaning för Arriva då de skall köra vintertidtabell för den ordinarie busstrafiken samtidigt som Tvärbanan, Saltsjöbanan och drygt halva Roslagsbanan skall ersättas.

Vill man fota "utsocknes" bussar är detta dock en gyllene tid.
Under hösten minskar behovet av ersättningstrafik gradvis och därmed även behovet av udda bussar.
Saltsjöbanan skall rulla på egen räls från och med 18/9 och Tvärbanan skall rulla hela vägen från och med 2/10.
Sannolikt blir bara de mer vanliga bussarna  kvar på Roslagsbanan efter det.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 augusti 2017, 17:18:28 PM
De närmaste veckorna blir en utmaning för Arriva då de skall köra vintertidtabell för den ordinarie busstrafiken samtidigt som Tvärbanan, Saltsjöbanan och drygt halva Roslagsbanan skall ersättas.

Vill man fota "utsocknes" bussar är detta dock en gyllene tid.
Under hösten minskar behovet av ersättningstrafik gradvis och därmed även behovet av udda bussar.
Saltsjöbanan skall rulla på egen räls från och med 18/9 och Tvärbanan skall rulla hela vägen från och med 2/10.
Sannolikt blir bara de mer vanliga bussarna  kvar på Roslagsbanan efter det.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk



Ja, jag kan tänka mig att Arriva har en stor utmaning nu. Här kommer några kompletterande bilder till bildsvepet. Först särlingen Arriva 8838 (i Örebrolack)...



...sedan en bild på den tredje VDL-bussen med Hallandslack i Norrort, vagn 8756.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Idag dök även en Västtrafikblå Volvo B9S upp i ersättningstrafiken. Arriva verkar anlita alltfler underentreprenörer för ersättningstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Noterade att skyltsystemet i princip inte användes alls igår under ersättningen?! Skyltarna funkade ju under sommaren på de flesta bussar, vad har hänt?

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 17 augusti 2017, 07:56:36 AM
Noterade att skyltsystemet i princip inte användes alls igår under ersättningen?! Skyltarna funkade ju under sommaren på de flesta bussar, vad har hänt?

Bussar utan bussPC kanske?

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 17 augusti 2017, 18:17:38 PM
Bussar utan bussPC kanske?

Säkert, men man lyckades ju skylta rätt förut ändå på exakt samma bussar, varför inte nu?

Nico

Gissningsvis... då antalet BussPC-enheter är begränsat... så kan det vara så här...

Antalet befintliga BussPC-enheter medger normalt inte ett överskott på enheter som kan användas för sidouopdrag såsom ersättningstrafik. Det kan alltså vara så att äldre halvt utrangerade vagnar som tillfälligt behållit sin BussPC, och som rullat i ersättningstrafiken under sommaren, nu har fått släppa sina enheter till nyare fordon som istället ska användas i ordinarie trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman