En stadsbuss i Alingsås

Startat av Bengt H, 13 augusti 2017, 19:02:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En tid efter att GDG hade köpt Linjebuss Västgötalinjer, fick stadstrafiken i Alingsås några små Setrabussar. Här är en av dem, GDG 1519, på den centrala hållplatsen Torget någon dag i november 1976.



1896

Trevligt Bengt, jag har förgäves frågat Västtrafik efter tidtabeller på stadstrafiken i Alingsås från GDGs tid, då det vore oerhört intressant att greppa omfattningen av denna, tyvärr verkar det historiska intresset på Västtrafik vara klent.

Bengt H

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 augusti 2017, 07:53:19 AM
Trevligt Bengt, jag har förgäves frågat Västtrafik efter tidtabeller på stadstrafiken i Alingsås från GDGs tid, då det vore oerhört intressant att greppa omfattningen av denna, tyvärr verkar det historiska intresset på Västtrafik vara klent.

Här är en tidtabell samtida med fotografiet. Den har samma utseende som de föregående tabellerna från Linjebuss. Endast loggan är utbytt.











1896

Toppen, tack Bengt. Jag får det till att det behövs minst 3 fordon vid denna tidpunkt, så frågan är om trafiken reducerades på -80 talet, då GDG "bara" köpte två nya bussar för stadstrafiken i Alingsås. (1280-81, Volvo Vanhool)

Bengt H

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 augusti 2017, 16:13:17 PM
Toppen, tack Bengt. Jag får det till att det behövs minst 3 fordon vid denna tidpunkt, så frågan är om trafiken reducerades på -80 talet, då GDG "bara" köpte två nya bussar för stadstrafiken i Alingsås. (1280-81, Volvo Vanhool)

Jag har en tidtabell från vintern 1981-1982 och då räckte med två omlopp. Då har också den centrala hållplatsen flyttats från Lilla torget till stationen och tidtabellen anpassats till pendeltågen. Följande vinter har ytterligare några turer lagts in på eftermiddagens högtrafik vilka torde kräva ett tredje omlopp.

Under hela tiden går troligen några turer med landsbygdsomlopp. I den skannade tidtabellen från 1976 är de två dubbelturerna mitt på dagen på linje 6 ett sådant exempel.