Farliga omkörningar i Norge

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 augusti 2017, 13:44:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Enligt Borås Tidning har en av Bergkvarabuss gjort flera farliga omkörningar på en väg i Norge. Lägg dock märke till att Bergkvarabuss har en annan uppfattning.

http://www.bt.se/boras/tv-bergkvarabuss-anmals-igen-efter-farliga-omkorningar/

F n är artikeln fri för alla. Men risken finns att den kommer att bli material som man får betala för.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gelgamesh

Skrämmande.

Vårdslöshet i trafik klarlagt med bildbevis. Öppet mål för åklagaren. Vad i hela friden yrar Bergkvarabuss om? Det här är ett "japp, jag har gjort bort mig". Inget j***a "Det var han som började". Sådant kanske man skall ha växt ifrån om man skall köra buss. Min enkla åsikt. Och nej, tvivla inte. Jag är naturligtvis på vår planhalva. Men sådant här behöver inte branschen alltså.

Johan B

Raksträcka med vad som framgår i filmen, fri sikt. Att bedöma hastighet och avstånd till den mötande bilen låter sig knappast göras korrekt utifrån en film. Nämnda bil gör ju inte heller några manövrar eller ljussignaler som antyder missnöje med omkörningen. Här ska man nog vara försiktig med att döma chauffören, tycker inte det framgår med tydlighet att det skulle vara tal om någon olämplig omkörning.

Kan ju tvärt om vara så att de som sitter och filmar hör till kategorin människor som ligger 20 km/h under skyltad hastighet och tycker alla andra som vill förbi är livsfarliga dårar som måste förhindras passera till varje pris.

almeli

Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2017, 10:17:50 AM
Raksträcka med vad som framgår i filmen, fri sikt. Att bedöma hastighet och avstånd till den mötande bilen låter sig knappast göras korrekt utifrån en film. Nämnda bil gör ju inte heller några manövrar eller ljussignaler som antyder missnöje med omkörningen. Här ska man nog vara försiktig med att döma chauffören, tycker inte det framgår med tydlighet att det skulle vara tal om någon olämplig omkörning.

Kan ju tvärt om vara så att de som sitter och filmar hör till kategorin människor som ligger 20 km/h under skyltad hastighet och tycker alla andra som vill förbi är livsfarliga dårar som måste förhindras passera till varje pris.

Den forbikjørte bilen må bremse (sjekk bremselysene) for å slippe bussen inn og avverger dermed kollisjon.

Gelgamesh

Citat från: almeli skrivet 12 augusti 2017, 11:26:54 AM
Den forbikjørte bilen må bremse (sjekk bremselysene) for å slippe bussen inn og avverger dermed kollisjon.

Precis.

mittlinje

Hade inte bilen markerat med hjälp av blinker att den ville hjälpa för omkörning? Uppfattade att chauffören hade upplevt detta. Och i så fall hade hen gjort en felbedömning och därför bromsade (förekommer till och från) Varför skall ni vara så snabba att döma förare innan ni har fakta? Vi såg ju hur många som hade fel i olika forum gällande dödsolyckan på riksväg 40 för någon månad sedan där förare fick  många beskyllningar och nu är friad på alla punkter........

Björn Ax

Citat från: mittlinje skrivet 12 augusti 2017, 17:19:09 PM
Hade inte bilen markerat med hjälp av blinker att den ville hjälpa för omkörning? Uppfattade att chauffören hade upplevt detta. Och i så fall hade hen gjort en felbedömning och därför bromsade (förekommer till och från) Varför skall ni vara så snabba att döma förare innan ni har fakta? Vi såg ju hur många som hade fel i olika forum gällande dödsolyckan på riksväg 40 för någon månad sedan där förare fick  många beskyllningar och nu är friad på alla punkter........

Ja är man inte där och inte vet vad som hände före så ska man vara försiktig med att beskylla någon.

Jag förstår dock inte varför man som framförvarande bil ska hålla på att blinka för att försöka hjälpa någon. Jag gör det aldrig. Just för att då kan sådana här saker inträffa. Man vet ju aldrig vad som kommer komma.

Gelgamesh

Filmmaterialet räcker för mig. Jag tror på vad jag ser. Köra om med buss vid möte, den som blir omkörd tvärnitar för att släppa in bussen som enl. vad i.a.f. jag kan se gör ett tämligen bryskt filbyte för att inte frontalkrocka.

Omkörning vid möte. -Med buss. Jag är ledsen men det var kört redan där. Vad den omkörde signalerat är irrelevant. Han blev tvungen att bromsa.

Att föraren tappat fattningen för att den som filmat varit ett rötägg? Ja det är en tänkbar förklaring bland många, liksom att Transiten kanske kört "irriterande långsamt". Men faktum kvarstår. Man gör inte på det vis som filmen visar och gör man det så är man olämplig oavsett orsak. Jag instämmer förstås i att man inte skall spekulera när man inte "var där". Men det jag hävdar är inga spekulationer. Såvida filmaren inte är Steven Spielberg så väljer jag att våga tro på det jag ser. Och allt för mycket känsla borde faktiskt inte behövas för att inse vad det är vi ser.

Jag stöttar proffs som äger omdöme. Inte rötägg. Och tills någon bevisar motsatsen så anser jag att det är ett rötägg jag ser framför mig.

Vill inte väcka onödigt käbbel men jag blir en smula upprörd av att se sådana här saker inträffa. Och jag får känslan att kamratandan är starkare än att värdera säkra förare och slå näven i bordet åt ev. rötägg. Som sagt. Bussbranchen behöver inte detta.

almeli

Citat från: Björn Ax skrivet 12 augusti 2017, 18:07:12 PM
Ja är man inte där och inte vet vad som hände före så ska man vara försiktig med att beskylla någon.

Jag förstår dock inte varför man som framförvarande bil ska hålla på att blinka för att försöka hjälpa någon. Jag gör det aldrig. Just för att då kan sådana här saker inträffa. Man vet ju aldrig vad som kommer komma.

http://www.dagbladet.no/nyheter/teslaen-legger-seg-i-motgaende-kjorefelt-pa-vestlandsvei---det-var-snakk-om-millisekunder/67518259

Les dette avsnitt:
"" Viktig å bruke blinklyset riktig
Distriktsleder i UP Vest, Terje Oksnes,
---Blinklyset skal ikke brukes til å informere andre trafikanter om at sikten framover er god nok,
og det er veldig risikofylt å stole på bilen foran i slike situasjoner.
Oksnes poengterer hvorfor man ikke skal stole blankt på et kjøretøy som gir et blinksignal til deg---""




almeli

Hvem skal avgjøre hva som er farlig trafikkadferd?
Er det medtrafikantene som ble innblandet i en farlig situasjon og nestenulykke?
Er det den bussjåføren som var årsak til til denne hendelsen?
Er det en pressekontakt i busselskapet som forårsaket nestenulykken?

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-det-nesten-helt-galt-for-den-svenske-turistbussen-pa-norges-tur---dette-er-alvorlig/68592120
http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=66529

DaViD^^

något jag märkt vid omkörningar när man kör buss är att den omkörda mer än hälften av gångerna ökar farten när man kommer upp jämsides..  derför kör jag ogärna om. framför allt om det bara skiljer 5-10km/h  när vi snackar vanliga vägar med delad vägbana.

2-1 väg och motorväg är något helt annat.

så det kan oxå vara så enkelt. 

det är som sagt svårt att dömma på en film som kanske inte visar hela sanningen.  dessutom är avstånd väldigt svåra att se.   
men lämpligheten i omkörningar är ju lite si och så.  jag är peronsligen väldigt försiktig med dom.. det ska skilja stor hastighet för att jag ska överväga  men ligger någon i 60km/h på 90väg så kör jag om men aldrig när jag ser ett mötade fordon.  man får aldrig förlita sig på att mötade kanske går åt sidan bara för att vägen är bred och med en bred vägren.  något jag upplever väldigt många både vanliga svensons och yrkeschafförer tycker.   dock väldigt sällan just bussar måste jag säga