EU linje eller inte, vad gäller?

Startat av Christer K, 10 augusti 2017, 11:00:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej! Detta meddelandet har gått ut till förarna på Nobina i Örebro. Vet att detta har diskuteras förut då det fanns/finns en linje i Stockholmsområdet med samma typ av upplägg.

Örebro Region:

Det nya trafikupplägget i Örebro Region med tätare tidtabeller samt att vi tappar en EU-linje (513) gör att bussarna har betydligt tightare omlopp från och med måndag. Det leder till att det här med att ringa CTL och begära att få behålla samma buss trots att det är ett annat omloppsnummer på ditt nästa tjänstepass kommer i princip att bli omöjligt. Annars spricker planeringen av bussarna. En ytterligare följd är att det blir fler start och slut på busstation (ÖRBU).

Skyltning linje 513, 526, 527: Om du ska köra linje 513 från Örebro till Fjugesta och sedan fortsätta som linje 526/527 mot Mullhyttan-Svartå/Hasselfors ska du på sträckan Örebro-Fjugesta skylta bussen 513 Fjugesta. När du kommer till hpl Sannabadet i Fjugesta har du normalt 3 minuter reglertid och där skyltar du om bussen till 526 eller 527 och Mullhyttan eller Svartå eller Hasselfors beroende på din slutdestination. Omvänt gäller att när du startar i Mullhyttan/Svartå/Hasselfors så skyltar du 526 eller 527 och Fjugesta. I Fjugesta skyltar du sedan under reglertiden om till 513 Örebro och fortsätter. Skyltar ni inte på detta vis utan fortsätter att skylta på det gamla viset, t.ex Svartå via Fjugesta från Örebro så riskerar ni böter för brott mot kör- och vilotidsreglerna. Från och med måndag 14 augusti är linje 513 INTE en EU-linje längre. 

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

mittlinje

Att skyltningen skall påverka är troligen inte sant? Om jag inte minns fel finns det en dom gällande EU-linje där det var den tekniska beskrivningen på linjen som gjorde att linjen kunde fortsätta från stor knutpunkt även om den totala längden är ca 80 km. Linjen räknas tekniskt som två linjer medan den presenteras för resenärer som en linje.

Ztefan

Vad jag har för mig finns en dom/tolkat utav EU - någotting, Sl försökte på sig samma sak för att antal år sen, men deras upplägg blev så att säga inte godkänt, nu kanske det är så att reglerna har ändrats, även Nobina Kalmar län hade samma upplägg linje 101 till Borgholm, skylta om i Borgholm till 106 Byxelkrok men blev efter protester borttaget vad jag minns.
Om det nu skulle vara så att det är lagligt att göra så, det finns ett kollektivavtal i bottnen som säger att du/ni skall beredas en paus om 10 till 15 minuter inom 2,5 till 3 timmar tror knappast att det låter som att det uppfylls, låga anbud uppmanar till fusk enligt mig.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ztefan skrivet 28 augusti 2017, 19:33:02 PM
Vad jag har för mig finns en dom/tolkat utav EU - någotting, Sl försökte på sig samma sak för att antal år sen, men deras upplägg blev så att säga inte godkänt, nu kanske det är så att reglerna har ändrats, även Nobina Kalmar län hade samma upplägg linje 101 till Borgholm, skylta om i Borgholm till 106 Byxelkrok men blev efter protester borttaget vad jag minns.
Om det nu skulle vara så att det är lagligt att göra så, det finns ett kollektivavtal i bottnen som säger att du/ni skall beredas en paus om 10 till 15 minuter inom 2,5 till 3 timmar tror knappast att det låter som att det uppfylls, låga anbud uppmanar till fusk enligt mig.

Lagtexten säger väl att om fordonet rör sig mer än 50 km från stationsorten så är det EU regler, oavsett om det krävs 10 linjer på vardera 5 km för att nå dit.

preacher

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 augusti 2017, 21:53:01 PM
Lagtexten säger väl att om fordonet rör sig mer än 50 km från stationsorten så är det EU regler, oavsett om det krävs 10 linjer på vardera 5 km för att nå dit.

Nej. Lagtexten säger att om linjesträckningen är mer än 50 km räknas det som EU linje och förarkort ska användas. Det ska även användas om man förstärker en delsträcka av linjen även om själva förstärkningen inte är mer är 50 km då huvudsträckningen är mer än 50 km.

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

mittlinje

Citat från: Ztefan skrivet 28 augusti 2017, 19:33:02 PM
Vad jag har för mig finns en dom/tolkat utav EU - någotting, Sl försökte på sig samma sak för att antal år sen, men deras upplägg blev så att säga inte godkänt, nu kanske det är så att reglerna har ändrats, även Nobina Kalmar län hade samma upplägg linje 101 till Borgholm, skylta om i Borgholm till 106 Byxelkrok men blev efter protester borttaget vad jag minns.
Om det nu skulle vara så att det är lagligt att göra så, det finns ett kollektivavtal i bottnen som säger att du/ni skall beredas en paus om 10 till 15 minuter inom 2,5 till 3 timmar tror knappast att det låter som att det uppfylls, låga anbud uppmanar till fusk enligt mig.

Nu har jag fått fram målnummer på domen som godkänner att en linje kan ha ett "marknadsnamn" under en sträcka längre än 50 km  och samtidigt räknas som två linjer. Den totala resan är ca 90 km enkel väg och man behöver inte använda färdskrivare. Kammarrätten i Sundsvall mål nr 3560-13.

Lars_L

Citat från: mittlinje skrivet 02 september 2017, 15:02:05 PM
Nu har jag fått fram målnummer på domen som godkänner att en linje kan ha ett "marknadsnamn" under en sträcka längre än 50 km  och samtidigt räknas som två linjer. Den totala resan är ca 90 km enkel väg och man behöver inte använda färdskrivare. Kammarrätten i Sundsvall mål nr 3560-13.

Nu är väl också det här något man får titta på i varje enskilt fall. I andra fall har ju EU i förordningen även sneglat på radie från orten. Däremot inte för linjetrafik (annat än åldersdispensen för konduktörer - men det är ju i sig ganska förlegat). Mig veterligen har inte frågan prövats i EU-domstol (alltså om byte av linjenummer i alla situationer kan medföra att EU-reglerna inte gäller). Men troligen har man nog tänkt sig att det ska vara rätt liktydigt med att det också ska avse avståndet från stationeringsorten - även om det inte fått något uttryck i lagen. Dock har det nog fortfarande betydelse hur det uttrycks i tidtabell och turlistor (det är ju det som ligger till grund för att inte behöva ha färdskrivare - som sagt inte skyltning - annat än att det senare kanske kan väcka intresse för att granska fallet.)

EU har ju knappast haft Sverige och Finland i tankarna - vilka väl är de enda länderna som har lokal busstrafik som kör så här pass långa sträckor (Norge följer reglerna men är ju inte medlemmar). Därför blir det ju lite konstiga effekter. Å andra sidan har ju de linjer som kör så pass långa sträckor ofta närmast ett slags expressbusskaraktär än lokabussdito.

Eftersom det är kollektivtrafikmyndigheterna som bestämmer över trafikplikten och linjerna - är det ju i regel också en hypotetisk fråga. Det är sällan det bör ligga i deras intresse att undvika att det blir en EU-linje om det samtidigt innebär otydlighet för resenärerna.

Såsom tidtabellen är utformad i Örebrofallet är det ju dock svårt att ha några formella invändningar. Dock kan man ju konstatera att läser man hur arbetsmiljöverket menar att 2,5-timmesregeln i Sverige ska tillämpas - är ju den i princip hårdare än EU-reglerna. Men eftersom man inte följt upp det annat än med de viten som lagts sedan tidigare, har ju bolagen klarat sig från detta - särskilt som ju kollektivavtalet medger lokala avvikelser.



 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: mittlinje skrivet 02 september 2017, 15:02:05 PM
Nu har jag fått fram målnummer på domen som godkänner att en linje kan ha ett "marknadsnamn" under en sträcka längre än 50 km  och samtidigt räknas som två linjer. Den totala resan är ca 90 km enkel väg och man behöver inte använda färdskrivare. Kammarrätten i Sundsvall mål nr 3560-13.
Detta berörde alltså Tjörn Express 2011, en linje som utåt skyltades som en och samma linje hela sträckan men bytte internt linjenummer vid Myggenäs Korsväg. Tjörns Omnibusstrafik friades eftersom reglerna var oklara. Bra att man inte kan bötfälla med så otydliga regler men det är fullständigt absurt att det inte finns tydligare regler. Det skulle ju gå att trixa bort EU-reglerna på nästan alla linjer på det här sättet.

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 september 2017, 15:12:44 PM
Detta berörde alltså Tjörn Express 2011, en linje som utåt skyltades som en och samma linje hela sträckan men bytte internt linjenummer vid Myggenäs Korsväg. Tjörns Omnibusstrafik friades eftersom reglerna var oklara. Bra att man inte kan bötfälla med så otydliga regler men det är fullständigt absurt att det inte finns tydligare regler. Det skulle ju gå att trixa bort EU-reglerna på nästan alla linjer på det här sättet.

Felet var väl här att man inte gjorde en överklagan till EU-domstolen. Det finns ju inga svenska förarbeten eftersom det är en förordning som gäller automatiskt. Men eftersom man har sagt att inte en längre paus med samma linjenummer gäller enligt dom i EU-domstolen, är det ju lite magstarkt att en sådan lösning skulle vara giltigt. Men domstolar väljer ju ofta att fria om man inte har något att gå på.

Eftersom problemet är så litet i EU-sammanhang lär ju inte heller någon hantera detta, annat än att frågan tas upp i domstolen.

Samtidigt var ju också tanken från EU - att man skulle lagstifta inom landet för linjer under 50-kilometer. i Sverige har man ju dock  överlåtit detta helt till arbetsgivarnas parter, vilket har fått det absurda att inte ens 2,5-timmesregeln som tillkom från arbetarskyddsstyrelsen just för att man inte skulle få avtala lokalt om längre körtider, i kollektivavtalet ändå utgår från det. Att arbetsmiljöverket här inte agerar får man ju säga är rätt märkligt.

I Örebrofallet är det ju inget svårt att förstå fördelarna för Nobina men desto svårare att förstå varför länstrafiken och kollektivtrafikmyndigheten tycker det är en bra idé med linjebyte som inte ens skyltas i tidtabellen. Den senare ska ju inte heller acceptera att man mixtrar med linjenummer internt för att komma undan regelverket. Bör ju vara ganska lätt att komma åt avtalsmässigt. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ztefan

Felet med hela upplägget är att Svedala har valt att ha maximalt med undantag från EU - körtidsregler, avskaffa dessa och tillämpa Eu.s regler fullt ut, vilket en del medlemsländer har gjort, så uppstår inte denna diskussion om vad som gäller eller inte.

mittlinje

Citat från: Ztefan skrivet 15 september 2017, 21:30:41 PM
Felet med hela upplägget är att Svedala har valt att ha maximalt med undantag från EU - körtidsregler, avskaffa dessa och tillämpa Eu.s regler fullt ut, vilket en del medlemsländer har gjort, så uppstår inte denna diskussion om vad som gäller eller inte.

Håller inte med i ditt resonemang för då skall vi följa EU i allt inte bara i dessa frågor. Att det finns möjligheter att anpassa utifrån länder är i vissa fall bra. Eller skall vi, observera exempel, ta bort 24-meters lastbilsekipage (varor blir dyrare), förbjuda snus, sälja alkohol i livsmedelsaffärer dygnet runt osv. Nej, ge oss möjligheter till undantag vid behov. Missuppfatta inte inlägget, handlar inte om vad och/eller vilka saker som är bra eller inte utan möjligheten att ha undantag.

Lars_L

Citat från: Ztefan skrivet 15 september 2017, 21:30:41 PM
Felet med hela upplägget är att Svedala har valt att ha maximalt med undantag från EU - körtidsregler, avskaffa dessa och tillämpa Eu.s regler fullt ut, vilket en del medlemsländer har gjort, så uppstår inte denna diskussion om vad som gäller eller inte.

Felet är väl bara i sådana fall att frågan inte har prövats i EU-domstol. Det borde ju redan från början uttrycks så tydligt i förordningen att det inte ska behöva bli till några avarter. Domen som refereras till ovan borde rimligen ha överklagats för att få klarhet (om än alla omständigheter inte riktigt är klara för mig).

Men problemet är väl också ganska marginellt; det är ju ytterst få gånger kollektivtrafikmyndigheten såsom uppdragsgivare har intresse av att dela upp linjer för att klara sig undan EU-förordningen. Möjligen kan det väl innebära att man gör en annan lösning - som när man dela upp 437/439 på Värmdö i två l linjer. Men i det fallet var det väl närmast till fördel för resenärerna som därmed fick kortare restid.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

mittlinje

Lösningen är enkel om man ser till aktuell dom och fällande i EU, lätt att korrigera vid fällande. Där linjen byter till annan teknisk benämning är områdets största knutpunkt då det bara finns en väg söderut från aktuell kommun. Expresslinjen kan utgå därifrån och sträckan dessförinnan kan få ett nytt nummer men ur resenärssynpunkt (och att huvudmannen vill öka antalet resenärer) är det bra att linjen har samma "försäljningsnummer".

I detta fall gör jag jämförelsen med resegarantilagen för bland annat bussresor inom beställningstrafiken. Där kan "firma fiffel och båg" använda sig av annat namn än sitt juridiska och sälja bussresor under "buss-kis" - den roliga resan! Men det är "firma fiffel och båg" som står för resegarantin. Skall vi röra i ovanstående får vi nog problem för att reda ut vad som nu i hösttider är äpple och vad som är päron. För vi lever i likabehandlingens tid!

Ztefan

Varför skall vi ha undantag från EU.s regelverk, i dem flesta fall enligt mig är det bara trams, men bortsett från det så är väl EU- regler tillkomna för att garantera att yrkeschaffisar inte skall köra omkring och vara dödströtta och orsaka olyckor och få en dräglig arbetssituation, varför uppstår det en sådan här diskussion om vad som gäller eller inte, klart som korvspad, regelverket ät svårt att tolka, det är dels EU.s regler, arbetslagstiftning och svensk vägarbetstidslag och är sträckan 50 km. eller inte, nej tillämpa EU.s regler fullt ut och bort med alla undantag, så till vida om det inte gäller att rädda liv.

mittlinje

Citat från: Ztefan skrivet 16 september 2017, 15:58:26 PM
Varför skall vi ha undantag från EU.s regelverk, i dem flesta fall enligt mig är det bara trams, men bortsett från det så är väl EU- regler tillkomna för att garantera att yrkeschaffisar inte skall köra omkring och vara dödströtta och orsaka olyckor och få en dräglig arbetssituation, varför uppstår det en sådan här diskussion om vad som gäller eller inte, klart som korvspad, regelverket ät svårt att tolka, det är dels EU.s regler, arbetslagstiftning och svensk vägarbetstidslag och är sträckan 50 km. eller inte, nej tillämpa EU.s regler fullt ut och bort med alla undantag, så till vida om det inte gäller att rädda liv.

Visst, håller med dig men då måste vi löpa linan ut. Vi tar bort snuset (inte hälsosamt), inför canabis (hälsosamt), förbjuder "Z" i namn när det inte är normalt, t ex "Ztefan" eftersom det inte känns normalt i EU-sammanhang osv (i vilket land är den stavningen normal?). Jag tycker du är ute på hal is.

I ett avlångt land som Sverige skall vi vara tacksamma för att det finns undantag, många av reglerna är skapade utifrån t ex fyrkantiga Frankrike, ca 100x100 mil. I detta fall blir det säkrare, EU-standard säger 4,5 timme, kollektivavtalet för arbetstidslagen säger möjlighet till återhämtning (kissepaus) i form av uppehåll efter 2,5 timme. Att rädda liv kontra rädda arbetsmöjligheter så behövs det inte många poäng i matematik för att se att det spill inga liv genom just detta undantag.