Wasatrafik tjänstebilar

Startat av 1896, 09 augusti 2017, 19:57:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Någon som kan rada upp Wasatrafiks tjänstebilar som funnits, helst i Dalarna, men även övriga går bra, minnet sviker givetvis nu när jag behöver det, bilmodell och reg nr behöver jag, men gärna inv nr också. Anledningen är att jag söker kandidater till en "firmabil" och samtidigt Museibil, till museèt i Dala-Floda, givetvis är jag medveten om att de flesta troligen är avreggade vi det här laget, gick nyligen bet på både GDGs disponentens tjänstebil (GHU961) samt Wasatrafiks avlösningsbil i Falun (MST182) båda Volvo 240. Jag vet att Swebus-Wasatrafik i Borlänge hade en gul Volvo 745 i mitten av -90 talet, men jag kan inte minnas reg nr, sedan fanns det väl tjänstebilar vid HK i Falun minns jag, men reg nr ?

Lars-Håkan_E

Falun ska ha haft en Izuzu1989, på Swebus 8976''

MST182 - 9161 gick även i Hudiksvall, såld 19990715


1896

Izuzu:n tror jag gick i Rättvik, finns den kvar ? 9161 finns på Horndalsskroten, och går troligen inte att rädda.

Åkarns Kalle

I sommar har jag vid några tillfällen sett en Volvo med blåröda ränder fast med texten borttagen
jag har för mig att det var en Volvo 245 men där kan minnet spela mig ett spratt.......så det var en Volvo 244...
Fråga är bara var jag såg den??  borde ha varit i Gävleborg

Vad är museèt i Dala-Floda? låter intressant....
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

1896

Claes Annerstedt hade väl en Audi då han var VD för Wasatrafik vill jag minnas, men inte minns jag reg nr.

Tanken är annars att ha en bil med bussanknytning i Dalarna som "firmabil", visst kan man köpa en gammal bil och sätta dekaler på den och sedan berätta för besökare att en sådan bil funnits inom buss i Dalarna, fast det är ju inte riktigt samma sak tycker jag.

Museèt i Dala-Floda, är ett, än så länge, småskaligt bussmuseum, vi letar och tar löpande emot saker med bussanknytning i dalarna för att kunna visa upp på museèt. Förnärvarande så har vi lite svårt att bemanna Museèt, så förbokning tillämpas, varvid någon kan åka och låsa upp och visa vad vi har för grejer. Vi har även en veteranbuss, denna står i en "Carport", här har jag en framtidsvision om att kunna köpa in och renovera ytterligare intressanta bussar för Dalarna, (har en hel lista med intressanta objekt, men ingen av dessa svarar i telefon) Jag har även tidigare varit inne på att jag tycker att GDG garaget i Hosjö är en lämplig lokal för dessa aktiviteter, där kan bussarna garageras inomhus, och även ett museum får bättre plats. Jag har lite ideèr om hur vi ska få det dithän, men det ligger en bit fram i tiden.

1896

Swebus hade väl en massa Volvo 740 Taxi bilar i Borlänge, tidigt -90 tal, någon av dessa skulle man kanske kunna tänka sig, fast jag vill minnas att jag har kollat dessa en gång i tiden, och redan då var de flesta avreggade. Givetvis har jag inte kvar mina anteckningar om dessa heller, så om någon kan lista dessa, är det välkommet.

1896

Om någon känner ett intresse för att besöka vårt museum, så är det bara att höra av sig till mig, så förmedlar jag en kontakt, så att ni kan boka in ett besök, både privatpersoner och grupper är välkomna.  :)

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.