F.d. Göteborgare nära bli påkörd för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 08 augusti 2017, 14:25:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Tvärnit vid Räntmästartrappan 8 aug 1967.
"-är med där det händer..!"

Mvh Gunnar

Ulf Berlin


zjbus

#2
Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 augusti 2017, 15:12:50 PM
Vilka vagnar handlade det om?/Ulf
Metropol 75060  www.svenskbusshistoria.se/go?id=39315 som tydligen var utlånad till GS under ett knappt år 1954 och f.d. GS 456.
Köpte/hyrde Stockholm spårvagnen av GS, någon som vet?

K R

Hej!

H19 75060 och 75061 var alltså de två metropoler som provades av GS i Göteborg. SS fick då som ersättning under provperioden två göteborgsbussar, H17C.

De olika H17-vagnarna har avhandlats i separata trådar de senaste dagarna, här en med bild på en H17C:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,70306.0.html

Spårvagnen på bilden har inget med Göteborg att göra, men A25 456 är enligt mitt menande lite speciell. Vad kan jag då tänka på?

mvh K R

Ulf Berlin

Den i filmen om de sista spårvagnarna som fick detta nummer påklistrat trots att det ordinarie numret syns?/Ulf

Nisse Bökelund

Hej.
Fyndig reklamskylt för tillfället. ;)

Jag såg en gång en buss med bakdelen intryckt
stå utanför verkstan i Råsta, som gjorde reklam
för ett bageri med texten "Tjong i bakplåten. :D

Hälsningar Nisse.

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 08 augusti 2017, 18:54:04 PM
Hej.
Jag såg en gång en buss med bakdelen intryckt
stå utanför verkstan i Råsta, som gjorde reklam
för ett bageri med texten "Tjong i bakplåten. :D
Hälsningar Nisse.

Jaha Du, Nisse...

...man kan finna baktankar i mycket. Stod bussen bak plåtverksta´n ? Reparationen var nog inte inbakad i reklampriset... ;)

/   M v h   Walle

K R

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 augusti 2017, 17:23:07 PM
Den i filmen om de sista spårvagnarna som fick detta nummer påklistrat trots att det ordinarie numret syns?/Ulf

Hej!

Javisst!

I tv-filmen "Den sista spårvagnens sista färd" med Torsten Jungstedt som speaker får man följa det sista spårvagnståget på linje 7 och dess besättning,
förare och två konduktörer, inför det bittra slutet vid dagen H . Motorvagnen i tåget var just A25 456 och den allra sista färden var ut till Hammarby med souvenirsamlande passagerare och allt.
Efter att de sista åkande lämnat vagnen kastar konduktören en blick upp mot skylten som upplyser att rökning är förbjuden, drar eld på en tändsticka och tänder sin pipa.
Torsten Jungstedts kommentar var:
"-Konduktören Folke Nilsson tar sig äntligen en frihet som han inte vågat förut..."

Folke Nilsson återvänder sedan efter några dagar ut till uppställningsplatsen för att ta ett sista ensamt farväl av "sin" vagn. Här ser man att A25:an konduktören går in i är vagn 460,
men vid mittdörrarna där han kliver in är uppsatt, slarvigt, snett och i olika typsnitt, vagnsnumret 456.

Denna gång skruvar han ner och tar med sig skylten "Rökning förbjuden" som ett minne.

Under eftertexterna eldas det sedan spårvagnar...

mvh K R


Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 08 augusti 2017, 19:29:19 PM
Jaha Du, Nisse...

...man kan finna baktankar i mycket. Stod bussen bak plåtverksta´n ? Reparationen var nog inte inbakad i reklampriset... ;)

/   M v h   Walle

Hej.
I stället för att sitta och dega så kanske han smet in bakvägen. ;)

Hälsningar Nisse.

Mr H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 augusti 2017, 17:23:07 PM
Den i filmen om de sista spårvagnarna som fick detta nummer påklistrat trots att det ordinarie numret syns?/Ulf

Ja 456 höll vi förstås hårt på här i Stockholm och den var med all anledning huvudpersonen i nämnda film! Härligt med en verklig actionbild!
Jo i filmen är numret påmålat men inte på 456 (utan jag tror att det var på 441). Anledningen var helt enkelt att 456 redan var skrotad då filmen färdigställdes!

Den var ju sist in i Hammarby till uppställningen utmed Garagevägen och i och med det så hamnade den i farlig närhet till rampen som låg där för transport av skrotvagnar till Högdalen. Man började bakifrån i massan så att säga. Men jag håller med om att falsariet med det påmålade numret på en annan vagn kunde gjorts snyggare!

Mr H