Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området

Startat av Buss-Mange, 03 augusti 2017, 15:47:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

427 kan ju ha förekommit vid något tillfälle, men den fanns inte ens 1975 om man tittar på SL-kartan. Men att man tidigare hade flera linjenummer som trafikerade Ingarö kan ju vara skäl till annars varför man kanske reserverade nummer runt "ingarölinjerna", eller om linjen till Mörtviken (22) fortfarande fanns kvar vid övertagandet och bytet till tresiffriga nummer.

Annars var det väl så med alla dessa linjer med bussbyten att man tillämpade det ganska mycket redan före 2005, men det var med stomlinjerna som 424 och 426 officiellt fick ändstation vid Gustavsberg C. Tidigare annonserades det som linjer med bussbyte till Slussen.

Men den här typen av effektivisering hade ju redan då förekommit under rätt många år. Före 1990-talet var det väl dock fortfarande överlag rätt ovanligt i SL-trafiken med bussbyten av detta slag.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Buss-Mange

Jag har tänkt att 427 skulle kunna införas till just Mörtviken, Ingarö. Så kan 428 sluta skafta till Mörtviken samtidigt som man kan anpassa 427-430 (eller 427X-430X om man så vill) till gemensam 15-minuterstrafik till och från Brunn. Ett annat förslag är att ta bort 467:an och istället förlänga 445:an till Brunn

Buss-Mange


Lars_L

Citat från: Buss-Mange skrivet 04 augusti 2017, 10:33:29 AM
Jag har tänkt att 427 skulle kunna införas till just Mörtviken, Ingarö. Så kan 428 sluta skafta till Mörtviken samtidigt som man kan anpassa 427-430 (eller 427X-430X om man så vill) till gemensam 15-minuterstrafik till och från Brunn. Ett annat förslag är att ta bort 467:an och istället förlänga 445:an till Brunn

Är väl frågan dock om det finns så stort resandeutbyte som motiverar en sådan lösning med 427? Svårt också med en linje som är mycket kortare än de andra då det leder till långa vändtider om man ska ha regelbunden trafik. Men man skulle väl kunna ha det i högtrafik kanske. 428 är ju dock den av Ingarö-linjerna idag som har klart minst resande. 429 har över 60 procent fler resenärer (enligt de uppgifter jag har - som förvisso är några år gamla).

Att åter förlänga 445 till Brunna kan ju vara en idé. Dock får man väl då göra något för att det inte ska bli för mycket parallellgående trafik längs gamla Värmdövägen. För min del har jag väl dock i sådana fall varit inne på att man snarare skulle skippa 422 - låta 423 och 425 gå som heldagslinjer och därmed kunna ha 445 istället som komplement. Och då skulle det ju kunna vara smart att koppla ihop den med 467:s sträckning kanske.

Med så mycket direktlinjer även i lågtrafik har väl 422 överlevt sig själv lite. Dessutom är det ju väldigt lätt att byta vid Orminge om man nu promt vill åka lokalvägen genom Nacka ifall 445 går i trafik hela trafikdygnet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

at1981

Hejsan!

*
När linje 471 och 474 infördes i Nacka/Värmdö stod det i lokaltidningarna i området att detta var den största förändringen på 30 år!
Den 24/8-1971 infördes 400-linjerna i Nacka/Värmdö i samband med Slussens bussterminal började att användas!

*
Jag minns att linje 492 infördes någon gång under tidigt 1990-tal! Inrättandet av linje 492 var så pass stort att det behövdes omnämnas
i Aftonbladet/Expressen. Linje 492 inrättades för att skapa mer tydlighet för att skilja 422 och 492 åt! Innan linje 492 infördes så
var det linje 422 som fick köra bortom Gustavsberg när motorvägsbussarna slutat att trafikera.
Jag minns en gång när jag såg en 422:a vid Sågen mot Slussen till exempel en sommarkväll!

Långa turer på 492 var t.ex. Slussen - Stavsnäs - Sollenkroka - Överby men även Saltarö Strand - Bullandö - Slussen.
Linje 492 började trafikeras tidigt på dygnet i början på 1990-talet. T.ex. 19:55 från Saltarö Strand Mån - Fre mot Slussen, den avgick från Slussen som linje 440 kl. 18:55.
Från Slussen på vardagar så var det efter midnatt 492 gick från Slussen.

På helgerna började 492:an trafikeras i båda riktningar runt kl. 20 på kvällen. T.ex. på söndagar mot Slussen gick sista 492 kl. 8:11 från Hemmesta vägskäl. Enstaka turer på 492 gick även via Västra Orminge också mot Slussen.

Innan linje 474 infördes så gick 492 kl. 4:45 från Hemmesta vägskäl på vardagar men när 474 infördes ersattes motsvarande tur av linje 492. I framtiden planeras det även att linje 492 från Byns gård kl. 1:54 på helgnätterna ersätts av 433 till Ålstäket. I nutid går det en 474:a och en 492:a från Ålstäket till Slussen samtidigt liksom.

*
417 var en linje som under en period var en högtrafikslinje Slussen - Nacka - Orminge - Ö- Orminge - Hasseludden medan linje 416
gick övrig tid på dygnet via V. Orminge till Hasseludden.

*
Linje 419 gick Slussen - Nacka - Orminge C men lite senare på 90-talet gav SL direktiv att linje 419 inte fick användas! Då var det linje 416
som fick lov att användas och då fick linje 416 lite fler linjevarianter istället.

*
När det gäller andra intressanta avvikelser t.ex. var att någon tur i morgonrusningen från Saltarö strand utgjordes av linje 445 runt kl. 7:50 från SAST någon gång under 1990-talet. Sedan fanns det turer på linje 436 som gick till/från Ramsdalen som t.ex. kl. 9:40 och 15:40 från Slussen på helgerna! Jag minns en söndag hösten 1995 när jag åkte med 436 (ledvagn) som skulle till Ramsdalen! Jag gick av i Kopparmora men jag tänkte mest på hur man skulle vända med ledvagnen i Ramsdalen dock.

Både innan och efter så var det Wasatrafik/Swebus som körde skoltrafik ute på Värmdö och dessa skolbussar körde även linje 461 - 463 åt SL. Men när SL själva ville köra så blev det lite trångt på de smala vägarna när SL-buss och skolbuss skulle mötas så att säga. 

*
I nutid har jag sett att hållplatsskyltarna mot Stockholm (Saltarövägen - Nolsund) har de skrivit "Slussen (bussbyte)" istället för 436 440 Slussen och 461 462 Kolvik. Mellan Satlarö strand - Evlingevägen står det 436 Slussen och 462 Kolvik. "Slussen (bussbyte)" är något påhitt från Swebus som Keolis valt att ta vid tyvärr. Folk kan läsa i tidtabellen var man skall byta buss.


*
Jag har material i form av 942 Excel-filer som visar hur busstrafiken var i Nacka/Värmdö från 10/11-1922 - 16/4-1950! Informationen fick jag från en tidtbabellssamling
som fanns på Björknäsgaraget! Jag fick låna dem för att skriva av innehållet och då gjorde jag lite mer "modern" tidtabellsdesign som känns igen från den gamla goda tiden (gentemot hur de ser ut i nutid) !! I nutid finns det ingen människa som verkar ha någon koll på den där samlingen då Keolis inte ville upplåta det forma utrymmet till denna fina värdefulla samling!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.