Tidigare linjesträckningar och tidtabeller för Nacka/Värmdö/Ingarö-området

Startat av Buss-Mange, 03 augusti 2017, 15:47:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Mange

Jag undrar om någon har ett litet arkiv med gamla tidtabeller för nämnda områden från tiden innan stomlinjerna 471 och 474 infördes?

Jag har nämligen en rad frågetecken som jag vill räta ut, och tror att det här absolut kan vara rätt forum! Mina frågor gäller alltså en hel rad busslinjer och jag tror att det kan vara sunt att samla alla i samma tråd.

413 - hade den bussbyte i Björknäs på helger liksom nu?
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
Funderingar kring busslinje 420 tycker jag att jag har fått svar på när jag läst i tidigare trådar här på Bussnack.
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
Jag har också en fråga om linje 426 hur tidtabellen såg ut för den tidigare. Också med fokus på om Aspviksborna tvingades byta buss i Gustavsbergs C, vilket jag har ett vagt minne av inte behövdes.
Linje 431-434 gick via Farsta slott om jag minns rätt, men hållplatslistan ser annorlunda ut idag, om jag minns rätt fanns det en hållplats vid namn "Gustavsbergs hamn". Vilka var övriga hållplatser mellan Henriksdal och Gustavsbergs C för berörda linjer? Är "Gustavsbergs hamn" bara ett gammalt namn på hållplatsen "Hamnen" eller är det en hållplats som både flyttats och bytt namn?
Vad jag också har förstått är att linje 435 har haft olika betydelser för resenärer mellan Hemmesta och Slussen. Den har betjänat Gustavsberg i rusningstrafik då 436-440 har gått direkt till Slussen. Då måste den ha haft betydligt tätare trafik än i dagsläget då den endast utgår från Hemmesta vägskäl kl 08.22. Är 435:an på väg att försvinna?
436-440 har bussbyte i Kolvik förutom i rusningstrafik och vissa undantag på linje 437, 438 och 440 på framför allt helgdagar. Visst gick de hela vägen till Slussen via Gustavsberg innan införandet av linje 474 kom till.
441 är ett nytt namn på linje 448, men jag har hört ett rykte om att 441:an tidigare gick till Skogalundsklippan. Mellan vilka år fanns den linjen och hur tät trafik hade den?
445 är en annan linje som jag är sugen på att utforska, jag har nämligen för mig att den gick till Brunn för att kompensera resenärerna mellan Gustavsberg och Ingarö under rusningstrafiken då linje 428X-430X gick direkt. Vore det inte en smart lösning att återgå till det i sådana fall? Att lägga ned linje 467 och istället förlänga 445 till Brunn?

Jag förväntar mig kanske inte svar på alla dessa frågor, men jag hoppas att en del saker klarnar. Jag ser också gärna den här tråden som ett ställe att diskutera linjenätshistoria och tidtabellhistoria för Nacka/Värmdö/Ingarö-området i allmänhet, även för de gamla linjer- eller linjesträckningar jag inte har nämnt (t ex linje 409-412).


homer

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 15:47:32 PM
Jag undrar om någon har ett litet arkiv med gamla tidtabeller för nämnda områden från tiden innan stomlinjerna 471 och 474 infördes?

Jag har nämligen en rad frågetecken som jag vill räta ut, och tror att det här absolut kan vara rätt forum! Mina frågor gäller alltså en hel rad busslinjer och jag tror att det kan vara sunt att samla alla i samma tråd.

413 - hade den bussbyte i Björknäs på helger liksom nu?
ja
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
ja, vet dock inte när den infördes, men den försvann 2005
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
kommer ej ihåg, men borde ha varit när swebus tog över trafiken
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
den gick hela dagen, har för mig var 30:e minut, tillsammans med 422 var de 15 minuters trafik till orminge via lokalvägen
Funderingar kring busslinje 420 tycker jag att jag har fått svar på när jag läst i tidigare trådar här på Bussnack.
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
423 startade vid Lagnövägen där man fick byta buss, anslutning fanns med 422 samt bussar mot Hemmesta
Jag har också en fråga om linje 426 hur tidtabellen såg ut för den tidigare. Också med fokus på om Aspviksborna tvingades byta buss i Gustavsbergs C, vilket jag har ett vagt minne av inte behövdes.
426 gick hela vägen från slussen till aspvik innan 422 / 425 fick ny väg via munkmora
Linje 431-434 gick via Farsta slott om jag minns rätt, men hållplatslistan ser annorlunda ut idag, om jag minns rätt fanns det en hållplats vid namn "Gustavsbergs hamn". Vilka var övriga hållplatser mellan Henriksdal och Gustavsbergs C för berörda linjer? Är "Gustavsbergs hamn" bara ett gammalt namn på hållplatsen "Hamnen" eller är det en hållplats som både flyttats och bytt namn?
Henriksdal-Farsta slott-Gustavsbergs hamn-Farstaviken-Gustavsbergs C, samma sträckning idag men många nya hpl har tillkommit p g a att området har fått ny bebygelse, Hamnen eller gustavsbergs hamn eller Vårdcentralen som den heter idag är samma hpl, som står utanför tornhuset
Vad jag också har förstått är att linje 435 har haft olika betydelser för resenärer mellan Hemmesta och Slussen. Den har betjänat Gustavsberg i rusningstrafik då 436-440 har gått direkt till Slussen. Då måste den ha haft betydligt tätare trafik än i dagsläget då den endast utgår från Hemmesta vägskäl kl 08.22. Är 435:an på väg att försvinna?
436-440 har bussbyte i Kolvik förutom i rusningstrafik och vissa undantag på linje 437, 438 och 440 på framför allt helgdagar. Visst gick de hela vägen till Slussen via Gustavsberg innan införandet av linje 474 kom till.
435 gick inte under rusningstrafik utan de var 435D - 440D, för att åka mellan Hemmesta och Gustavsberg i rusningsriktningen fick man ta 420 som hade star och slut i Hemmesta vägskäl
441 är ett nytt namn på linje 448, men jag har hört ett rykte om att 441:an tidigare gick till Skogalundsklippan. Mellan vilka år fanns den linjen och hur tät trafik hade den?
stämmer 441 gick från slussen till skogalundsklippan, samma sträcka som 442 har idag, 442 gick som 442X gör idag.
445 är en annan linje som jag är sugen på att utforska, jag har nämligen för mig att den gick till Brunn för att kompensera resenärerna mellan Gustavsberg och Ingarö under rusningstrafiken då linje 428X-430X gick direkt. Vore det inte en smart lösning att återgå till det i sådana fall? Att lägga ned linje 467 och istället förlänga 445 till Brunn?
Stämmer delvis, 428X-430X är nya linjer och fanns inte när 445 gick till Brunn utan de var 428D-430D, dock hade 445 precis som idag  olika ändhpl, ibland Gustavsbergs C, Ibland sandholmsvägen och ibland Brunn


Jag förväntar mig kanske inte svar på alla dessa frågor, men jag hoppas att en del saker klarnar. Jag ser också gärna den här tråden som ett ställe att diskutera linjenätshistoria och tidtabellhistoria för Nacka/Värmdö/Ingarö-området i allmänhet, även för de gamla linjer- eller linjesträckningar jag inte har nämnt (t ex linje 409-412).

Buss-Mange

Oj, tack för snabbt svar! Om det då var 15-minuterstrafik gamla vägen mellan Slussen och Orminge C kanske 417, 418 och 421 inte behövde gå in till Slussen i tider utöver rusningstrafiken? Du råkar inte sitta på en gammal tidtabell för Nacka-området?

Ja, just det nuvarande 435-440 hette 435D-440D samt 428X-430X hette 428D-430D, men det är exakt samma linjesträckning. Har även för mig att 432D-434D fanns och har samma linjesträckning som 432-434 idag.

Adrian Langemar

Citat från: Buss-Mange och homer skrivet 03 augusti 2017, 16:26:28 PM
416 - ett rykte säger att det var en linje som gick Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C-Västra Orminge. Stämmer det? Mellan vilka år fanns den och hur ofta gick den?
ja, vet dock inte när den infördes, men den försvann 2005
417 - jag vill minnas att den också gick gamla vägen till och från Slussen. Hade den samma antal turer som nu, eller har turtätheten utökats sedan den blev en matarlinje? Fanns det någon gång den hade bussbyte i Orminge C? Samma fundering gäller även linje 418 och 421.
kommer ej ihåg, men borde ha varit när swebus tog över trafiken
419 minns jag, den gick mellan Slussen och Orminge C, gamla vägen. Gick den bara i rusningstrafik? Hur ofta då?
den gick hela dagen, har för mig var 30:e minut, tillsammans med 422 var de 15 minuters trafik till orminge via lokalvägen

Tidigare gick 416 och 417 60:e minut hela vägen till Slussen. Någon gång runt 2000 ersattes de av linje 419 med 30-minuterstrafik, som jag har för mig bytte nummer till 414 i Orminge (samma sträckning som nu för 414). Då lades linje 416 ner och 417 kortades av till Orminge centrum. Linje 422 gick var 30:e minut och det var 15-minuterstrafik Slussen-Orminge via lokalvägen. Tillsammans med övriga linjer var det mycket tät trafik Slussen-Ektorp centrum där alla linjer stannade vid alla hållplatser och bussarna gick med jämna intervall. Mycket smartare system än nu där linje 471 hoppar över många hållplatser och ofta går samtidigt som linje 409-422.

Citat från: Buss-Mange och homer skrivet 03 augusti 2017, 16:26:28 PM
423 - finns idag och har linjesträckningen Slussen-Farsta slott-Gustavsbergs C-Gustavsbergs Lugnet. När jag var liten fanns det två busslinjer till Norra Lagnö (423 och 424). Men hur gick gamla 423? Utgick den från Gustavsbergs C via Skeviksstrand till Norra Lagnö, eller utgick den från Slussen? Är det någon som vet om turlistan utökats med införandet av 424H och 424V? Skulle gärna även se en gammal tidtabell för buss 424.
423 startade vid Lagnövägen där man fick byta buss, anslutning fanns med 422 samt bussar mot Hemmesta

Ja, det var mycket bättre än nu då man måste åka hela vägen fram och tillbaka till Gustavsberg. Ibland kan man spara tid genom att byta till/från linje 425 men det vill inte SL att man ska veta.

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 16:42:14 PM
Ja, just det nuvarande 435-440 hette 435D-440D samt 428X-430X hette 428D-430D, men det är exakt samma linjesträckning. Har även för mig att 432D-434D fanns och har samma linjesträckning som 432-434 idag.
Ja, det stämmer. 433D gick med heldagstrafik varje timme de sista åren (kan ha varit 434D någon tidtabellsperiod, kommer inte ihåg).

Buss-Mange

Jag har svårt att tänka mig att 419 fick 414 som nytt linjenummer då detta var skillnaden på linjerna när de existerade samtidigt. (Men jag kan ha fel, det är därför jag söker mig till forumet) :)

414 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Tollare-Boo gård-Boo backe-Orminge C
419 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C

Buss-Mange

Och jag håller med om att systemet var mycket smartare förr, både när det gäller resan mellan Slussen-Orminge. En fördel med linje 471 kan dock vara att resenärer mellan Skurustugan-Nacka Forum får något kortare restid. Men också innan de flesta Värmdölinjer kortades av eller lades ned till förmån för linje 474.

Adrian Langemar

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:10:41 PM
Och jag håller med om att systemet var mycket smartare förr, både när det gäller resan mellan Slussen-Orminge. En fördel med linje 471 kan dock vara att resenärer mellan Skurustugan-Nacka Forum får något kortare restid. Men också innan de flesta Värmdölinjer kortades av eller lades ned till förmån för linje 474.

Det är ju mycket bättre turtäthet på linje 474 än var det var på linje 435-440, men det hade man ju kunnat införa även om man behöll det gamla linjenätet. Men visst var det mycket smartare uttänkt trafikupplägg före 2005. Det var på den tiden när man förstod att det inte fungerar att planera en linje i taget utan att hela systemet måste ses som en helhet. Och man fokuserade på resenärerna och inte på att uppfylla meningslösa principer om hur olika typer av linjer ska trafikeras.

Adrian Langemar

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:08:11 PM
Jag har svårt att tänka mig att 419 fick 414 som nytt linjenummer då detta var skillnaden på linjerna när de existerade samtidigt. (Men jag kan ha fel, det är därför jag söker mig till forumet) :)

414 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Tollare-Boo gård-Boo backe-Orminge C
419 Slussen-Finntorp-Nacka Forum-Ektorp-Björknäs-Orminge C
Bussarna skyltade om i Orminge centrum, så att bussen som kom som 414 blev 419 och tvärtom.


Buss-Mange

Man skulle kunna lösa turtäthetsproblemet i det gamla linjenätet genom att utöka trafiken på linje 435 exempelvis :)

Frågan är dock vad som skulle hända med resenärer mellan Värmdö marknad-Gustavsbergs C. Kanske att 435-440 får läggas om och gå den vägen istället för via Lagnövägen? Men då blir 435 samma linje som 474...

Adrian Langemar

Citat från: Buss-Mange skrivet 03 augusti 2017, 17:56:00 PM
Man skulle kunna lösa turtäthetsproblemet i det gamla linjenätet genom att utöka trafiken på linje 435 exempelvis :)

Frågan är dock vad som skulle hända med resenärer mellan Värmdö marknad-Gustavsbergs C. Kanske att 435-440 får läggas om och gå den vägen istället för via Lagnövägen? Men då blir 435 samma linje som 474...

Ja nu ser ju förutsättningarna helt annorlunda ut och det finns underlag för att köra nuvarande linje 435-440 som heldagslinjer raka vägen till Slussen. Då skulle linje 474 kunna köra i 15-minuterstrafik och 423 och 425 i 30-minuterstrafik. Viktigast är ju att alla linjer är anpassade till varandra, så att det blir 15-minuterstrafik med 433-440 Slussen-Grisslinge och jämn trafik Slussen-Gustavsberg, i det senare fallet bör dock 474 gå 5-7 minuter efter 423/425 eftersom 474 är långsammare.

Ulf Berlin

426 har väl"alltid"haft byte vid GustavsbergC?/Ulf
(Ytterst få genomgående till/från Slussen)

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 augusti 2017, 21:41:12 PM
426 har väl"alltid"haft byte vid GustavsbergC?/Ulf
(Ytterst få genomgående till/från Slussen)

Det har gått några enstaka genomgående genom åren, men väldigt begränsat. På 90-talet utgick någon 420 och 422 från Aspvik och blev på så vis genomgående via Styrmannen.

Buss-Mange

Det är på grund av dessa frågetecken jag vill se en gammal busstidtabell, men då kan jag kasta ut samma fråga angående 424 också? För om 426 "alltid" har haft bussbyte i Gustavsbergs C kanske 424 också har haft det?

Någon som vet om det har funnits en buss 427 tidigare? Hur gick den om den fanns?

Karsten

424 hade fler genomgående turer än 426. Fanns till exempel en nattur på lördagarna som gick som 422 tillbaka.

423 har också varit genomgående till Slussen, men då gamla vägen parallellt med 422.

Något 427 har jag aldrig hört talas om.