SS H17C/GS B33

Startat av Gunnar D, 03 augusti 2017, 14:51:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Fick denna bild visade H17C vid Fridhemsplan i feb 1954.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

En av de få förekommande bilderna på en H17C! De voro två st med göteborgsregistreringarna kvar; O824 och O837.

Vill minnas att det flimrar förbi en av de två i bakgrunden, över Västerbron i riktning söderut, i en gammal svensk 50-talsfilm.
Då liksom på denna bild i trafik på linje 70, uppvisande det karakteristiska typsnittet på linjenumret.

Här verkar det vara dags att lämna hållplatsen, med tanke på den aktiverade körriktningsklubban.

mvh K R

Bfg

SS H17C❤GS B33=sant.
Dom utlånade bussarna till SS var 207 och 212.
Bussen på bilden är 207.
Slumpen har gjort att 212 fortfarande finns kvar och vill bli renoverad.
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=6

Med vänlig hälsning Bfg

Harald Nordius

Här är en B33 på linje 39 i Brunnsparken 1964. Tyvärr räcker inte bildkvaliteten för att läsa ut vagnsnumret, men det skulle kunna vara 207.


Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 augusti 2017, 15:39:03 PM
Här är en B33 på linje 39 i Brunnsparken 1964. Tyvärr räcker inte bildkvaliteten för att läsa ut vagnsnumret, men det skulle kunna vara 207.


Vilken variant av B33 är denna?

/Gunnar

Matti1524

Variant A , är båda bilder . Enligt Ringlinien 4/83 .

Matti

Gunnar D

Citat från: Matti1524 skrivet 10 augusti 2017, 09:32:55 AM
Variant A , är båda bilder . Enligt Ringlinien 4/83 .

Matti

Tack, kom sen på att det såklart är originalutförandet (A).

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Och det här är väl en ombyggd.


Matti1524

Det fanns fyra olika varianter. Variant B och C såg likadana ut , som på  bilden. Det som skilde var sätesplaceringarna. Vad jag kan se på skissen av olika varianter.
Variant A och D såg likadana ut, förutom att D hade en enkel dörr längst bak.



Matti

Gunnar D

GS linje 39/61 (Johanneberg-Fredriksdal) var ett typexempel på dålig linjedragning. O/D-matrisen på den linjen innehöll säkert ett antal tomma rutor.
I den etapp av Linjenätsutredningen som genomfördes hösten 1975 sammanslogs linjebenen med linje 40 resp 60.

/Gunnar

Harald Nordius

Den var ett resultat av sammanslagningen av linje 39 Brunnsparken-Eklandagatan med linje 48 Lilla Bommen-Fredriksdal. Den senare hade sitt ursprung i linjen Grönsakstorget-Fredriksdal som Mölndalsbussarna startade 1931 men tvangs lämna över till Spårvägen vid årskiftet 1935-36.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 augusti 2017, 19:58:01 PM
Och det här är väl en ombyggd.



Linje 39 var GS sista busslinje med tvåmansbetjäning och gick till Dagen H.
Denna kvällsbild från Brunnsparken på 60-talet visar ju en B33 i enmansvariant. Skiftade man kvällstid in tvåmans B33 mot enmans som regel? Gick det enmans hela SoH? Gick det tvåmans B33 enmansbetjänade? Hur var upplägget? Kanske många frågor men väl så intressanta.

/Gunnar

Harald Nordius

Jag var i Göteborg ett tag våren-sommaren 1964, när minsveparen jag låg på höll till på Västkusten och ofta låg på Nya Varvet när vi låg i hamn. Linjerna 35, 36 och 39 var såvitt jag minns enmansbetjänade på samma tider som spårvagnslinjerna vid denna tid, d.v.s. efter omkring kl. 19 M-F, kl. 16 lördagar och hela dagen söndagar.

Matti1524

Klipp från Ringlinien 4/83

Samtliga bussar levererades år 1952 i A-utförande, d.v.s med konduktörsplattform längst bak. Busstypen var den första i modern tid hos Spårvägen med framdörren framför framaxeln,
vilket medgav att bussen också kunde gå enmansbetjänad i lågtrafik.
I mitten av 60-talet byggdes serien om till olika varianter av enmansutförande med påstigning fram. Dock installerades en konduktörsplats i variant C på höger sida.
Bussarna gick sedan i trafik fram till dagen H 1967.

Matti

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 augusti 2017, 12:09:09 PM
Jag var i Göteborg ett tag våren-sommaren 1964, när minsveparen jag låg på höll till på Västkusten och ofta låg på Nya Varvet när vi låg i hamn. Linjerna 35, 36 och 39 var såvitt jag minns enmansbetjänade på samma tider som spårvagnslinjerna vid denna tid, d.v.s. efter omkring kl. 19 M-F, kl. 16 lördagar och hela dagen söndagar.

OK tack, är det då du som har tagit dessa två bilder på B33 år 1964?

/Gunnar