Olycka på Vaxholmsvägen

Startat av Fredrik Gelin, 03 augusti 2017, 07:14:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Buss krockat med hästar vid Rydbo under natten:

Polisens notis om händelsen

Radio Stockholms rapportering i ärendet

Gissningsvis tog bussen en del stryk med tanke på att tre personer fick föras till sjukhus och ytterligare elva personer skadades lindrigt vid krocken.
Hästarna dog på olycksplatsen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 augusti 2017, 07:14:00 AM
Buss krockat med hästar vid Rydbo under natten:

Polisens notis om händelsen

Radio Stockholms rapportering i ärendet

Gissningsvis tog bussen en del stryk med tanke på att tre personer fick föras till sjukhus och ytterligare elva personer skadades lindrigt vid krocken.
Hästarna dog på olycksplatsen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Bussen är rätt smälld. Den här dessutom kört vidare en dryg kilometer på fel sida vägen och gått emot räcket på den sidan 4-5 ggr innan den gick av vägen helt.
Jättekonstigt? Föraren fördes till sjukhus förstås.

igel

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2017, 07:44:50 AM
Bussen är rätt smälld. Den här dessutom kört vidare en dryg kilometer på fel sida vägen och gått emot räcket på den sidan 4-5 ggr innan den gick av vägen helt.
Jättekonstigt? Föraren fördes till sjukhus förstås.
Ja vad ska man säga. Så som framrutan på bussen såg ut, skulle jag ialla fall tro att det var en upphinnande olycka. Altså inte den traditionella viltolyckan där viltet hoppar ut framför fordonet när det korsar vägen, utom en påkörning på höger sida fram. Och det är ju så hästar som har rymt brukar röra sig, gå längs vägen. Första frågan måste nog vara hur någon kan missa en häst som går på vägen, vad mer hade föraren kunnat missa, kan man undra.
  Den första kollitionen i räcket intreffade direkt efter krocken med hästarn, det var visserligen i vänster räcke, men det var i en högerkurva, så kanske inte helt förvånande. Men de resterande 4-5ish krockarna i vänsterräcket i uppförsbacken, och till slut avkörningen åt vänster, har jag lite svårare att förstå.

Fredde

Citat från: igel skrivet 03 augusti 2017, 18:37:19 PM
Ja vad ska man säga. Så som framrutan på bussen såg ut, skulle jag ialla fall tro att det var en upphinnande olycka. Altså inte den traditionella viltolyckan där viltet hoppar ut framför fordonet när det korsar vägen, utom en påkörning på höger sida fram. Och det är ju så hästar som har rymt brukar röra sig, gå längs vägen. Första frågan måste nog vara hur någon kan missa en häst som går på vägen, vad mer hade föraren kunnat missa, kan man undra.
  Den första kollitionen i räcket intreffade direkt efter krocken med hästarn, det var visserligen i vänster räcke, men det var i en högerkurva, så kanske inte helt förvånande. Men de resterande 4-5ish krockarna i vänsterräcket i uppförsbacken, och till slut avkörningen åt vänster, har jag lite svårare att förstå.

Ställ dig själv frågorna:
Hur lätt är det att se en häst mitt i natten?
Hur lätt är det att få stopp på en buss i 70-90 km/h som det är vid Rydbo? Framförallt om hela/delar av en häst sitter i vindrutan..

buskörare

Enligt en passagerare som var med på bussen, så fick dom inte kontakt med föraren trots att dom stod bredvid. Lutar åt nån form av blackout/chockreaktion.

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 03 augusti 2017, 19:13:45 PM
Ställ dig själv frågorna:
Hur lätt är det att se en häst mitt i natten?
Hur lätt är det att få stopp på en buss i 70-90 km/h som det är vid Rydbo? Framförallt om hela/delar av en häst sitter i vindrutan..

Fast bussen går fortsatt uppför den rätt branta backen i en dryg kilometer. Så han har inte ens försökt bromsa utan gasat hela vägen upp. Mörka hästar på mörk väg är nog inte helt lätta att se, nej, och ingen vet ju hur dom rörde sig. Hagen ligger en bra bit ifrån, nere vid vattnet vid Kocktorp. Men 2 hästar kan trigga varandra rätt bra vid flykt.

buskörare

Förarplatsen är förvisso intryckt, men hade han bälte på sig så borde han ha klarat sig relativt bra fysiskt. Tyvärr midjebälte men jag såg inget blod just på förarplatsen.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2017, 19:25:02 PM
Fast bussen går fortsatt uppför den rätt branta backen i en dryg kilometer. Så han har inte ens försökt bromsa utan gasat hela vägen upp. Mörka hästar på mörk väg är nog inte helt lätta att se, nej, och ingen vet ju hur dom rörde sig. Hagen ligger en bra bit ifrån, nere vid vattnet vid Kocktorp. Men 2 hästar kan trigga varandra rätt bra vid flykt.

Visst är det så, man vet aldrig innan hur man reagerar vid en dylik händelse i form av chock etc.

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 03 augusti 2017, 19:31:15 PM
Visst är det så, man vet aldrig innan hur man reagerar vid en dylik händelse i form av chock etc.

Mmm.. Hemskt oavsett, hoppas han mår okej efter omständigheterna. Och att Arriva stöttar honom nu.

Ersa

Det är mörkt på nätterna redan nu, och vi vet inget om hur hästarna rörde sig vid tillfället. Om de blev skrämda och liksom älgar sneddade/hoppade ut framför bussen. Det är 70 km/t vid Rydbo vägskäl, och det är normalt inga större bekymmer att få upp hastigheten till 80-90 i uppförsbacken innan man når 60-zonen uppe vid Kulla vägskäl.

Nu minns jag dock inte en viktig detalj. Hur är det med viltstängsel på platsen? Kan hästarna blivit instängda innanför ett sådant, och därmed vänt ut på vägen för att den naturliga tillflyktsvägen mot skog/åker varit blockerad?

igel

Det är ju inte första gången det går förrymda hästar på det stället, har själv kört förbi en natt förrymda hästar kanske 10-20m före den plats där bussen krockade.

igel

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2017, 19:55:45 PM
och vi vet inget om hur hästarna rörde sig vid tillfället.
Med tanke på skadan på framrutan är det nog inte troligt att bussen tog hästen i sidan, utom snarare rakt bakifrån eller framifrån. Bakifrån är nog det som man får anta att det var.

Nico

Som vanligt vid olyckor så ger det inte så mycket att spekulera. Bättre då att invänta vad olycka utredningen kommer fram till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2017, 20:02:59 PM
Som vanligt vid olyckor så ger det inte så mycket att spekulera. Bättre då att invänta vad olycka utredningen kommer fram till.
Kommer inte detta ändast att avskrivas som en olycka, utan vidare utredning?

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2017, 20:02:59 PM
Som vanligt vid olyckor så ger det inte så mycket att spekulera. Bättre då att invänta vad olycka utredningen kommer fram till.

Det är redan avskrivet som olycka.