Uppsalas nya busslinjenät

Startat av Delfinen76, 02 augusti 2017, 18:07:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Har någon koll på ULs nya busslinjenät för Uppsala


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Björn Ax


Lars_L

Och alla tidtabeller finns ju att ladda ner från UL:s hemsida.

Blev väl kanske en aning besviken då jag tycker att man inte riktigt har gett det utbud som man lovat (med tanke på att en del linjer tas bort). Att bara har 20-minuterstrafik på helgerna dagtid tycker jag nog är lite för snålt om man ska ha något slags stomlinjeupplägg. Att många av linjerna har 25-minuter mellan vissa avgångar på lördagar- och söndagar och därmed får en oregelbunden tidtabell är ju också ett oskick (troligen för bättre passning till/från tåg), men då hade ju kvartstrafik skapat perfekt passning både till SJ:s och SL:s pendeltåg och man hade sluppit kolla i tidtabellen (vilket ju är själva tanken). Detta kan man ju jämföra med Västerås som ju har kvartstrafik på flertalet linjer på helgerna och då är det ändå en mycket mindre stad.



Tycker väl också det är synd att ringlinjen inte går hela trafikdygnet.

Men i övrigt ser det väl bra och välplanerat ut i huvudsak.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: Lars_L skrivet 02 augusti 2017, 19:20:52 PM
Och alla tidtabeller finns ju att ladda ner från UL:s hemsida.

Blev väl kanske en aning besviken då jag tycker att man inte riktigt har gett det utbud som man lovat (med tanke på att en del linjer tas bort). Att bara har 20-minuterstrafik på helgerna dagtid tycker jag nog är lite för snålt om man ska ha något slags stomlinjeupplägg. Att många av linjerna har 25-minuter mellan vissa avgångar på lördagar- och söndagar och därmed får en oregelbunden tidtabell är ju också ett oskick (troligen för bättre passning till/från tåg), men då hade ju kvartstrafik skapat perfekt passning både till SJ:s och SL:s pendeltåg och man hade sluppit kolla i tidtabellen (vilket ju är själva tanken). Detta kan man ju jämföra med Västerås som ju har kvartstrafik på flertalet linjer på helgerna och då är det ändå en mycket mindre stad.

Ja det kommer fortsätta att vara pinsamt dålig helgtrafik i Uppsala. Det är den enda av Sveriges 12 största städer där ingen linje går var 15:e minut eller oftare på lördagar. För vissa områden, som Stenhagen och Vaksalagatan blir det rentav ännu sämre helgtrafik än nu.

kimpan

Citat från: Lars_L skrivet 02 augusti 2017, 19:20:52 PM
Och alla tidtabeller finns ju att ladda ner från UL:s hemsida.

Blev väl kanske en aning besviken då jag tycker att man inte riktigt har gett det utbud som man lovat (med tanke på att en del linjer tas bort). Att bara har 20-minuterstrafik på helgerna dagtid tycker jag nog är lite för snålt om man ska ha något slags stomlinjeupplägg. Att många av linjerna har 25-minuter mellan vissa avgångar på lördagar- och söndagar och därmed får en oregelbunden tidtabell är ju också ett oskick (troligen för bättre passning till/från tåg), men då hade ju kvartstrafik skapat perfekt passning både till SJ:s och SL:s pendeltåg och man hade sluppit kolla i tidtabellen (vilket ju är själva tanken). Detta kan man ju jämföra med Västerås som ju har kvartstrafik på flertalet linjer på helgerna och då är det ändå en mycket mindre stad.



Tycker väl också det är synd att ringlinjen inte går hela trafikdygnet.

Men i övrigt ser det väl bra och välplanerat ut i huvudsak.

Det finns väldigt mycket man man ifrågasätta i det nya linjenätet....

Varför går linje 12 enbart till Lundellska? Massor av studenter som skall till Ultuna som måste byta buss..... Dessutom ska bussen åka tom förbi diverse hållplatser innom Ulleråker för att vända och avgå från Lundellska....
Trean vid Bandstolsvägen blir en riktigt tung linje. Där går ju även  Sjuan idag och båda är tungt belastade i högtrafik... Nu ska dessutom 28:an passagerare ner på stan med den,
Dessutom plockar man bort diverse hållplatser.... Bror Hjorts Hus/Bergaskolan? Hur tänkte man där när man tar bort en hållplats vid en lågstadieskola....
Byta ut hållplatsstolparna från gröna till galvaniserade för 250-300000 kr, samt trycka upp knappar förarna ska ha på sig som reklam går bra.... Men inte att skicka hem info om det nya linjenätet.....

jaja... det blir väl bra längre fram....

Jacob

Citat från: kimpan skrivet 07 augusti 2017, 07:45:22 AM
Det finns väldigt mycket man man ifrågasätta i det nya linjenätet....

Varför går linje 12 enbart till Lundellska? Massor av studenter som skall till Ultuna som måste byta buss..... Dessutom ska bussen åka tom förbi diverse hållplatser innom Ulleråker för att vända och avgå från Lundellska....
Trean vid Bandstolsvägen blir en riktigt tung linje. Där går ju även  Sjuan idag och båda är tungt belastade i högtrafik... Nu ska dessutom 28:an passagerare ner på stan med den,
Dessutom plockar man bort diverse hållplatser.... Bror Hjorts Hus/Bergaskolan? Hur tänkte man där när man tar bort en hållplats vid en lågstadieskola....
Byta ut hållplatsstolparna från gröna till galvaniserade för 250-300000 kr, samt trycka upp knappar förarna ska ha på sig som reklam går bra.... Men inte att skicka hem info om det nya linjenätet.....

jaja... det blir väl bra längre fram....

Jag retar mig också på att hpl Herrgårdsvägen tas bort för att 8an ska vända vid Lärkvägen, där en ny vändslinga måste byggas. Varför inte köra förbi Herrgårdsvägen och vända i rondellen uppe vid Holmvägen? Även otroligt dumdristigt att inte köra linje 11 genom Gottsunda. Tänker speciellt på ungdomar som bor i Sunnersta och har kompisar i Gottsunda som tvingas åka till Centrum och byta buss där. Samt att linje 7 inte ska gå förbi Byggmästarparken och Mistelgatan längre. Jag ska inte totalsåga linjenätet innan det tagits i bruk, men det luktar tyvärr försämring.
Särskrivning är en dödssynd!

jocke

Det sjuka är ju text Linje 5 på lördagar.

Från Stenhagen går den tex:

13:15
13:30
13:50
14:15

Detta forsätter timme efter timme mellan 10 och 19 typ.

Först kvart, sen 20 minuter sedan 25 minuter för att sedan bli en kvart igen. Ibland är det XX:16, ibland XX:17 osv.

Det förstår jag inte riktigt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Lars_L

#7
Citat från: Jacob skrivet 07 augusti 2017, 10:06:44 AM
Jag retar mig också på att hpl Herrgårdsvägen tas bort för att 8an ska vända vid Lärkvägen, där en ny vändslinga måste byggas. Varför inte köra förbi Herrgårdsvägen och vända i rondellen uppe vid Holmvägen? Även otroligt dumdristigt att inte köra linje 11 genom Gottsunda. Tänker speciellt på ungdomar som bor i Sunnersta och har kompisar i Gottsunda som tvingas åka till Centrum och byta buss där. Samt att linje 7 inte ska gå förbi Byggmästarparken och Mistelgatan längre. Jag ska inte totalsåga linjenätet innan det tagits i bruk, men det luktar tyvärr försämring.

Förvisso, men hur många fortsätter runt på linje 8? Det är ju inte många hundra meter att gå från Holmvägen till Herrgårdsvägen. Men sedan är väl frågan om det är så stor vinst att dra in sträckan - det är ju en annan sak förstås.

Samma sak lite med 11:an. Från den nya hpl Orkestervägen är det ju inte många hundra meter att gå in. Men det är klart, hade väl inte tagit så mycket extratid att köra via Orkestervägen till centrum  heller.


Däremot är det väl ett litet problem att Gottsunda inte får del av ringlinjen eller någon annan linje som går till andra delar än via centrum.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Janne Rickman

Citat från: jocke skrivet 07 augusti 2017, 21:41:23 PM
Det sjuka är ju text Linje 5 på lördagar.

Från Stenhagen går den tex:

13:15
13:30
13:50
14:15

Detta forsätter timme efter timme mellan 10 och 19 typ.

Först kvart, sen 20 minuter sedan 25 minuter för att sedan bli en kvart igen. Ibland är det XX:16, ibland XX:17 osv.

Det förstår jag inte riktigt.

Skall passa in med Upptåget/SL-pendeln

jocke

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 augusti 2017, 18:17:23 PM
Skall passa in med Upptåget/SL-pendeln

Kunde inte .50 gått .45 istället då, samt en som gick prick.
Så hade vi haft 15 minuters trafik istället, och logiken hade känts mycket enklare. Hade krävts, en fysisk buss till eller 2 eller nåt.

Detta är ju en Tidtabell som är OMÖJLIG att minnas.
"Jaha hmm, gick bussen varje kvart, varje 20e eller varje 25e detta klockslag"
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Lars_L

Citat från: jocke skrivet 13 augusti 2017, 22:23:51 PM
Kunde inte .50 gått .45 istället då, samt en som gick prick.
Så hade vi haft 15 minuters trafik istället, och logiken hade känts mycket enklare. Hade krävts, en fysisk buss till eller 2 eller nåt.

Detta är ju en Tidtabell som är OMÖJLIG att minnas.
"Jaha hmm, gick bussen varje kvart, varje 20e eller varje 25e detta klockslag"

Instämmer. kvartstrafik var det ju tidigare och nu drar man ju in ännu fler linjer, vilket gör att det blir fler resande på de kvarvarande. Det var ju inte alltför många år sedan man hade ännu tätare trafik på de tunga linjerna i Uppsala på lördagar (söndagar har ju dock alltid haft dålig trafik).

25-minuter gör ju också att det blir för lång tid att bara ställa sig och vänta på en buss. Och då kan man ju knappast kalla det för en stomlinje.
Förvisso skulle man väl kunna hävda att alla har appar idag och vet när bussen går. Men problemet är ju att är man i stan och ska hem, så vill man ju hem, man kanske inte har lust att fika 20-minuter till, även om man inte nödvändigtvis behöver stå vid hållplatsen och vänta.

Därtill har ju UL alltid haft ganska hög beläggning på bussarna på helger. Det är ju inte direkt så att de rullar omkring tomma.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Jan

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 augusti 2017, 17:39:03 PM
Ja det kommer fortsätta att vara pinsamt dålig helgtrafik i Uppsala. Det är den enda av Sveriges 12 största städer där ingen linje går var 15:e minut eller oftare på lördagar. För vissa områden, som Stenhagen och Vaksalagatan blir det rentav ännu sämre helgtrafik än nu.
Det har med pengar att göra. Vi kommer se förändringar runt om i Sverige framöver.
I branschen 37 år

Lars_L

Citat från: Jan skrivet 14 augusti 2017, 07:08:06 AM
Det har med pengar att göra. Vi kommer se förändringar runt om i Sverige framöver.

Allt har väl med pengar att göra. Men det handlar om ambitioner också. Saken är ju den att är det något som är billigt (om än förstås avtalen kan se olika ut), så är det ju att täta upp trafiken något dagtid på helger. Särskilt i stadstrafik genererar det ju fler resenärer också.

Sedan är det väl ingen som säger att man ska köra med tomma bussar. Men så är ju verkligen inte fallet i Uppsala
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa