Frågor om snibb i fronten

Startat av Niklas Bygdestam, 01 augusti 2017, 00:56:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar lite på snibb i fronten på bussar. Var SS först med det i Sverige? Eller hann någon annan före?

Om jag förstått saken rätt så skulle Metropolbussarna hos SS ha varit de allra första med snibb. Dessa följdes upp av Capitolerna, men där behöll man stilen så att säga, så det blev naturligt att även dessa fick snibb.

Om jag förstått saken rätt så är snibb något som man hämtat ifrån USA. Metropolbussarna är ju "kopior" av amerikanska Mack-bussar så även designen härmade man väl då och därmed också målade dit en snibb. Därefter har tydligen även vissa äldre SS-bussar fått snibb i efterhand.

När Büssing kom insåg man att Metropolernas snibb inte skulle passa något vidare på den front en Büssing har med sin grill. Så man gjorde om snibben till en mjukare och rundare vit markering istället, som var anpassad efter formen på fronten på en Büssing. Mycket snyggt tycker jag. Jag tycker att Büssing var vackrare så än när de blev enfärgade i fronten.

När skulle snibben bort? Hörde det ihop med högertrafiken? Eller bestämdes detta ändå för att förenkla designen? Tydligen ska de allra första bussarna hos SS/SL i oxblod ha fått behålla snibben alldeles i början. Men hur länge varade detta? Och hut många kan ha fått oxblodsmålning med med snibb?

Togs snibben bort sedan på alla Capitoler? Försvann den även på en del Metropol? Jag tycker mig ha sett bilder på röda Metropol utan snibb.

Hur många bussmodeller hade snibb i någon form?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Railmaster

Snibben är helt klart en USA import, googla Mack C50! Vad gäller Büssingsnibben så är det något Büssing gjort och hade även i Tyskland, alltså inget SS formgett.

Att SS skulle målat bussar äldre än Metopolerna med snibbar förekom ej!

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2017, 00:56:41 AM
Jag funderar lite på snibb i fronten på bussar. Var SS först med det i Sverige? Eller hann någon annan före?

Om jag förstått saken rätt så skulle Metropolbussarna hos SS ha varit de allra första med snibb. Dessa följdes upp av Capitolerna, men där behöll man stilen så att säga, så det blev naturligt att även dessa fick snibb.

Om jag förstått saken rätt så är snibb något som man hämtat ifrån USA. Metropolbussarna är ju "kopior" av amerikanska Mack-bussar så även designen härmade man väl då och därmed också målade dit en snibb. Därefter har tydligen även vissa äldre SS-bussar fått snibb i efterhand.

När Büssing kom insåg man att Metropolernas snibb inte skulle passa något vidare på den front en Büssing har med sin grill. Så man gjorde om snibben till en mjukare och rundare vit markering istället, som var anpassad efter formen på fronten på en Büssing. Mycket snyggt tycker jag. Jag tycker att Büssing var vackrare så än när de blev enfärgade i fronten.

När skulle snibben bort? Hörde det ihop med högertrafiken? Eller bestämdes detta ändå för att förenkla designen? Tydligen ska de allra första bussarna hos SS/SL i oxblod ha fått behålla snibben alldeles i början. Men hur länge varade detta? Och hut många kan ha fått oxblodsmålning med med snibb?

Togs snibben bort sedan på alla Capitoler? Försvann den även på en del Metropol? Jag tycker mig ha sett bilder på röda Metropol utan snibb.

Hur många bussmodeller hade snibb i någon form?

En eller flera av H17-prototyperna hade också snibb men även om de var tidigare tillverkade så gick de kanske inte i provtrafik och blev SS-röda i Stockholm förrän de första H19/metropolerna satts i trafik. Metropolerna var i alla fall säkert de första i standardutförande. Röda Metropoler utan snibb har ex.vis jag bilder på men det är Metropoler som står uppställda i Silverdalen inför export till Nigeria. Vissa av dem fick någon enkel målning i någon oxblodsrödliknande färg utan snibb. Men SS/SL opererade inga Metropoler utan snibb. (Däremot fick de sist reviderade Metropolerna vit istället för grön inredningsfärg och en del hade även avvikande dörrtyp modell Capitol en eller flera dörrar förmodligen när originalen blivit skadade/rostiga?)

SS C70-Capitoler H21/H22 levererades alla med snibb men två vagnar fick på 60-talet snibbarna utbytta mot det förenklade vita bandet som 60-talscapitolerna också fick i högertrafik. En 60-talscapitol (5451) blev f.ö ljusröd med snibb efter h-ombyggnaden men så kom den aldrig ut i trafik (jämför H24 5453 på Djurgårdslinjen!). Två H30 gick i h-utförande oxblod med snibb (5592 och 5594) på h-linje 137 före dagen H men vagn 5592 blev av med snibben före dagen H sannolikt efter kollision. 5594 behöll sin snibb nästan till utrangeringen.

SS experimenterade ganska så friskt med utseende och färgsättningar på Metropoler och Capitoler på 60-talet, både in- och utvändigt.

Mr H

Lasse i Bdn

Hade inte SS Volvo med Hägglunds kaross (Raketer) snibb?
SJs Capitoler och Raketer (H&S och SKV) hade väl snibb när de var gröna?

Mr H

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 01 augusti 2017, 11:57:11 AM
Hade inte SS Volvo med Hägglunds kaross (Raketer) snibb?
SJs Capitoler och Raketer (H&S och SKV) hade väl snibb när de var gröna?

Javisst SS H20-bussar hade också snibb, alla utom en fick behålla sina snibbar till dagen H.
Och SJ:s Capitoler och Raketer blev av med snibbarna när de blev orange en tid före dagen H.

Mr H

Gunnar D

Tveksam om H17B fick snibb.

/Gunnar

Uffe E

Ingen Raket vare sig Sj -ljusgul eller paprikaröd hade snibb, de hade istället grill,
däremot SJ-s äldre gräddvispar från -59, dessa fiick snibb vid ommålning till paprikarött. De 5 blåfärgade plattvagnarna hade ej snibb.
                                         Mvh, Uffe E








Uffe E

    H17E hade snibb. H17C  (inlånade Göteborgare) hade grill , likaså H18 som var bakmotorbuss.
                                                                                                                                                  Mvh, Uffe E

K R

Hej!

H17B 75004 (Volvo B646/ASJ) hade inte snibb, vare sig som blå ("Fågel Blå") eller, som den senare blev, röd.

Kvarstår H17D 75206 (Volvo B657/Hägglund), som hade grill från början, men som senare berövades den och då fick slät frontplåt och snibb.

mvh K R

WalleW

Jag tycker att det var tråkigt för ögat att snibbarna försvann från SS / SL-bussarna  :'(.
Snibbarna tillförde ändå en touch av elegans till de i övrigt påvra fronterna på de busstyper som saknade naturlig grill.
Det var något sniket över det breda vita bandet.
Men jag var ju "bortskämd" sedan barnsben av SJ´s gula Capitoler med de gröna snibbarna hemma i Sumpan...

/   M v h   Walle

K R

Hej!

Hittade en gammal tråd om "H17 provvagnar", med bl a fortfarande tillgängliga bilder på de tämligen väsensskilda ASJ-karosserade H17B och H17E.

En med snibb och en utan snibb..:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html

mvh K R

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2017, 13:23:41 PM
Tveksam om H17B fick snibb.

/Gunnar

Jag har för mig att jag sett en färgbild från Hornsberg på H17B skyltad "90" tror jag. En ren frontbild. Tyvärr så minns jag inte var jag såg bilden men jag ska kolla efter den! Någon annan som minns en sådan bild? (Annars så får vi väl skrapa i frontlacken på den f.d H17B-buss som finns kvar hos Ringlinjen i Göteborg! :-)

Mr H

Uffe E

Döm enda Sj- bussarna som var gula var de sk volvocapitolerna ofta kallade tvåttbrädor (2720-2731 ) hade
snibb som försvann då de blev röda. Jag kan minnas fel men de små Mersorna i 27-serien  hade snibb, utom
minibussarna 2753-2754 MERCEDES
                                                     MVH, UE
                                                                                                                                                               

K R

Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2017, 13:28:32 PM
Jag har för mig att jag sett en färgbild från Hornsberg på H17B skyltad "90" tror jag. En ren frontbild. Tyvärr så minns jag inte var jag såg bilden men jag ska kolla efter den! Någon annan som minns en sådan bild?

(Annars så får vi väl skrapa i frontlacken på den f.d H17B-buss som finns kvar hos Ringlinjen i Göteborg! :-)

Mr H

Hej!

Kan vara en bild inifrån Hornsbergshallen som avses, där H17D 75206 skyltad 90N visar upp sig med frontsnibb, flankerad av en H15 och H21/22 75409.
Alltså H17D då, inte H17B.

Göteborgsbussarna som var i Stockholm som utbyte till de två utlånade metropolerna hade litt H17C.

Vad gäller H17B anger SBH vagnen som avställd 1957 och avreggad 1960.
Ursprunglig registrering var f ö A608 innan den senare fick A75004.

Läs mer i den även tidigare länkade tråden:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html

mvh K R

Mr H

Citat från: K R skrivet 02 augusti 2017, 14:50:31 PM
Hej!

Kan vara en bild inifrån Hornsbergshallen som avses, där H17D 75206 skyltad 90N visar upp sig med frontsnibb, flankerad av en H15 och H21/22 75409.
Alltså H17D då, inte H17B.

Göteborgsbussarna som var i Stockholm som utbyte till de två utlånade metropolerna hade litt H17C.

Vad gäller H17B anger SBH vagnen som avställd 1957 och avreggad 1960.
Ursprunglig registrering var f ö A608 innan den senare fick A75004.

Läs mer i den även tidigare länkade tråden:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,57414.0.html

mvh K R

Just precis den bilden menar jag! Bra detektivat! (Var inte H22an skyltad 65?)
Då har vi alltså två H17 med snibb, H17D och H17E. Frågan är då om dessa bussar var de första
i trafik, före H19 med snibb? (Knepigt med dessa H17-bussar!).

(Kul historia om H17! En bussintresserad ringde upp en annan bussintresserad för att berätta att idag går det
minsann H17 på linje 69. Den uppringda var emellertid inte hemma så hans mamma svarade och lovade att
vidarebefordra detta. Dessvärre så blev siffrorna ihopblandade så mamman meddelade sin som att det gick
H19 på linje 67 vilket då inte var speciellt ovanligt i början av 60-talet"!)

Mr H