Metropolmöte för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 31 juli 2017, 10:15:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Olle H skrivet 05 augusti 2017, 10:28:15 AM
Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.

Den fanns väl på H21/H22 Capitol också...

/Gunnar

Peter Wallentin

Apropå ventilation för föraren fanns väl även en liten rektangulär ventilationslucka som man öppnade manuellt med högerfoten. Minns att den fanns på Metropoler och Capitoler i vänsterutförande. Men jag tror inga Capitoler byggdes om eller byggdes så till högertrafiken. På lastbilarna fanns ventilationsluckan kvar längre är min minnesbild. Var väldigt effektivt och bra varma dagar åtminstone i lastbilar där jag har mest erfarenhet.

/Peter

WalleW

Citat från: Peter Wallentin skrivet 05 augusti 2017, 18:34:28 PM
Apropå ventilation för föraren fanns väl även en liten rektangulär ventilationslucka som man öppnade manuellt med högerfoten. Minns att den fanns på Metropoler och Capitoler i vänsterutförande. Men jag tror inga Capitoler byggdes om eller byggdes så till högertrafiken. På lastbilarna fanns ventilationsluckan kvar längre är min minnesbild. Var väldigt effektivt och bra varma dagar åtminstone i lastbilar där jag har mest erfarenhet.
/Peter
Citat från: Gunnar D skrivet 05 augusti 2017, 13:37:23 PM
Den fanns väl på H21/H22 Capitol också...
/Gunnar
Citat från: Olle H skrivet 05 augusti 2017, 10:28:15 AM
Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.

Var god se även Nisse Bökelunds länkade Capitolbilder i tråden om snibbarna. Där syns vent-rutorna...

"Reumatism-luckorna" fanns på de flesta lastbilar, men min Scania L110 med päronhytt från -69 hade inga sådana luckor.
Men lik förbaskat havererade mitt vänstra knä och fick opereras två gånger  :( ...

/   M v h   Walle