Metropolmöte för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 31 juli 2017, 10:15:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Två Metropoler på linje 10 möts i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan 31 juli 1967.
Någon som kan gissa vilken film bilden är tagen på?

Mvh Gunnar

WalleW

Med min oerhörda kunskap om fotografering gissar jag på färgfilm...
Allvarligt, jag har ingen aning om det, men bilden är kalasfin... :)

/   M v h   Walle

zjbus

Vet inte vilken film bilden kommer i från men kan tipsa om att det finns en del filmer på You Tube med såväl Metropoler, Capitoler och Trådbussar.

Peter Wallentin

Det är i alla fall inte Kodachrome så jag gissar på Agfacolor dia. Tycker det finns vissa filmlikheter med denna bild på ebay och det står att det är Agfacolor.

http://www.ebay.ie/itm/35mm-ORIGINAL-SLIDE-BUS-UNITED-TOURS-BUSES-IN-ISRAEL-GARAGE-AGFACOLOR-1970s-/391543642419?hash=item5b29d1d933

/Peter

Gunnar D

Bilden ovan togs på den då nya diafilmen Anscochrome 500 som alltså var ljuskänsligare än Tri-X. Inte särskilt lämplig sommartid men just här var den nog ganska bra.

/Gunnar

Peter Wallentin

GAF Anscochrome 500 blev riktigt bra på din bild, tycker det blev mycket mindre korn än vad jag minns. Helt klart en perfekt film för denna sorts bild, men trodde inte att du använde en sådan film mitt under sommaren. Minns nästan mer de små röda GAF filmburkarna i plast mot Agfas:s i plåt, men det var tio år senare. Men ser nu att du skrivet att du använt denna film förut under bussfotografering i juli.

Bengt H

En helt underbar bild, Gunnar, som visar "bussförarvardagen". Förarens blick mot den mötande bussen gör att bilden verkligen lever. Och vilken tur att du hade en film som verkligen passade de svåra ljusförutsättningarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2017, 10:15:56 AM


Två Metropoler på linje 10 möts i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan 31 juli 1967.
Någon som kan gissa vilken film bilden är tagen på?

Mvh Gunnar


Finns det tecken invändigt som visar att detta är en förarplats i en Metropol och inte en Capitol?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Railmaster

Notera den tomma papperspåsen för växelmynt som vilar i nederkant av den öppna rutan! SS/SL hade egna myntpåsar.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2017, 00:58:15 AM

Finns det tecken invändigt som visar att detta är en förarplats i en Metropol och inte en Capitol?

Ja, annorlunda ledstänger och ingen manometer på frontpanelen om du jämför med Capitolen i "Vid Söderhallen..."

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2017, 07:55:29 AM
Ja, annorlunda ledstänger och ingen manometer på frontpanelen om du jämför med Capitolen i "Vid Söderhallen..."

/Gunnar

Tack! Och inte ens en extremt tidig Capitol är förväxlingsbar här?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 augusti 2017, 00:25:14 AM
Tack! Och inte ens en extremt tidig Capitol är förväxlingsbar här?

Nej! Hur icke SS-Capitoler var utrustade har jag dock inget grepp om.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 02 augusti 2017, 16:24:32 PM
Nej! Hur icke SS-Capitoler var utrustade har jag dock inget grepp om.

/Gunnar


Tack! Då kan vi nog vara 100% säkra på att det är en förarplats i en äkta Metropolbuss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Citat från: Railmaster skrivet 01 augusti 2017, 01:59:58 AM
Notera den tomma papperspåsen för växelmynt som vilar i nederkant av den öppna rutan! SS/SL hade egna myntpåsar.




Den åsen såg jag inte innan jag sett ditt inlägg . Vi hade likadana i Borås märkta BL  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olle H

Ett annat säkert Metropoltecken är främre sidorutan som knde öppnas mot färdriktningen för forcerad luftström. Det var nog innan man kommit på att drag inte var bra för kroppen.
Hälsningar Olle.