Metropolbussarna i jämförelse med Capitolerna

Startat av Niklas Bygdestam, 30 juli 2017, 17:57:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Nu ska jag komma med en subjektiv värdering här:

Av någon anledning tycker jag att Metropolbussarna är riktigt häftiga. Ser jag en Capitol så ser jag ju direkt att det är lite av en uppdaterad variant. De äldre Capitolerna har "Metropolfront". De yngre har en ändrad front. Men av någon anledning så tycker jag att Capitolerna så att säga blir lite "tråkigare" allteftersom de uppdateras. Jag tycker t ex att äldre Capitoler med "Metropolfront" är mycket läckrare än de nyare med större frontruta.

Men ingen Capitol går upp mot en äkta Metropol. Det är något häftigt med en äkta Metropol som jag tycker att det andra saknar.

Fast jag kanske mest är lite tokig som resonerar så här ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Design/utseende är väl alltid en smaksak oavsett vad det gäller... :)

Själv gillade jag aldrig riktigt det lite "ledsna ansiktet" på Metropolerna och de tidiga Capitolerna, så när C75:orna dök upp var det positivt för mig.
Jag har haft förmånen att köra några C-varianter med automatlåda, SL H24 och H30, i stads- / förortstrafik och trivdes mycket bra med dem, särskilt då H30.
Det skulle ha varit mycket intressant att också ha fått köra Metropol (förstås  :) ) och tidiga Capitol (gärna med pys-Wilson) och kunnat jämföra siktförhållandena
vid samma typ av körning, särskilt då vid trafiksignaler och andra lite högt placerad information...

/   M v h   Walle