Metropol linje 10

Startat av Greger Larsson, 29 juli 2017, 22:15:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Suddig bild, okänd fotograf, men A75196 vad jag kan se. Och småländsk Valiant (-64?)


K R

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 juli 2017, 22:15:42 PM
... Och småländsk Valiant (-64?)

Hej!

1966 års modell med takräcke och extraljus, som nog kom till pass nere i Jönköpings län (F).

mvh K R

Greger Larsson

Citat från: K R skrivet 29 juli 2017, 22:41:22 PM
Hej!

1966 års modell med takräcke och extraljus, som nog kom till pass nere i Jönköpings län (F).

mvh K R

OK, ganska ny då m a o.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 juli 2017, 22:15:42 PM
Suddig bild, okänd fotograf, men A75196 vad jag kan se. Och småländsk Valiant (-64?)




Detta är alltså en äkta Metropolbuss. Men man ser den rakt framifrån. Så i alla fall jag kan inte skilja den från en Capitol.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: K R skrivet 29 juli 2017, 22:41:22 PM
Hej!
1966 års modell med takräcke och extraljus, som nog kom till pass nere i Jönköpings län (F).
mvh K R

Jag minns takräcket av "universaltyp" på Valianten, ganska vanligt då. Såldes bl a på större IC-mackar.
Räckena var ställbara på alla möjliga sätt och var bra på mindre bilar, men i bredaste och högsta läget var
bärigheten ganska blygsam...

/   M v hh   Walle

roggek

Är det någon som vet platsen? ;D
Så här ser samma plats ut idag:
(fundera ett tag innan du klickar på Google maps-länken)
https://goo.gl/maps/s7qwJpUAoa82

WalleW

Jodå...inte så långt ifrån dåvarande Ostermans Marmorhallar  ;D...

Där hölls många spännande utställningar och evenemang för oss bilintresserade ynglingar, bl a "Hot Rod Show"...
Om jag inte minns alldeles galet hade Picko Troberg några jippon där också när han var framgångsrik tävlingsförare.
Även olika biltillverkare presenterade sina nya modeller där... :)

/   M v h   Walle